۱۱۲۶۱
۳۳۶۹
دیوان علامه شهید سیداسماعیل بلخی

دیوان علامه شهید سیداسماعیل بلخی

پدیدآور: سیداسماعیل بلخی مصحح: سیده شکوفه اکبرزاده ناشر: بنیاد اندیشهتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: کابلتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 6ـ29ـ635ـ9936ـ978 تعداد صفحات: ۵۴۲

خلاصه

شعر بلخی اخلاق است. شعر استقامت و عدالت‌خواهی است. سخن نغزی است که مشکلات و رنج و تعب مردمش را می‌کاود و راه‌های بیرون‌رفت از این مصایب را بیان می‌کند. بلخی فقط انتقاد نمی‌کند بلکه راه نشان می‌دهد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

سیداسماعیل بلخی فرزند سیدمحمد در سال 1299هـ.ش در قریۀ سرپل بلخاب دیده به جهان گشود. به گفتۀ خودش: «یک و نیم سال بیشتر نداشت که مادرش از دنیا می‌رود. سیداسماعیل دوران طفولیت را تا سن 5 سالگی در کنار برادر بزرگش سیدابراهیم و خواهرش رقیه با حمایت پدر در قریۀ سرپل می‌گذراند». نبوغ فرزندان و نبود امکانات لازم برای شکوفایی بیشتر آنها، پدر را که فردی روحانی و آگاه به مسائل دینی و علمی بود برآن می‌دارد تا همراه فرزندان به شهر مزارشریف و سپس کابل مهاجرت کند. اما در آن زمان، این دو شهر نیز مکان مناسب برای رشد و نمو فرزندان نابغۀ سیدمحمد نبودند. بنابراین سیدمحمد همراه با فرزندان خود عازم شهر مشهد در ایران می‌شود و در آنجا سکنا می‌گزیند. هنگام ورود به مشهد، سیداسماعیل فرزند کوچک خانواده شش سال سن دارد.

داغ درگذشت خواهر و برادر جوان هر چند برای سیداسماعیل که کودکی بیش نیست سنگین تمام می‌شود اما به وصیت برادر گوش می‌سپارد و با جدیت وافر شروع به فراگیری علوم مختلف می‌کند. او از محضر استادانی چون آیت‌الله میرزا محمد کفایی، شیخ محمدتقی ادیب نیشابوری، آیت‌الله علی‌اکبر نهاوندی، علامه آقا بزرگ، آیت‌الله سیدصدرالدین صدر و آیت‌الله حاج شیخ هاشم قزوینی بهره‌مند می‌شود. همۀ استادان بلخی او را فردی نابغه و دارای استعداد فوق‌العاده می‌دانند.

پیشرفت علمی سیداسماعیل از یک‌سو، جهان‌بینی وسیع و درک سیاسی او از سوی دیگر موجب می‌شود تا برای آشنایی با مردم سایر کشورها و تبلیغ امور اسلامی همراه با تعدادی از طلبه‌ها در سال 1314هـ.ض به قفقاز برود. سیداسماعیل و دوستانش به محض ورود به قفقاز توسط پلیس دستگیر و مدت سه‌شبانه‌‌روز تا کمر در آب، زندانی و به ایران بازگشت داده می‌شوند.

آثار علامه بلخی شامل سه بخش می‌شود: 1. کاست‌های سخنرانی؛ 2. کتاب‌های دست‌نویس علامه بلخی؛ 3. اشعار علامه بلخی.

شرایط خاص زندگی علامه بلخی، دوران طولانی زندان و پراکندگی اشعار شاعر و آشفتگی اوضاع اجتماعی کشور بعد از وفات او همگی باعث شده تا فقط به حدود پنج هزار بیت شعر او دسترسی داشته باشیم.

خانوادۀ علامه بلخی با حفظ تکه کاغذهای پراکنده و نامنظم اشعار علامه بلخی ما را با زندگی مردی آشنا می‌کنند که در سخت‌ترین شرایط ممکن با کلام منظوم، سخنان شیوا، پیام‌های سرنوشت‌ساز خود را به مردمش ارسال کرده است. شعر بلخی اخلاق است. شعر استقامت و عدالت‌خواهی است. سخن نغزی است که مشکلات و رنج و تعب مردمش را می‌کاود و راه‌های بیرون‌رفت از این مصایب را بیان می‌کند. بلخی فقط انتقاد نمی‌کند بلکه راه نشان می‌دهد. او پیر و جوان، مرد و زن را به تلاش بیشتر فرا می‌خواند. او استقامت و پایداری مردم را در وحدت و صلح‌طلبی آنها می‌داند و جنگ را فقط در مقابل نیروی متجاوز و غارتگر مجاز می‌شمارد.

بلخی مجامع بین‌المللی را می‌ستاید و امید دارد تا آنها در راه اهداف انسانی خود بدون تعصب و با صداقت کار کنند تا جوامع بشری رستگار شوند. برای بلخی دین، مذهب، زبان، قوم همه و همه قابل احترام است تا حدی که خطری برای بشریت نباشد. هدف بلخی رستگاری بشر است بشری که در عهد الست، خلیفۀ‌اللهی را قبول کرده و باید بر عهد خود ثابت‌‌قدم باشد.

