۱۷۰۵
۰
حافظ‌پژوهی (دفتر یکم)

حافظ‌پژوهی (دفتر یکم)

پدیدآور: گروه نویسندگان به کوشش محمدرضا شرف ناشر: انجمن آثار مفاخر فرهنگیتاریخ چاپ: ۱۳۹۰مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 5_209_528_964_978 تعداد صفحات: ۱۴۰

خلاصه

در این مجموعه موضوعاتی چون موسیقی و اندیشه در شعر حافظ، پرداختن به حافظ در سفرنامه‌ها، رابطه حافظ و انسان معاصر یا ضرب‌المثل در شعر حافظ پرداخته شده است.

معرفی کتاب

بهاءالدین خرمشاهی در مقاله خود با عنوان «راهنمای موضوعات حافظ‌شناسی» از انتشار بیش از 500 عنوان کتاب در زمینه حافظ‌شناسی طی دو دهه اخیر خبر داده و گفته است: «از این تعداد یک دهم آنها قابل توجه و یک بیستم ارزشمند است». او همچنین در نگارش این مقاله میان دو اصطلاح حافظ‌شناسی و حافظ‌پژوهی تفاوت قائل شده و در ادامه به معرفی کتاب دو جلدی «راهنمای موضوعی حافظ‌شناسی» به کوشش کاووس حسن‌لی پرداخته است.

«همگامی موسیقی و اندیشه در شعر حافظ» گفتگویی است که با مؤلف کتاب «موسیقی شعر حافظ» انجام شده و به همین موضوع، یعنی موسیقی شعر حافظ اختصاص دارد.

حافظ، حافظۀ مردم ایران و بیت‌بیت دیوانش، بیت الغزل زندگی مردم است. الفتی که عامه با غزل‌های وی دارند، ابیات بی‌شماری را از دیوان حافظ، ضرب‌المثل کرده و بر زبان‌ها انداخته است. مقالۀ «ضرب‌المثل‌های حافظ» به این ویژگی در اشعار حافظ پرداخته و ابیاتی از اشعار حافظ که ضرب‌المثل شده‌اند را آورده است.

استان فارس همواره مهد ظهور مفاخر ایران‌زمین بوده که نشان از ذوق و ادب فارسیان دارد. در این خطه در گذر زمان دولت‌های متعددی به حکمرانی پرداخته‌اند و آثار و ابنیۀ بسیاری از خود بر جای گذاشته‌اند. یکی از این دولت‌ها اینجویان بودند که دورۀ فرمانفرمایی آنان در فارس مقارن با حکومت ایلخانان مغول بود. آل اینجو با مرگ سلطان ابوسعید بهادرخان روی کار آمدند. از این‌رو بررسی و پژوهش دربارۀ اینجویان فارس به جهات مختلف اهمیت دارد. در مقالۀ « شهنشه دانش، عضد» زندگی و آثار قاضی عضدالدین ایجی به عنوان یکی از ممدوحان حافظ و مفاخر فارس اختصاص دارد.

رضا مختاری در «حافظ در سفرنامه‌ها (از صفویه تا پایان قاجاریه)» به سخنان عده‌ای از مسافران که به شیراز سفر کرده و دربارۀ حافظ و آرامگاه او سخن رانده‌اند، پرداخته است. در پایان این مقاله آورده است: ذکر این نکته ضروری است که این مسافران در حالی چنان با ذوق و علاقه از حافظ و آرامگاه او سخن گفته‌اند که همگی در مرتبۀ ادب‌شناسی نبوده‌اند، بلکه از طیف‌های گوناگون چون سیاستمدار، تاجر، پزشک و ... هستند؛ اما تأثیر ادبیات پارسی و به ویژه حافظ در غرب چندان است که طبقات مختلف آن سوی دنیا را شیفته و جذب خود می‌کند.

فهرست مطالب کتاب:

تأملی در باب حافظ و انسان معاصر: محمدجواد ادبی

راهنمای موضوعات حافظ‌شناسی: بهاءالدین خرمشاهی

همگامی موسیقی و اندیشه در شعر حافظ: درّه دادجو

ضرب‌المثل‌های حافظ: حسن ذوالفقاری

شهنشه دانش، عضد: محمدرضا شرف، نادره جلالی

حافظ در سفرنامه‌ها (از صفویه تا پایان قاجاریه): رضا مختاری

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

نشر کتاب، و تمدن

نشر کتاب، و تمدن

عبدالحسین آذرنگ

در این کتاب کوشش شده تا رابطۀ میان نشر کتاب و توسعۀ تمدن و فرهنگ مورد تتبع قرار گیرد و اثرگذاری و کا