۳۳۴
۱۶۲
کلاس درس نویسندگی خلاق

کلاس درس نویسندگی خلاق

پدیدآور: مارگارت اتوود ناشر: گوتنبرگتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مترجم: ترگل شیرعلیان مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۷۰۰شابک: 5ـ03ـ5773ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۱۶۶

خلاصه

این کتاب بر مبحث رمان تمرکز دارد. افزون بر این با انجام تکالیف و تحقیق‌هایی که در هر درس به مخاطب ارائه می‌دهد، جنبه‌ها و امکانات فرمی داستان‌ها و درس‌هایی که در مسیر نوشتن نیاز به کسب آن دارد، فرا می‌گیرد. مخاطب با مرور این درس‌ها یاد می‌گیرد چطور ساختار رمانش را شکل دهد و چگونه شخصیت‌ها را ارتقا ببخشد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

 

 

دلیل اصلی نوشتن برقراری ارتباط با دیگران است؛ همچنین می‌توان از نوشتن برای کمک به پردازش تخیل و تفکر در تجربیات خود و یادگیری از آنها استفاده کرد. فرآیند نوشتن راهی است که می‌توان دائماً از آن آموخت. از طریق نوشتن می‌توان زبانی برای تأثیرگذاری بر افکار خواننده به روش خاص خود انتخاب کرد و از طریق شواهد و استدلال، آنچه دغدغۀ گفتنش در وجودمان است را بیان کرد تا مورد تحلیل توسط دیگران قرار گیرد.

نوشتن به نویسنده زمان و مکان می‌دهد تا پیام خود را ترسیم کرده و با فرم دلخواه به جهانیان عرضه کند؛ به این ترتیب شاید راحت‌تر از ارتباط گفتاری باشد. هنگام صحبت‌کردن باید به کلمات فکر کرد و فوری آنها را در اختیار مخاطب قرار داد و پس از صحبت‌کردن، فرصتی برای ویرایش آنها وجود ندارد؛ بنابراین شاید بتوان اذعان داشت نوشتن گاهی تأثیر بیشتری در برابر سایر کانال‌های ارتباطی دارد.

مارگارت اتوود که «پیامبر ضد آرمان‌شهر» نام دارد، یکی از تأثیرگذارترین صداهای ادبی نسل کنونی است. او نویسندۀ بیش از چهل کتاب داستانی، شعر و مقالات است. آخرین مجموعۀ داستان کوتاه او به نام «استخوان‌های خوب» در سال 2014 منتشر شد. کتاب‌های سه‌گانۀ او که نامزد جایزه‌های گیلر و بوکر هستند، «اوریکس و کریک» (2003)، «سال سیلاب» (2009) و «آدام دیوانه» (2013) توسط کانال HBO خریداری شده‌اند و از آنها چند فیلم سینمایی اقتباس شده است. او در اولین کلاس نویسندگی خود به مخاطب می‌آموزد که چگونه داستان‌هایی جذاب (از داستان‌های تاریخی گرفته تا داستان‌های تخیلی» را طوری بنویسد که جاودانه باقی بمانند. این فرایند نوشتن در این کتاب به صورت گام‌به‌گام از برنامه‌ریزی برای نوشتن، ایده‌یابی تا یافتن انتشارات ذکر شده است.

این کتاب بر مبحث رمان تمرکز دارد. افزون بر این با انجام تکالیف و تحقیق‌هایی که در هر درس به مخاطب ارائه می‌دهد، جنبه‌ها و امکانات فرمی داستان‌ها و درس‌هایی که در مسیر نوشتن نیاز به کسب آن دارد، فرا می‌گیرد. مخاطب با مرور این درس‌ها یاد می‌گیرد چطور ساختار رمانش را شکل دهد و چگونه شخصیت‌ها را ارتقا ببخشد. به چه شکل خوانندگان رمان را در ابتدا کنجکاو کند و در ادامۀ داستان آنها را مشتاق نگه دارد. همچنین روش‌هایی برای کمک به ادامه‌دادن مسیر نوشتن به مخاطب پیشناد می‌شود تا در فرایند ویراستاری و بازبینی باانگیزه باقی بماند.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمۀ مترجم

فصل اول: مقدمه

فصل دوم: به عنوان یک نویسنده شروع کنید

فصل سوم: داستان و طرح

فصل چهارم: ساختاردادن به رمان

فصل پنجم: چه کسی داستان را روایت می‌کند؟

فصل ششم: نقش راوی در نمونه موردی‌ها

فصل هفتم: زنده‌کردن شخصیت‌ها از طریق جزئیات

فصل هشتم: خلق شخصیت‌های جذاب

فصل نهم: نوشتن از طریق موانع

فصل دهم: استخراج دیالوگ

فصل یازدهم: آشکارکردن جهان از طریق تصویرسازی حسی

فصل دوازدهم: سبک و بافت نثر

فصل سیزدهم: زمان در داستان

فصل چهاردهم: ورودی کتاب: اهمیت پنج صفحۀ ابتدایی داستان

فصل پانزدهم: نوشتن میانه و پایان

فصل شانزدهم: بازبینی: دیدن کار خود از نو

فصل هفدهم: رمان و تغییر ژانر به مشابه شن‌های روان

فصل هجدهم: داستان تخیلی

فصل نوزدهم: نمونه موردی داستان تخیلی: سرگذشت ندیمه

فصل بیستم: تحقیق و دقت تاریخی

فصل بیست‌ویکم: حرفۀ نویسندگی

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

نشر کتاب، و تمدن

نشر کتاب، و تمدن

عبدالحسین آذرنگ

در این کتاب کوشش شده تا رابطۀ میان نشر کتاب و توسعۀ تمدن و فرهنگ مورد تتبع قرار گیرد و اثرگذاری و کا