با وجود آنکه اغلب اشعار علامه بلخی در زندان سروده شده است، دیوان شعر بلخلی حبسیه نیست، بلکه اندیشۀ مردی آزادی‌خواه است که تمام آرزویش آسایش هموطنان و رفع مشکلات آنهاست. سرمشق بلخی در کسب و حریت و آزادگی شهدای قیام خونین کربلا و در رأس آنها حضرت اباعبدالله حسین است و شعرهای عاشورایی او همه درس آزادگی و شعور انسانی است.

شعر بلخی از مضامین مختلفی تشکیل شده است عرفان و تصوف، فلسفه، سیاست، اجتماع، فرهنگ، اخلاق و ... همگی در اشعار شاعر مشاهده می‌شود که متأسفانه در این کتاب فقط اشاره‌ای مختصر به ظواهر شعری علامه بلخی کرده است و به یکایک آنها نپرداخته است.

علامه بلخی در قالب‌های مختلف شعر کلاسیک اشعاری سروده است؛ از جمله غزل، قصیده، مخمس، مثنوی و دوبیتی. نکتۀ جالب آن است که مضامین شعری بلخی با قالب‌ها تناسب ندارد، بلکه شاعر هنجارشکنی کرده است؛ او در قالب غزل به جای اشعار عاشقانه، موضوعات سیاسی و انتقادی را مطرح می‌کند و در قالب قصیده به جای مدح به مسائل عقیدتی و اجتماعی می‌پردازد. قالب‌های شعری محتوای قراردادی‌شان را در شعر بلخی از دست می‌دهد و شاعر از تمام قالب‌ها برای بیان اهداف انقلابی و اصلاحی خود استفاده می‌کند. «سیداسماعیل بلخی در وزن‌های گوناگون بحرهای رمل، مضارع، هزج، مجتث، خفیف، منسرح، رجز، مقتضب، سریع، متقارب و بیشتر از همه در وزن‌های هزج و رمل شعر گفته است و در سروده‌های خود از میان بیش از 120 وزنی که شاعران فارسی زبان در دسترس دارند چهل وزن آن را به کار گرفته است».

در شعر بلخی انواع صنایع بدیع دیده می‌شود که جناس و تلمیح در صدر آنها قرار دارند. همچنین اشارات قرآنی، احادیث و روایات اسلامی در شعر بلخی به وفور دیده می‌شود. مثل‌های فارسی و عربی، کنایات، تشبیهات و تضمین از دیگر مواردی هستند که در شعر علامه بلخی به کار رفته‌اند. کلمات دخیل خارجی و واژگان امروزی نیز در شعر بلخی دیده می‌شوند شاعر به ضرورت از این کلمات استفاده کرده است مانند: پرنسیپ، پکت، اتم، تخنیک، دموکرات و دهها واژۀ دیگر.

این دیوان کامل‌ترین مجموعۀ اشعار علامه بلخی، شامل 216 غزل (با در نظر گرفتن تکرار غزل «ای معلم» به خاطر جابجایی قابل توجه در ادبیات شعر)، 15 قصیده، 1 ترجیع‌ بند، 7 قطعه، دوبیتی و تک‌بیتی، 20 مسمط و 6 مثنوی است. در تنظیم این دیوان از پنج نسخه استفاده شده که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم. نسخۀ A؛ این نسخه که شامل دست‌نویسهای علامه بلخی می‌باشد به صورت اوراق و با شمایل مختلف موجود است. نسخۀ B؛ این نسخه مانند نسخۀ A شامل دست‌نویس‌های علامه بلخی و رونویس‌های فرزندان‌شان از اشعار شاعر است. از آنجایی که برخی اشعار دارای چند دست‌نویش بودند یکی از آنها را نسخۀ A و مابقی را نسخۀ B در نظر گرفتیم تا بتوانیم تفاوت موجود در دست‌نویس‌های علامه را نشان می‌دهد. نسخۀ C؛ دیوان علامۀ شهید سید اسماعیل بلخی به اهتمام مرکز تحقیقات و مطالعات علامه شهید بلخی به ریاست صدیقه بلخی، در مشهد چاپ شده است. نسخۀ D؛ کتاب دیوان بلخی به عنوان نسخۀ D در این تصحیح استفاده شده است. این کتاب در سال 1368 توسط ارگان نشراتی سید جمال‌الدین حسینی در تهران چاپ شده است. نسخۀ E؛ این نسخه شامل مجموعه‌ای از گزیده‌های است که از اشعار شهید بلخی در سال‌های مختلف چاپ شده است.

