۱۶۲
۶۴
آفاق عرفان در سپهر ایران: گفتگوی حامد زارع با نصرالله پورجوادی

آفاق عرفان در سپهر ایران: گفتگوی حامد زارع با نصرالله پورجوادی

پدیدآور: به کوشش حامد زارع ناشر: روزنهتاریخ چاپ: ۱۴۰۲مکان چاپ: تهرانتیراژ: -شابک: 6ـ513ـ234ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۳۰۸

خلاصه

زادۀ خیابان مولوی در تهران، امروز در الهیه مسکن گزیده و در خلوت خود، سفرهای جذاب و گاه خیره‌کننده‌ای را در دل تاریخ اندیشۀ ایران از سر می‌گیرد که گوشه‌هایی از آن در این کتاب آمده است

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.
 


دکتر نصرالله پورجوادی مسافری ماجراجو در اندیشه، حکمت و ادب و تصوف ایرانی است و اکنون در دهۀ هشتم زندگی پربار خویش راوی لحظه‌ها، گاه‌ها و فرازهای فراوانی از تاریخ پرپیچ‌و‌خم تفکر ایرانی و اسلامی برای معاصرین خویش شده است. دکتر پورجوادی نیازی به معرفی ندارد، اگر هم نیازی به معرفی باشد، فصل اول همین کتاب بهترین معرف اوست. او که در نوزده‌سالگی عازم ایالات متحده می‌شود و خان‌های متفاوتی را پشت سر می‌گذارد تا به شهر فلسفه برسد. ملاقات با کاپلستون از خاطره‌های خوب در این شهر است. 24 ساله که می‌شود «سه حکیم مسلمان» نصر، مسیر مطالعات او را به سمت فلسفۀ اسلامی تغییر می‌دهد و بعد از گذر و نظر از پاریس و رم و آتن و استانبول و قونیه و دمشق، و بیعتی شورانگیز با مولانا و زیارتی از مزار شیخ اکبر به ایران برمی‌گردد.

به زادبوم که می‌رسد، با بهاءالدین خرمشاهی به خدمت زیر پرچم می‌رود و به غلامعلی حداد عادل به دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی. یحیی مهدوی و احمد فردید را از سر می‌گذراند و در زمانۀ انقلاب 57 و تأسیس جمهوری اسلامی و بسته‌شدن دانشگاه‌ها، به پیشنهاد عبدالکریم سروش «مرکز نشر دانشگاهی» را بنیاد می‌نهد و مجلۀ «نشر دانش» را منتشر می‌کند و حافظ‌پژوهی می‌کند. در میانۀ راه با غزالی آشنا می‌شود و در معارف برای این متکلم، کلمه‌ها می‌نگارد و در سال‌های اخیر مفتون شاهنامه و اندیشۀ ایرانشهری شده و در پی شناسایی سرچشمه‌های فرزانگی در تفکر ایران برآمده است. زادۀ خیابان مولوی در تهران، امروز در الهیه مسکن گزیده و در خلوت خود، سفرهای جذاب و گاه خیره‌کننده‌ای را در دل تاریخ اندیشۀ ایران از سر می‌گیرد که گوشه‌هایی از آن در این کتاب آمده است.

