۱۶۳
۹۰
متونی از فیلسوفان بزرگ اگزیستانس

متونی از فیلسوفان بزرگ اگزیستانس

پدیدآور: کی‌یرکه‌گور، نیچه، دیلتای، یاسپرس و هایدگر ناشر: نقد فرهنگتاریخ چاپ: ۱۴۰۲مترجم: منوچهر پزشک مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 5ـ74ـ7919ـ622ـ978تعداد صفحات: ۱۸۲

خلاصه

متون این کتاب با عطف نظر به این واقعیت که هر کدام از این فلاسفه شیوۀ خاصی برای پرداختن به اگزیستانس داشته‌اند، گردآوری شده‌اند تا از این طریق بتوان از چشم‌اندازهای گوناگون به این موضوع فلسفی نگریست.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.
 

دهه‌های پایانی قرن نوزدهم و دهه‌های آغازین قرن بیستم شاهد بروز و ظهور نحله‌ای در فلسفه با عنوان اگزیستانسیالیسم بود. این گرایش فلسفی با تأکید بر اهمیت انسان و نقش و جایگاه آن و نیز توجه به زندگی انضمامی انسان، تأثیرات عمده‌ای بر فلسفه گذاشت و نشان داد که وجود واقع‌بودۀ آدمی نیز باید سهم مناسب خود را در فلسفه‌ورزی‌های ما داشته باشد. با اگزیستانسیالیسم، نحوۀ خاص وجود انسان محل تأمل فلسفی قرار گرفت. اگرچه بسیاری از فیلسوفانی که اگزیستانسیالیست خوانده شده بودند، از پذیرفتن این عنوان امتناع ورزیدند، اما نقطۀ مشترک آنها توجه ویژه‌ای بود که به وجود خاص انسان داشتند.

از کی‌یرکه‌گور و نیچه معمولاً به عنوان پدران اگزیستانسیالیسم نام برده می‌شود و البته تقدم با کی‌یرکه‌گور است؛ زیرا نیچه به موضوعات دیگری هم پرداخته است. دیلتای هم از فیلسوفان مهم و اثرگذار این مکتب است و سرانجام یاسپرس و هایدگر که هر دو از فیلسوفان اصلی این مکتب به شمار می‌آیند. یاسپرس چند سالی زودتر از هایدگر اثری در این زمینه منتشر کرد؛ اما وقتی هایدگر اثر عظیم خود «هستی و زمان» را در سال 1927 میلادی منتشر کرد، آن اثر یاسپرس را تحت‌الشعاع قرار داد. اما این کتاب فوق‌العاده دشوار بود؛ زبان مغلق و استدلال‌های پیچیدۀ هایدگر فهم آن را بسیار سخت می‌نمود. یاسپرس سپس آثاری نوشت که قسمتی از آن در همین ترجمه آمده است و در آن با قبول تقریباً بخش اعظم اندیشۀ او، سخنان او را با غموض کمتر بیان کرد.

با این وجود نباید تصور کرد که یاسپرس مفسر هایدگر است؛ زیرا او اندیشه و بیان خاص خود را دارد. اما اندیشه‌ای که هایدگر طرح کرد، درواقع یک مکتب بود که فیلسوفان بسیاری را از سراسر جهان به خود جلب کرد.

متون این کتاب با عطف نظر به این واقعیت که هر کدام از این فلاسفه شیوۀ خاصی برای پرداختن به اگزیستانس داشته‌اند، گردآوری شده‌اند تا از این طریق بتوان از چشم‌اندازهای گوناگون به این موضوع فلسفی نگریست. این نگاه چندوجهی، خوانندۀ کتاب را به گونۀ اساسی با موضوع مورد بحث درگیر می‌کند و می‌تواند نقطۀ آغاز مناسبی برای پژوهش در باب اگزیستانس انسان باشد. در مؤخرۀ کتاب مقاله‌ای آمده است که می‌تواند بر فهم اگزیستانسیالیسم مؤثر باشد.

فهرست مطالب کتاب:

* مقدمۀ مترجم

* سورن کی‌یرکه‌گور (1813 ـ 1855)

برگرفته از: تأملی در پاره‌نوشته‌های فلسفی

برگرفته از: مفهوم دلهره

* فردریک نیچه (1844 ـ 1900)

در باب حقیقت و دروغ از جهت فرااخلاقی

برگرفته از: خواست قدرت

* ویلهلم دیلتای (1833 ـ 1911)

برگرفته از: ذات فلسفه

* کارل یاسپرس (1883 ـ 1969)

برگرفته از: فلسفه؛ «فلسفیدن از موقعیت ما آغاز می‌شود»

برگرفته از: فلسفه؛ «تحقیق در باب هستی)

* مارتین هایدگر (1889 ـ 1976)

مابعدالطبیعه چیست؟

* مؤخره: درآمدی بر فهم اگزیستانسیالیسم

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

نشر کتاب، و تمدن

نشر کتاب، و تمدن

عبدالحسین آذرنگ

در این کتاب کوشش شده تا رابطۀ میان نشر کتاب و توسعۀ تمدن و فرهنگ مورد تتبع قرار گیرد و اثرگذاری و کا

منابع مشابه بیشتر ...

نقد حکمت عامیانه

نقد حکمت عامیانه

سیمون دوبووار

این کتاب دربرگیرندۀ چهار مقاله از سیمون دوبووار است که به سال 1963 انتشار یافته است. دوبووار در مقال

شبهای روشن (با یک تفسیر بلند)

شبهای روشن (با یک تفسیر بلند)

فیودار داستایفسکی

در این کتاب ابتدا ترجمۀ «شبهای روشن» داستایفسکی آورده شده است. در بخش دوم کتاب، مترجم به نقد و بررسی