۹۷۴
۴۵۳
خط و نوشتار

خط و نوشتار

پدیدآور: اندرو رابینسون ناشر: حکمت سیناتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مترجم: فاطمه توسلی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۷۰۰شابک: 5ـ83ـ5492ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۸۲

خلاصه

خط، هنر تثبیت ذهنیات است. خط را می‌توان بزرگ‌ترین اختراع بشر دانست. به کمک این اختراع، تاریخ تمدن بشر به یادگار مانده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

خط، هنر تثبیت ذهنیات است. خط را می‌توان بزرگ‌ترین اختراع بشر دانست. به کمک این اختراع، تاریخ تمدن بشر به یادگار مانده است. انسان اولیه، برای حفظ امور مورد نیازش، به رسم صور آنها پرداخت و اولین گونه نوشته، حدود بیست‌ودو هزار سال پیش، به شکل «تصویرنگاری» پدید آمد؛ سپس جای خود را به «اندیشه‌نگاری» داد. در این روش، اندیشه‌ها با علائمی مستقل از زبان نمایش داده می‌شدند. این روش نیز ناکارآمد بود زیرا رابطه‌ای منطقی بین علائم نگارشی و اصوات مربوط وجود نداشت. پس باید سبک دیگری جایگزین می‌شد که ارتباط بیشتری با زبان گفتار داشته باشد. در نتیجه، «آوانگاری» خلق شد. آوانگاری نیز به نوبه خود به مرحله «هجانگاری» و در نهایت «الفبایی» کشانیده شد. از ثبت اولین تصاویر بر روی دیوار غارها در حدود بیست‌ودو هزار سال پیش تا اختراع خط میخی به عنوان اولین خط توسط سومری‌ها در بین‌النهرین در حدود هزاره سوم ق.م. تقریباً هفده هزار سال طول کشید. این کتاب مروری است بر سیر تکاملی خط و نوشتار در تمدن‌های بزرگ جهان.

هیچ تمدنی نمی‌تواند بدون زبان گفتاری به حیاتش ادامه دهد؛ ولی بدون ارتباط نوشتاری می‌تواند. برای نمونه می‌توان به اشعار یونانی هومر اشاره کرد که ابتدا به صورت شفاهی بیان شدند و در ذهن ما ماندند یا آثار وداها (سروده‌های مذهبی هندوهای باستان به زبان سانسکریت) که قرن‌ها مکتوب نشدند.

این کتاب به معرفی و بررسی این موضوعات می‌پردازد: خاستگاه‌های نوشتار، مسیرهای گسترش و تبدیل نوشتار به صدها خط برای هزاران زبان گفتاری موجود در دنیا، راه‌های مختلف انتقال معنا از طریق علایم آوایی برای حروف صامت، مصوت، هجاها و همچنین واژه‌نگارها (علایم غیرآوایی که نشانه کلمات هستند) در نظام نوشتارهای مختلف؛ ابزارها و مواد مورد استفاده برای نوشتن؛ اهدافی که به منظور دستیابی به آنها، نوشتار در طول پنج‌هزار سال در جوامع گوناگون پذیرفته و سپس گسترده شد و انقراض و رمزگشایی خط‌های قدیمی.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

1. نوشتار و پیدایش آن

2. گسترش و انتشار نوشتار

3. ناپدیدشدن خط‌ها

4. عملیات رمزگشایی و خط‌های رمزگشایی‌نشده

5. نظام‌های نوشتاری چگونه عمل می‌کنند؟

6. الفباها

7. نوشتار چینی و ژاپنی

8. کاتبان و مواد مورد استفاده در نوشتار

9. نوشتار الکترونیکی می‌شود

10. گاه‌شماری

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب