۱۸۳۵
۴۱۷
مدخل‌شناسی شعر کهن استان سمنان

مدخل‌شناسی شعر کهن استان سمنان

پدیدآور: محمد درزی ناشر: زمزم هدایتتاریخ چاپ: ۱۳۹۳مکان چاپ: قمتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 1ـ284ـ246ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۱۶۸

خلاصه

در این کتاب در سه فصل در ابتدا از زندگی 89 تن از شعرای سمنانی سخن گفته شده و در دو فصل بعد به سبک شعری و زیبایی‌شناسی شعر شاعران سمنانی پرداخته شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

شعر شایع‌ترین هنر میان ایرانیان است و کمتر ایرانی را می‌توان یافت که با این هنر بیگانه باشد. شعر بر خلاف نثر که تعریف دقیقی در متون و تذکره‌های کهن فارسی نداشته است، میان نویسندگان، حکما و متفکران ایرانی بسیار محل مجادله بوده است. شاید مهم‌ترین دلیل این موضوع تاریخ استبدادزدۀ ایران باشد که به نوعی زبان رمزی و مبهم شعر را برای اهل قلم مرجح می‌کرده است.

شعر در ایران قدمتی نزدیک به سه هزار سال دارد. در تاریخ ادب فارسی شاعران خرد و کلان بسیاری پا به عرصۀ وجود نهادند که برخی از آنها بزرگ‌ترین نمایندگان فکر ایرانی و ستارگان پرتلألؤ عالم هنر و اندیشه ایران‌زمین و حتی جهان بوده‌اند. شعر فارسی پس از اسلام با تغییر ساختاری که نسبت به دورۀ باستان در آن ایجاد می‌شود، درخشش و زیبایی شگفتی می‌یابد. این شعر دربردارندۀ بسیاری از اندیشه‌های نغز فلسفی، عرفانی، فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، تغزلی و ... می‌شود و تبدیل به دایرة المعارف کاملی از فرهنگ و فکر ایرانی می‌شود. این موضوع خود اهمیت شعر در تاریخ ایران را آشکار می‌کند و وجوب شناخت آن را به ما می‌نمایاند.گ

استان سمنان چون بسیاری از نقاط ایران در حوزۀ شعر و ادب پربار و درخشان است. حضور شاعران بسیاری که برخی از آنها از شهرت و اعتباری ملی و حتی فراملی برخوردارند خود مؤید این مدعاست. شاعرانی که از دوران آغازین شعر فارسی تا به امروز با بیان اندیشه‌های تابناک خود نقشی عمده را در پیشرفت فکری، ادبی، فرهنگی و هنری این کهن بوم بر عهده گرفته‌اند.

در این کتاب سعی شده شاعران کهن استان به شکلی مجمل و مفید معرفی و بررسی شوند. مباحث کتاب در سه فصل ترتیب داده شده است. فصل اول به بحث دربارۀ زندگی و معرفی شعر شاعران اختصاص دارد. در این فصل ابتدا دربارۀ زندگی شاعران سمنانی بحث شده و سپس چند شعری از آنها بیان شده است. در این فصل از زندگی و آثار 89 تن از شاعران استان سمنان سخن گفته شده که اولین آنان منوچهری دامغانی و آخرین‌شان ملا رمضانعلی اندلیب (ناظم) است. در فصل دوم شعر شاعران از دیدگاه سبک‌شناسی بررسی شده است. شعر استان سمنان تنها در پنج دورۀ: خراسانی، سلجوقی، عراقی، سبک اصفهانی (هندی) و بازگشت ادبی جای می‌گیرد. در این فصل سعی شده ویژگی‌های سبکی دورۀ خاصی که این شاعران در آن جای دارند، در شعر آنها بررسی شود. بنابراین تنها 29 شاعر که اشعار بیشتری از آنها بر جای مانده و قابلیت بحث دربارۀ سبک‌‌شان وجود دارد، انتخاب شده و دربارۀ ویژگی سبکی شعرشان بحث و بررسی شده است.

در فصل آخر با تکیه بر عنصر زیبایی‌شناسی پیرامون اشعار شعرای استان بحث شده است. در این فصل به بحث دربارۀ یکی از مهم‌ترین عناصر شکل‌دهندۀ شعر پرداخته شده و سعی می‌شود شعر پانزده تن از نامورترین شعرای استان از حیث ویژگی‌های بیانی و بدیعی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

فصل اول: زندگی‌نامه

فصل دوم: سبک‌شناسی

فصل سوم: زیبایی‌شناسی

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

خط و نوشتار

خط و نوشتار

اندرو رابینسون

خط، هنر تثبیت ذهنیات است. خط را می‌توان بزرگ‌ترین اختراع بشر دانست. به کمک این اختراع، تاریخ تمدن بش

منابع مشابه بیشتر ...

ویتمن ایرانی: فراتر از پذیرش ادبی

ویتمن ایرانی: فراتر از پذیرش ادبی

بهنام فومشی

این کتاب به پذیرش والت ویتمن، شاعر نامدار آمریکایی در یک دورۀ تقریباً صدساله در ایران معاصر می‌پرداز

زندگی پرتنش، زمانۀ پرآشوب: جستاری در زندگی سیاسی سلیمان میرزا اسکندری

زندگی پرتنش، زمانۀ پرآشوب: جستاری در زندگی سیاسی سلیمان میرزا اسکندری

ایرج ورفی‌نژاد

سلیمان میرزا اسکندری وی شاهزاده‌ای قاجاری بود که نسبش به عباس میرزا ولیعهد ایران می‌رسید. او با بروز