۱۶۹
۸۱
لاکه: رسم‌ها، عقاید، باورها و ضرب‌المثل‌ها و ....

لاکه: رسم‌ها، عقاید، باورها و ضرب‌المثل‌ها و ....

پدیدآور: کوروش برهانی‌نیا ناشر: فرهنگ ایلیاتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مکان چاپ: رشتتیراژ: ۳۰۰شابک: 1ـ783ـ190ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۴۱۰

خلاصه

در این کتاب پس از ذکر مقدماتی دربارۀ اوضاع تاریخی و جغرافیایی و آداب و رسوم سنتی لاکه، به مثل‌ها، کنایه‌ها و واژگان لاکه‌ای پرداخته شده است. در این کتاب نویسنده دربارۀ آداب و رسوم، باورها، چگونگی برگزاری جشن‌ها، عزاداری‌ها، کنایه‌ها و ضرب‌المثل‌ها و .... در لاکه مطالبی را گردآوری کرده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

 

روستای لاکه در دوازده‌کیلومتری غرب سفیدرود از توابع بخش مرکزی شهرستان رودبار واقع شده است. این روستا از شمال به آبادی دوگاهه، از جنوب به روستای فیلده، از شرق به آبادی‌های تکلیم و دارستان و از غرب به آبادی‌های کبته و کلاس در ارتباط است. این روستا تا قبل از وقوع زلزلۀ مهیب سال 1369 نقش روستای مرکزی را داشت و از رونق اقتصادی خوبی برخوردار بود. این آبادی دارای آب‌وهوای بسیار مناسب و با داشتن چشمه‌های فراوان، از دیرباز محل اسکان بشر بوده است و از قبرستان‌های برجای‌مانده و نقل قول‌ها چنین برمی‌آید که در دوره‌هایی از روزگاران گذشته جمعیت زیادی در آن می‌زیستند و به دلیل کوهستانی‌بودن، گله‌داری بیشتر از کشاورزی در آن رونق داشته است؛ البته حوادثی مانند زلزله، وبا و رانش زمین باعث شده است جمعیت آن در همان حوزۀ سرزمینی جابجا شوند و در حال نوسان باشند که این جابجایی‌ها بعد از زلزلۀ مهیب نیز ادامه داشته است.

در «تاریخ خانی» که حوادث چهل‌سالۀ گیلان را از سال 880 تا 920 قمری منعکس می‌کند، چند بار از لاکه نام برده شده است. در «جنگ‌نامۀ» سید جلال‌الدین اشرف نیز در ذکر یاران او آمده است: «.... یکی از یاران آن حضرت به نام ابوعلی در لاکه مدفون است». ناصرالدین شاه در سال 1286 هجری قمری راهی گیلان شد تا گشت‌وگذاری کرده باشد، در سفرنامۀ او آمده است: «شاه پس از منجیل از فیلده، لاکه، لویه، گنجه و جوین گذشته و به رستم‌اباد رسید ....». در کتاب «گیلان» اثر عبدالفتاح فومنی در تشریح اوضاع سال‌های 923 تا 1038 قمری از ییلان «لوک» سخن به میان آمده است که منظور همان «لاکه» است.

در این کتاب پس از ذکر مقدماتی دربارۀ اوضاع تاریخی و جغرافیایی و آداب و رسوم سنتی لاکه، به مثل‌ها، کنایه‌ها و واژگان لاکه‌ای پرداخته شده است. در این کتاب نویسنده دربارۀ آداب و رسوم، باورها، چگونگی برگزاری جشن‌ها، عزاداری‌ها، کنایه‌ها و ضرب‌المثل‌ها و .... در لاکه مطالبی را گردآوری کرده است. گرچه در نگاه اول اشتراک زیادی بین این فرهنگ و فرهنگ نقاط دیگر شهرستان به چشم می‌خورد؛ اما با نگاه دقیق‌تر تفاوت‌ها هم زیاد بوده است و این شامل تاریخچه و ذکر احوال مردان و زنان نامی این روستاست که سینه‌به‌سینه نقل شده است.

خواننده در این کتاب با انبوهی از مطالب جالب توجه از قبیل نام مناطق، چشمه‌ها، کوه‌ها، آیین‌ها و باورها، بافت جمعیتی، گیاهان دارویی و از همه وزین‌تر ضرب‌المثل‌ها که اگرچه تعدادی از آنها از نوعی رکاکیت برخوردارند و آن هم از صداقت زندگی روستایی سرچشمه گرفته است، روبرو می‌شود. نویسنده در جمع‌آوری لغات، ضرب‌المثل‌ها و نحوۀ تلفظ آنها تلاش خود را بر آن داشته است تا از پیران کمک گیرد و مطالب را از دهان روستایی بشنود.

فهرست مطالب کتاب:

نشانه‌های آوانگاری

مقدمه

سپاسگزاری

تاریخچۀ روستای لاکه

بافت جمعیتی روستای لاکه تا قبل از زلزلۀ سال 69

خلق‌وخوی مردم لاکه

کدخداهای لاکه

برگزاری مراسم عید نوروز

تولد نوزاد

آداب ازدواج و عروسی

موسیقی و هنر در بین مردم لاکه

هنر نمدمالی

باورها

.....

آثار تاریخی لاکه

نام مکان‌ها

مثل‌ها و کنایه‌ها

صاحبان مکتب و قلم

مردان و زنان نامی لاکه

شهیدان جنگ ایران و عراق

داستان‌ها

واژگان

ضمیمه یک

ضمیمه دو

تصاویر

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شمایل‌نگاری خدا و موجودات فراطبیعی در هنر ابتدایی هخامنشی

شمایل‌نگاری خدا و موجودات فراطبیعی در هنر ابتدایی هخامنشی

مارک گریسون

مارک گریسون در این کتاب، شمایل‌نگاری خدا و موجودات فراطبیعی در هنر ابتدایی هخامنشی را، از دورۀ کوروش

پرده پرده تا وصال؛ شرح جامع اصطلات و مشکلات کشف المحجوب هجویری (دو جلد)

پرده پرده تا وصال؛ شرح جامع اصطلات و مشکلات کشف المحجوب هجویری (دو جلد)

هاجر خادم، رضا اقدامی

خواندن نثر مصنوع و غامض کتب عرفانی همواره جویندگان علم را دچار سردرگمی کرده و چه‌بسا آنان را از مطال

منابع مشابه بیشتر ...

کوچک خانی که باید از نو شناخت

کوچک خانی که باید از نو شناخت

ناصر عظیمی دوبخشری

ضرورت دارد تأکید شود که از هر شخصیت تاریخی و تاریخ معین می‌توان روایت‌های گوناگون بر مبنای قالب‌بندی

روزنامه‌های ایران از آغاز تا سال 1329 هـ.ق با اضافات و شرح کامل به همراه تصاویر روزنامه‌ها (ویراست جدید)

روزنامه‌های ایران از آغاز تا سال 1329 هـ.ق با اضافات و شرح کامل به همراه تصاویر روزنامه‌ها (ویراست جدید)

هـ.ل رابینو

کتاب «روزنامه‌های ایران از آغاز تا سال 1329 هـ.ق» از مهم‌ترین مراجع تاریخ مطبوعات ایران است که توسط