۶۰۱
۱۸۵
نقدی تاریخی ـ اجتماعی در ستایش و شناخت میخائیل شولوخف

نقدی تاریخی ـ اجتماعی در ستایش و شناخت میخائیل شولوخف

پدیدآور: لو یاکیمنکو ناشر: ژرفتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مترجم: ساغر ساغرنیا مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۰۰شابک: 1ـ11ـ8925ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۶۲۴

خلاصه

شولوخف از نویسندگانی است که هرگز مایل نیستند دربارۀ فرایند واقعی نوشتن سخن بگویند؛ اما از خلال آنچه وی در طول سال‌ها در جاهای مختلف گفته است، می‌توان مفهوم روشنی از هدف و انگیزه‌هایی که هنر او بر آن استوار است، به دست آورد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.


لو یاکیمنکو از منتقدان بنام ادبیات شوروی است و نویسندۀ آثار مشهور و ارزشمندی در شناخت میخائیل شولوخف، نویسندۀ بزرگ روسیه و برندۀ جایزۀ نوبل در ادبیات که یکی از چند تن معدودی است که این جایزه را به دلیل محتوا و درون‌مایۀ انسانی آثارشان و اعتلای اندیشه و خلاقیت هنری‌شان دریافت کردند.

شولوخف اولین داستان‌هایش را در سال 1923 نوشت و کمی بعد یعنی در سال 1926 آنها را در مجموعه‌ای به نام «داستان‌هایی از دن» گردآوری و منتشر کرد در سال 1925 وقتی که هنوز بیست سال بیشتر نداشت، به نوشتن «دن آرام» پرداخت. اولین جلد «زمین نوآباد» رمان مشهور دیگرش در سال 1923 انتشار یافت. او در سال‌های جنگ جهانی دوم لباس نظامی پوشید و به عنوان خبرنگار به جبهه رفت و مقاله‌ها و داستان‌هایی دربارۀ رویدادهای جنگ نوشت. پس از همین دوره نوشتن داستان بلند «آنها برای وطن جنگیدند» را آغاز کرد و در پایان سال 1956 داستان کوتاه بسیار مشهور «سرنوشت یک انسان» را منتشر کرد. او در سال 1959 جلد دوم «زمین نوآباد» را به پایان رسانید. انتشار هر یک از آثار شولوخف، در ادبیات روسیه رویدادی بزرگ به شمار می‌آید و همان‌گونه که ویژگی تمامی آثار بزرگ و راستین است، کشف و شناخت این آثار برای خواننده نیز رویدادی مهم و ارزشمند به شمار می‌آید.

شولوخف از نویسندگانی است که هرگز مایل نیستند دربارۀ فرایند واقعی نوشتن سخن بگویند؛ اما از خلال آنچه وی در طول سال‌ها در جاهای مختلف گفته است، می‌توان مفهوم روشنی از هدف و انگیزه‌هایی که هنر او بر آن استوار است، به دست آورد.

نویسنده در این کتاب تجزیه و تحلیلی بسیار ژرف و گسترده از تمامی آثار شولوخف به دست داده است؛ اما با این وجود بیش از آثار دیگر به دو اثر بزرگ و پرآوازه‌اش «دن آرام» و «زمین نوآباد» پرداخته است؛ آثاری که در دنیای خارج از شوروی از شهرت و اعتباری بسزا برخوردارند.

مسائل و اصول بنیادی زیبایی‌شناسی در «واقع‌گرایی اجتماعی» چونان روش خلاق، سنت و نوآوری، نظریۀ انواع ادبی (قصه، رمان و داستان حماسی) و نیز مفهوم آرمان اجتماعی و زیباشناختی شولوخف و کمال مطلوب او از جمله مسائلی است که در این کتاب با دقت بررسی شده است.

یاکیمنکو ضمن تحلیلی دقیق از ویژگی‌های هنری شولوخف و اشاره‌هایی کوتاه اما بسیار عمیق به ویژگی‌های بنیادی ایدئولوژیک، قهرمانی و زیباشناختی در ادبیات شوروی، جابه‌جا گوشه‌هایی از داستان زندگی نویسنده را نیز نشان می‌دهد و با تسلط کامل در بیان موضوعی که در نظر دارد، چهرۀ نویسندۀ بزرگ شوروی را در تمامی جنبه‌ها و ابعاد یگانه‌اش و اصالت و شرف هنری‌اش تصویر می‌کند. این کتاب را «برایان بین» از روسی به انگلیسی برگردانده و ترجمۀ فارسی از روی نسخۀ انگلیسی کتاب انجام شده است.

فهرست مطالب کتاب:

سخن مترجم

پیش‌گفتار نویسنده

1. آثار نخستین: استپ آزور ـ داستان‌هایی از دن

2. دن آرام

فصل اول: ساختمان داستان: جایگاه داستان در نثر روسیه در سال‌های 1920 ـ 1930

فصل دوم: سوگنامۀ گریگوری ملخوف

فصل سوم: توده‌های مردم

فصل چهارم: سقوط و زوال خانوادۀ ملخوف

پیوست

3. زمین نوآباد

فصل اول: زمینۀ تاریخی، ساختمان و طرح داستان

فصل دوم: سمیون داویدوف

فصل سوم: ماکار ناگولنوف

فصل چهارم: آندره‌ی رازمیوتنوف

فصل پنجم: کندرات مایدانیکوف

فصل ششم: دشمنان

فصل هفتم: پایان

4. حماسۀ جنگ

شناخت نفرت؛ آنها برای میهن‌شان جنگیدند

5. دیدگاه‌های شولوخف دربارۀ ادبیات و زندگی

پی‌نوشت‌ها

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

نشر کتاب، و تمدن

نشر کتاب، و تمدن

عبدالحسین آذرنگ

در این کتاب کوشش شده تا رابطۀ میان نشر کتاب و توسعۀ تمدن و فرهنگ مورد تتبع قرار گیرد و اثرگذاری و کا

منابع مشابه

زندگی و آثار آنتون چخوف

زندگی و آثار آنتون چخوف

ولادیمیر یرمیلوف

این کتاب مانند آثار چخوف خواندنی و جذاب است؛ به‌ویژه در این کتاب که اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی رو

نامه های کنستانتین س. استانیسلاوسکی (1886 ـ 1938)

نامه های کنستانتین س. استانیسلاوسکی (1886 ـ 1938)

کنستانتین س. استانیسلاوسکی

در این کتاب افزون بر ترجمۀ 375 نامه که برای نخستین بار ترجمه شده است، پانصد اظهارنظر کتبی از استانیس