فهرست مطالب کتاب:

* مقدمه

زندگینامه

آثار علامه بلخی

سرنوشت اشعار

دیوان شهید سیدعلامه بلخی

نسخه‌شناسی

حواشی‌اشعار

شیوۀ تصحیح

تصاویر

کتاب‌نامه

* دیوان علامه شهید سیداسماعیل بلخی (ره)

غزلیات

قصاید

ترجیع‌بندها

قطعات، دوبیتی‌ها و تکی‌بیتی‌ها

مسمط‌ها

مثنوی‌ها

* فهرست اشعار

غزلیات

قصاید

ترجیع‌بند

قطعات، دوبیتی‌ها و تک‌بیتی‌ها

مسمط‌ها

مثنوی‌ها

* فهرست اعلام

نام اشخاص

نام کتاب‌ها و مجلات

نام جای‌ها

نظر شما ۲۵ نظر
  • مدیر۱۰ روز پیش
    علاقمند اشعار علامه سید اسماعیل بلخی هستم
  • مدیر۱۰ روز پیش
    علاقمند اشعار علامه سید اسماعیل بلخی
  • مدیر۱ ماه پیش
    دیوان شهید بلخی را برایم روان کنبد
  • مدیر۲ ماه پیش
    دیوان بلخی ره میخواهم لطفا برام بفرستین. ممنون
  • مدیر۵ ماه پیش
    سلام دوستان که نظر داده اند، می توانید جوابش بدهید؟ دوما پی دی اف اش اگر رایگان نمیدهید، حد اقل پولیش بکنید و بفرستید. متشکر
  • مدیر۶ ماه پیش
    لطفاً پی دی آف کامل این کتاب را برایم بفرستید
  • مدیر۱۰ ماه پیش
    لطفا لینک دانلود پی دی اف کامل این کتاب را به من بفریستید ممنون
  • مدیر۱۰ ماه پیش
    سلام برادر میشه تمام صفحات این دیوان را به من به صورت pdf بفرستی ممنون
  • مدیر۱۲ ماه پیش
    چرا این کتاب همه اش نیاده ناقص است
  • مدیر۱۳ ماه پیش
    اگر pdf این کتاب را برایم بفرستین ممنون میشم. دمتون گرم.
  • مدیر۱۴ ماه پیش
    اگر ممکن است pdf این کتاب را برایم روان کنید ممنون میشوم دانلود نشد
  • مدیر۱۵ ماه پیش
    میشه لطفاً فایل pdf با صفحات کامل اش را برایم بفرستید
  • مدیر۱۶ ماه پیش
    خوب
  • مدیر۱۸ ماه پیش
    روح علامه شهید بلخی شاد باد
  • مدیر۱۹ ماه پیش
    روح شید علامه بلخی شاد و یادش گرامی باد احترامانه خواهشمندم که دیوان اشعار شهید بزرگ برایم بفرستید همه تان در حفظ پناه خدا باشید
  • مدیر۲۱ ماه پیش
    سلام خدمت همه اندرکاران از زحمات تان متشکرم
  • مدیر۲۲ ماه پیش
    شهید بلخی واقعا یکی از انسان های خدا جوی و خدا دوست بوده من تا جای که خواندم و معلومات بدست آوردم شهید بزرگ به فکر آبادی کشور و مسلمانان بوده با در نظر داشت اتحاد و اتفاق بعد لطفا میشه که دیدان اشعار شان را برام بفرستید و اینکه در زندان دهمزنگ بودند معلومات برایم دهید ممنون تان
  • مدیر۳۰ ماه پیش
    اشعار شهید بلخی واقعا عالی هست. اما اگر لطف کنید لینک دیوان کاملش را برای دانلود بگدارید.
  • مدیر۳۱ ماه پیش
    روحش شاد
  • مدیر۴۴ ماه پیش
    روحش شاد
  • مدیر۴۵ ماه پیش
    سلام علیکم خیلی تشکر میکنم از تان لطف نموده دیوان علامه بلخی را برایم بفرستید
  • مدیر۴۸ ماه پیش
    خداوند روح علامه شهید سید اسماعیل بلخی ره را از همه ما شاد و خوشنود داشته باد .
  • مدیر۴۹ ماه پیش
    لطفا pdf إشعار علامه بلخي را برايم بفرستيد
  • مدیر۵۵ ماه پیش
    سلام تشکر از شما! ببخشید آیا میتوانید تمام دیوان علامه بلخی را یعنی pdf آنرا در خدمتم قرار دهید؟

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

خط و نوشتار

خط و نوشتار

اندرو رابینسون

خط، هنر تثبیت ذهنیات است. خط را می‌توان بزرگ‌ترین اختراع بشر دانست. به کمک این اختراع، تاریخ تمدن بش

منابع مشابه

 دیوان عمرانی کابلی

دیوان عمرانی کابلی

سید میرمحمدحسن عمرانی کابلی

صاحب این اثر ارزشمند، حکیم ادیب فاضل، علامۀ ذوفنون سید میرمحمدحسن عمرانی معروف به «مهندس» نیز از همی

جنون آباد حیرانی؛ مجموعۀ شعر

جنون آباد حیرانی؛ مجموعۀ شعر

میربهادر واصفی

شعر واصفی در سبکی میانۀ مکتب وقوع و سبک هندی جریان دارد. در شرح احوالات عاشقانۀ خاص با بیان ساده، به