۲۰۶
۱۰۷
مقدمه بر خواندن بوف کور

مقدمه بر خواندن بوف کور

پدیدآور: محمد نظری، محمد خالوندی ناشر: نونوشتتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مکان چاپ: کرجتیراژ: ۵۰۰شابک: 2ـ9ـ97908ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۱۱۶

خلاصه

این کتاب درآمدی است بر پژوهش در «جستجوی انسجام» در رمان «بوف کور»، به‌دست‌دادن شرحی منسجم از روایت‌مندی در اثر و تا انتها پیش‌رفتن با روایت «راوی غیرقابل اعتماد» آن به منظور وضوح دادن به جنبه‌های روایی و کاویدن وجوه فرمی‌اش.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

بررسی تاریخ خواندن و ارزش فرهنگی رمان «بوف کور» و تأثیر آن بر ادبیات معاصر و فرهنگ عامۀ مردم نیاز به مجالی گسترده می‌طلبد؛ اما پیش از این رمان را در فضایی روان‌کاوانه قرائت کرده‌اند: روان‌کاوی هدایت به واسطۀ «بوف کور» یا تفسیر «بوف کور» از خلال تئوری روان‌کاوانه؛ اما نه تا انتها در این ساحت پیش رفته‌اند، نه توانسته‌اند جایگاه نظریۀ روان‌کاوی، نسبت فرم و ژانر اثر با این نظریه و نه شیوۀ گره‌خوردن تاریخ فرهنگی با این وجوه ـ فرمی و روان‌کاوانه ـ را در جایگاه درست خود قرار دهند. اما آنچه نویسندگان در این کتاب مدعی آن هستند، مبتنی‌بودن «خود متن» رمان بر بنیان‌هایی روان‌کاوانه و ساخته‌شدن جهان آن بر پایۀ خوانشی روان‌کاوانه ـ فرویدی است.

این کتاب درآمدی است بر پژوهش در «جستجوی انسجام» در رمان «بوف کور»، به‌دست‌دادن شرحی منسجم از روایت‌مندی در اثر و تا انتها پیش‌رفتن با روایت «راوی غیرقابل اعتماد» آن به منظور وضوح دادن به جنبه‌های روایی و کاویدن وجوه فرمی‌اش. در این جستجو، پیکربندی اثر و منطق گذار به پیکربندی آشکار می‌شود. در این پژوهش نویسندگان کوشیده‌اند به تمامی متن خود را به واسطۀ رمان پیش ببرند و تسلیم منطق درونی آن باشند؛ هدف مقاله یافتن منطق این قلمرو غیرمنطقی و کولاژگون و به کمک آن حرکت در جهت عکس عمل تحریف‌کنندۀ راوی و منطق تحریف آن، زدودن ابهام و غموض متن ظاهری و مخدوش‌شده و در نهایت به‌دست‌دادن متنی فهم‌پذیرتر و دارای معنا و انسجام است. به عبارتی دیگر هدف نویسندگان این است که به میانجی سویه‌های فرمی و محتوایی، نشانه‌های درون رمان و استراتژی‌های نویسندۀ ضمنی، نظریه‌ای که کل جهان اثر بر آن استوار شده است، به میانجی مفاهیم مرئی کنند، وضوح بخشند و قابل فهم گردانند.

امید است این پژوهش یکی از اساسی‌ترین ضعف‌های تاریخ خواندن «بوف کور» یعنی یکی‌گرفتن راوی و هدایت یا میانجی قراردادن همیشگی زندگی‌نامۀ هدایت در تفسیر رمان را برطرف کند. قسمت بعدی کتاب، پیاده‌کردن و نشان‌دادن پیامدها و دستاوردهای چنین پیشنهادی برای توضیح منسجم و تبیین‌کنندۀ روایت و روایت‌پردازی در «بوف کور» است؛ تشخیص و تمییز زمان‌ها و مکان‌های متن، تفکیک خیال و فانتزی از واقعیت، تبیین و شرح جایگاه و نسبت فیگورها/ شخصیت‌هایی چون خنزرینزری، عمو و غیره، ترتیب و نسبت قطعات و .... .

فهرست مطالب کتاب:

تمهیدات آغازین

درآمد

روایت راوی از زندگی خود

رخنه‌ها و تناقضات در روایت راوی

روایت بیمار: ماخولیا و فرم

منابع

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

نشر کتاب، و تمدن

نشر کتاب، و تمدن

عبدالحسین آذرنگ

در این کتاب کوشش شده تا رابطۀ میان نشر کتاب و توسعۀ تمدن و فرهنگ مورد تتبع قرار گیرد و اثرگذاری و کا

منابع مشابه

تجربۀ خوانش

تجربۀ خوانش

مهناز رضایی

این کتاب حاصل درهم‌آمیزی ذهن و روح نگارنده با پدیدۀ داستان است. محدوده، توانش ادبی ذهن و توان زیست ب

چرا ادبیات؟؛ به سوی رویکردی بدیل در خوانش و تدریس ادبیات

چرا ادبیات؟؛ به سوی رویکردی بدیل در خوانش و تدریس ادبیات

کریستینا ویشر برانز

چرا ادبیات مهم است؟ نویسندۀ این کتاب، کریستینا ویشر برانز (دانشیار زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه