۱۱۷۸
۳۵۴
اندیشه و آثار ذبیح بهروز

اندیشه و آثار ذبیح بهروز

پدیدآور: علی کریمی ناشر: منوچهریتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 4ـ599483ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۲۲۲

خلاصه

ذبیح بهروز (1270 ـ 1350) یکی از پیشگامان عرصۀ تاریخ و ادبیات ایران است. بهروز که در زمینه‌های نویسندگی، شاعری، نمایشنامه‌نویسی، تاریخ‌نگاری، زبان‌شناسی، تقویم و نجوم، ریاضیات و ترجمه فعالیت و مهارت داشته، برای نسل جدید و خیلی از پژوهشگران علوم انسانی هم ناشناخته است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.


ذبیح بهروز (1270 ـ 1350) یکی از پیشگامان عرصۀ تاریخ و ادبیات ایران است. بهروز که در زمینه‌های نویسندگی، شاعری، نمایشنامه‌نویسی، تاریخ‌نگاری، زبان‌شناسی، تقویم و نجوم، ریاضیات و ترجمه فعالیت و مهارت داشته، برای نسل جدید و خیلی از پژوهشگران علوم انسانی هم ناشناخته است. البته با توجه به کمبود آثار برجای‌مانده از ایشان و پراکندگی کتاب‌ها و مقالاتی که قسمتی از فصل یا صفحات خود را به معرفی شخصیت و دیدگاه‌های او اختصاص داده‌اند، این نبود شناخت کافی از این چهرۀ برجسته و تأثیرگذار قابل درک است.

همان‌گونه که وجود دانشمندان، فلاسفه، بزرگان ادب و فرهنگ و اندیشۀ آنها در کیفیت نهادهای فرهنگی، اجتماعی، زندگی و عقاید هر روزگار مؤثر می‌باشد، شرایط سیاسی و اجتماعی هر عصر نیز در پیدایش و تربیت بزرگان اثرگذار می‌باشد؛ از این‌رو در شناسایی بزرگان هر عصر و آثار فکری آنها باید روح و جوهر زمانۀ آنها را شناخت و از اوضاع و جریان‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و زمان آنان آگاهی یافت. در فصل نخست این کتاب برای دستیابی به این منظور، ابتدا به بررسی سیر تاریخی جریان‌های روشنفکری ایران پرداخته شده و سپس به مطالعۀ بنیان‌های فکری جریان روشنفکری و نهادهای اثرگذار این جنبش نگاهی انداخته شده است. در ادامه به چگونگی مواجهۀ روشنفکران ایرانی با جریان‌های فکری غرب پرداخته شده است.

ذبیح بهروز معلم، محقق، زبان‌شناس، علاقمند به شعر و شاعری و نمایشنامه‌نویس دورل رضاشاه بود. وی افزون بر اینکه یکی از ادیبان بزرگ و نامی دورۀ خود بود، در زمینۀ گسترش نمایشنامه‌نویسی نیز ذوق بسیار و دستی چیره داشت. او مبتکر زبان و شیوه‌ای خاص برای آموزش ادبیات و ریاضیات برای کودکان بود؛ چراکه معتقد بود هر کس این شیوه را بیاموزد، در مدت کوتاهی می‌تواند خواندن و نوشتن را آموخته و حتی به دیگران بیاموزد. افزون بر این، مروج کاربرد زبان پاک (فارسی سره) در نوشته‌ها و دورریختن واژه‌های بیگانه از این زبان بود. از این‌رو به همراه تعدادی دیگر از هم‌فکران خود توانسته بود حمایت دستگاه حکومت و قدرت را نیز به این هدف جلب نماید. بهروز مانند صادق هدایت و گریگور یقیکیان، تاریخ ایران باستان را مضمون بعضی از نمایشنامه‌های خود قرار داد و به شیوه‌ای هنرمندانه به طرح و تبدیل آن کوشید. در فصل دوم به مطالعۀ پیشینۀ خانوادگی، زندگی‌نامه، دوران تحصیل و کاری ذبیح بهروز و در نهایت درگذشت او پرداخته شده است.

در زندگی بهروز دو دورۀ نمایان از هم دیده می‌شود. دورۀ نخست به عنوان شاعر، نویسنده، مترجم و نمایشنامه‌نویس و دورۀ دوم به عنوان پژوهشگر مسائل آموزشی، فرهنگی، تاریخی و علوم نجوم و ریاضیات. از این‌رو برای شناخت و بررسی جایگاه او در عرصۀ علم و تحقیق ایران معاصر باید زمینه‌های مختلف آثار و افکارش را مورد ارزیابی قرار داد. در فصل سوم کتاب به آثار ذبیح بهروز و توضیحات مربوط به هر یک به همراه قسمتی از متن پرداخته شده است.

در فصل پهارم و پایانی کتاب به دو موضوع مهم و اساسی اشاره شده است. در ابتدای این فصل نظرات، دیدگاه‌ها و نقدهایی بررسی شده که صاحب‌نظران، منتقدان و دوستان صمیمی بهروز بیان داشته‌اند و به صورت مکتوب و مصاحبه‌ها به ثبت رسیده است. در بخش دوم این فصل به معرفی تعدادی از دوستان و شاگردان ذبیح بهروز برای درک بیشتر و منطقی‌تر تأثیرگذاری بهروز بر معاصران و پیروان خود اشاره شده است.

بخش آخر کتاب با عنوان «پیوست» دربرگیرندۀ تصاویر، نامه‌ها، اسناد و مصاحبه‌هایی است که از ذبیح بهروز گردآوری شده و برای تکمیل مباحث کتاب درج شده است.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

فصل اول: بازشناسی جریان‌های روشنفکری ایران

فصل دوم: نسب، اسلاف و زندگی‌نامۀ ذبیح بهروز

فصل سوم: آثار

فصل چهارم: بهروز به روایت دیگران

نتیجه‌گیری

کتاب‌نامه

پیوست

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

خط و نوشتار

خط و نوشتار

اندرو رابینسون

خط، هنر تثبیت ذهنیات است. خط را می‌توان بزرگ‌ترین اختراع بشر دانست. به کمک این اختراع، تاریخ تمدن بش

منابع مشابه بیشتر ...

آفاق عرفان در سپهر ایران: گفتگوی حامد زارع با نصرالله پورجوادی

آفاق عرفان در سپهر ایران: گفتگوی حامد زارع با نصرالله پورجوادی

به کوشش حامد زارع

زادۀ خیابان مولوی در تهران، امروز در الهیه مسکن گزیده و در خلوت خود، سفرهای جذاب و گاه خیره‌کننده‌ای