این کتاب متشکل از چند گفتگوی مطول و مفصل است. فصل نخست کتاب با عنوان زندگی‌نامۀ علمی صورت تجدیدنظر‌شده و تکمیل‌یافته مصاحبه‌ای است که حامد زار ع به همراه احمد بستانی با دکتر پورجوادی داشته و نسخۀ اولیۀ آن در شمارۀ سی «مهرنامه» منتشر شده است. فصل دوم با عنوان اندیشۀ ایرانی دربرگیرندۀ سه مصاحبه با عناوین «ایران در مواجهه با اعراب»، «فردوسی و سهروردی» و «کربن و اسلام ایرانی» است که پیش‌تر در شماره‌های مختلف مهرنامه منتشر شده و اکنون با ویراستاری و اضافات مجدد منتشر می‌شود. فصل سوم با عنوان فلسفۀ اسلامی نیز دربردارنده سه مصاحبه با عنوان‌های «غزالی و احیای علوم دین»، «سهروردی و عالم خیال» و «شهرها و مکاتب فلسفی» است که همانند فصل قبل پیش‌تر در مهرنامه منتشر شده و اکنون با ویراستاری مجدد و تکمیل‌کردن برخی پاسخ‌ها از سوی دکتر پورجوادی منتشر می‌شود. فصل چهارم که «تفکر عرفانی» نام دارد، شامل پنج مصاحبه است. مصاحبۀ اول با عنوان «غزالی و ادبیات عرفانی» در مهرنامه منتشر شده و همانند دیگر مصاحبه‌هایی که پیش‌تر در این مجله منتشر شده و اکنون در این مجلد بازنشر می‌شود. مصاحبۀ دوم با عنوان «عطار و ادبیات عرفانی» توسط میلاد حسینی انجام گرفته و پیش‌تر در شمارۀ چهاردهم مجله سیاست‌نامه منتشر شده است. مصاحبه‌های سوم و چهارم با عنوان «پیامبر اسلام در آئینه تصوف» و «شعرا و عرفا در آئینه تصوف» نیز به همت سجاد صداقت در هفته‌نامۀ آسمان و روزنامۀ فرهیختگان منتشر شده و اکنون با ویراستاری مجدد در این مجموعه آورده شده است. «تجدید عهد با عرفان ایرانی» مصاحبۀ پنجم این فصل است که از سوی دکتر پورجوادی به کتاب افزوده شده است.

فصل پنجم که عنوان زبان فارسی بر تارک خود دارد از دو مصاحبه با تیترهای «فارسی میانه و تأثیر آن در تصوف» و «زبان فارسی در مرکز نشر دانشگاهی» تشکیل شده و به تقاضای دکتر پورجوادی به کتاب افزوده گردید. فصول ششم و هفتم نیز دربرگیرنده مصاحبه‌هایی است که درواقع حاصل گعده‌های علمی است که در آن دوستداران و علاقمندان و شاگردان دکتر پورجوادی سؤالاتی از ایشان مطرح کرده و ایشان نیز جواب آنها را داده و اکنون به صورت مصاحبه برای نخستین بار در این کتاب آورده شده است. فصل هشتم با نام «مصاحبۀ متفرقه» نیز شامل دو گفتگوست که افراد دیگری با دکتر پورجوادی انجام داده‌اند و اکنون بنا به صلاحدید ایشان به کتاب افزوده شده است.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

فصل نخست: زندگی‌نامۀ علمی

فصل دوم: اندیشۀ ایرانی

فصل سوم: فلسفۀ اسلامی

فصل چهارم: تفکر عرفانی

فصل پنجم: زبان فارسی

فصل ششم: مباحثۀ فکری

فصل هفتم: مغالطۀ تاریخی

فصل هشتم: مصاحبۀ متفرقه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

نشر کتاب، و تمدن

نشر کتاب، و تمدن

عبدالحسین آذرنگ

در این کتاب کوشش شده تا رابطۀ میان نشر کتاب و توسعۀ تمدن و فرهنگ مورد تتبع قرار گیرد و اثرگذاری و کا

منابع مشابه بیشتر ...

ویتمن ایرانی: فراتر از پذیرش ادبی

ویتمن ایرانی: فراتر از پذیرش ادبی

بهنام فومشی

این کتاب به پذیرش والت ویتمن، شاعر نامدار آمریکایی در یک دورۀ تقریباً صدساله در ایران معاصر می‌پرداز

زندگی پرتنش، زمانۀ پرآشوب: جستاری در زندگی سیاسی سلیمان میرزا اسکندری

زندگی پرتنش، زمانۀ پرآشوب: جستاری در زندگی سیاسی سلیمان میرزا اسکندری

ایرج ورفی‌نژاد

سلیمان میرزا اسکندری وی شاهزاده‌ای قاجاری بود که نسبش به عباس میرزا ولیعهد ایران می‌رسید. او با بروز

دیگر آثار نویسنده

چشم روز: گفتگو با رسول جعفریان

چشم روز: گفتگو با رسول جعفریان

به کوشش حامد زارع

این کتاب با عنوان «چشم روز» تلاش دارد از طریق سؤال و جواب و مصاحبه، آیینه‌ای در برابر کوشش‌های رسول