۸۲۴
۲۸۱
دوماهنامۀ تخصصی فرهنگی، هنری و پژوهشی ـ گیلان‌شناسی گیله‌وا، سال بیست‌وهشتم، مرداد ـ شهریور 1398، شمارۀ 156 (به دو زبان گیلکی و فارسی)

دوماهنامۀ تخصصی فرهنگی، هنری و پژوهشی ـ گیلان‌شناسی گیله‌وا، سال بیست‌وهشتم، مرداد ـ شهریور 1398، شمارۀ 156 (به دو زبان گیلکی و فارسی)

پدیدآور: جمعی از نویسندگان به سردبیری و مدیرمسئولی محمدتقی پوراحمد جکتاجی ناشر: -تاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: رشتتیراژ: -شابک: -تعداد صفحات: ۳۸

خلاصه

جدیدترین شماره از دوماهنامۀ تخصصی فرهنگی، هنری و پژوهشی ـ گیلان‌شناسی «گیله‌وا» با مطالبی ویژۀ گیلان‌شناسی و یادبودی برای عبدالرحمان عمادی منتشر شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

جدیدترین شماره از دوماهنامۀ تخصصی فرهنگی، هنری و پژوهشی ـ گیلان‌شناسی «گیله‌وا» با مطالبی ویژۀ گیلان‌شناسی و یادبودی برای عبدالرحمان عمادی منتشر شده است.

در این شماره پس از یادداشت مدیرمسئول، نهمین بخش از تاریخ معاصر گیلان از یادداشت‌های شادروان جهانگیر سرتیپ‌پور آمده است. در این قسمت دربارۀ شرایط اجتماعی مملکت در دورۀ رضاشاه، فساد اداری، فعالیت‌های اقتصادی، بروز جنگ جهانی دوم و .... مطالبی بیان شده است.

به بهانۀ 84 سالگی غلامرضا امانی، موسیقی‌دان و آهنگساز گیلانی، نوشتاری در این شماره با عنوان «امانت موسیقی» آمده است. نویسنده در این نوشتار به آهنگ‌های ساخته شده توسط غلامرضا امانی (34 مورد) اشاره کرده و همچنین نگاهی گذرا به زندگی هنری او انداخته است.

در بخش شعر این شماره، اشعاری به زبان گیلکی از شاعرانی چون: لیلا پورکریمی، مسعود پورهادی، محمد فارسی، محمد ملکی قاضیانی، کریم مولاوردیخانی، پیمان نوری، نادر نیک‌نژاد آورده شده است.

بخش داستان این شماره، دو داستان به زبانی گیلکی را به خود اختصاص داده است؛ «گنج کو» از هادی غلام‌دوست و «آخر، می داستان به درد تو چی خوره» اثر غلامحسن عظیمی.

عزت‌الله زرندیان از شاعران نام‌آور منطقۀ گسکرات است. از ایشان متن‌های زیبا و دلنشین در نثر و اشعاری به طنز در نشریات کشوری و استانی به چاپ رسیده است. نگاهی اجمالی به کتاب شعر گیلکی ایشان در این شماره توسط دکتر فریدون شایسته صورت گرفته است. در بخش از این نوشتار می‌خوانیم: «استاد زرندیان در اشعارش به دنبال بازسازی زندگی شخصیت‌هایی است که برای مردم آشنا هستند. به تعبیر دیگر، زندگی‌ای که از مردم جامعه می‌آفریند، کاملاً با واقعیت تطبیق می‌کند و بدین ترتیب می‌توان اشعار وی را در ردیف آثار ادبی و واقع‌گرایانه یا رئالیستی نامید». (ص 28

استاد سیدعبدالرحمان عمادی، شاعر، نویسنده، پژوهشگر، تاریخ‌نگار و حقوقدان برجستۀ گیلانی و از مفاخر گیلان در بیست‌وپنجم اردیبهشت ماه سال جاری در رودسر درگذشت. به این مناسبت در این شماره یاد او با نوشتاری دربارۀ زندگی و آثار او گرامی داشته شده است.

میرزا حسین خان کسمایی از رهبران تأثیرگذار مشروطۀ گیلان و کمیتۀ ستار در احیای مشروطه و شکست استبداد محمدعلی شاه در ایران است. او شاعری بزرگ و نامدار در شعر بومی گیلان بود. در نوشتاری در این شماره، به بهانۀ بازنشر «شعر در تبعید» او، با استفاده از چند سند مطبوعاتی در دورۀ او، اشاره‌هایی به فعالیت و زندگی او شده است.

اخبار گیلان، عکس‌خانه، درگذشتگان و تازه‌های کتاب دیگر بخش‌های این شماره را شکل می‌دهند.

فهرست مطالب این شماره:

در تحریف تعاریف و قلب معانی

یادداشت‌های مدیرمسئول

تاریخ معاصر گیلان/ یادداشت‌های شادروان جهانگیر سرتیپ‌پور (قسمت نهم)

امانت موسیقی/ تیمور گورکین

نگاهی اجمالی به کتاب شعر گیلکی عزت‌الله زرندیان/ فریدون شایسته

عبدالرحمن عمادی/ م. پ. جکتاجی

شعر در تبعید، در پیشواز از یکصدمین سال درگذشت میرزا حسین خان کسمایی/ رحیم چراغی

عکس‌خانه

اخبار

تازه کتاب

بخش گیلکی:

شعر: لیلا پورکریمی، مسعود پورهادی، محمد فارسی، محمد ملکی قاضیانی، کریم مولاوردیخانی، پیمان نوری، نادر نیک‌نژاد

داستان:

گنج کو/ هادی غلام‌دوست

آخر، می داستان به درد تو چی خوره!

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز