۳۶۹
۱۲۸
دلتنگ جاودان: مجموعه اشعار کامل اسدالله عاطفی کرمانشاهی

دلتنگ جاودان: مجموعه اشعار کامل اسدالله عاطفی کرمانشاهی

پدیدآور: به کوشش یدالله عاطفی با مقدمۀ میرجلال‌الدین کزازی ناشر: خزهتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰شابک: 6ـ17ـ5858ـ622ـ978تعداد صفحات: ۱۴۴

خلاصه

این کتاب در حقیقت دربرگیرندۀ تمام اشعار اسدالله عاطفی کرمانشاهی است که شامل 49 غزل، 20 قطعه، دو رباعی، چهار دوبیتی، ده غزل ناتمام، 21 بیت مفردات و تک‌بیت‌ها، پانزده قطعه عکس، دو نمونۀ خط از استاد محمدرضا احمدی و زنده‌یاد بهزاد شاکری، چند نمونه خط تحریری آن شاعر و چند مرثیه در سوک او از استادان بزرگ است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

شاعر جوان‌مرگ، زنده‌یاد اسدالله عاطفی (1321 ـ 1352 ش) فرزند مرحوم حبیب‌الله عاطفی، دوم آبان‌ماه 1321 خورشیدی در محلۀ قدیم تیمچۀ ملاعباس واقع در بخش سه کرمانشاه به دنیا آمد. پس از دوران کودکی، تحصیلات ابتدایی را در دبستان منوچهری و نیمی از تحصیلات متوسطه را در دبیرستان ابن سینا گذراند و خیلی زود قیل‌وقال مدرسه را رها کرد و به دانشگاه اجتماع وارد شد. سه سال به کار فنی ـ مکانیکی اتومبیل پرداخت و از سال 1338 به بعد در ارتش خدمت کرد. پس از هفت سال کار به درخواست خود از آن سازمان کناره گرفت (1346). در این سال‌ها بسیار تندرست، قوی و مقاوم بود و بیشتر اوقات خود را به مطالعه و ورزش می‌گذراند. از سال 1347 تا 1351 در تهران به سر برد و کارمند سازمان کتاب‌های جیبی بود. سرانجام بسیار نابهنگام در شامگاه پنج‌شنبه 29 آذرماه 1352 شمع وجودش خاموش شد و به تاریخ و ابدیت پیوست.

در تهران با نویسندگانی چون بهرام صادقی، بهمن فرسی و با شاعران بسیاری از جمله عماد خراسانی، شهرآشوب، مشفق کاشانی، موج سامانی، منوچهر آتشی، حسین منزوی، علیرضا طبایی، سپیدۀ کاشانی و .... آشنا و معاشر شد. همان زمان در یک فیلم سینمایی به نام «کفترباز» ایفاگر نقش اول بود؛ این فیلم به کارگرددانی استاد علی‌اصغر معصومی در کرمانشاه ساخته شد.

این شاعر جوان‌مرگ از دورۀ نوجوانی و جوانی به کتاب و مطالعۀ شعر و نثر، رمان و داستان کوتاه و هنرهایی چون موسیقی و خوشنویسی علاقمند بود. در ابتدای شاعری به سبک عراقی یا شیوۀ شیوای سعدی و حافظ راغب بود؛ ولی بعد از آشنایی و دوستای با استاد جلیل وفا کرمانشاهی و دیجور همدانی به طرز نو یا سبک معروف به هندی یا شیوۀ صائب تبریزی گرایید. علاقۀ او به این سبک و شاعران نازک‌خیال و نواندیش آن بسیار شگفت‌انگیز بود.

اشعار اولیه و مربوط به سال‌های آغازین شاعری او ابتدا در جزوه‌های «انجمن ادبی سخن کرمانشاه» به کوشش استاد جلیل وفا کرمانشاهی و سال‌های پس از آن در نشریات تهران چاپ و منتشر شد. ذرات وجود حساس و زندگی پریشان اونان با شعر و هنر و دلباختگی عجین شده بود که با هر بیت و هر مضمون تازه‌ای، گویی پاره‌ای از دل سوختۀ خود را عرضه می‌کرد.

او اندیشه‌های فلسفی و عاشقانه را با سوز درون و عشق سوزانش درهم می‌آمیخت و در قالب غزل‌های آتشین بیان می‌کرد. شعرش آیینۀ تمام‌نمای درون بی‌قرار و بازتاب سوز درون و فریادهای دل شکسته و دردمند اوست. غزل‌های او اگرچه به تعداد، فراوان نیست؛ ولی پرشو و حال، دلپذیر و ماندگارند.

از مطالعۀ اشعارش به‌خوبی پیداست که او شاعری است عاشق، دل‌سوخته، مضمون‌یاب و نوجو که به طرز نو یا شیوۀ صائب شیفته و فریفته است؛ هرچند حرف و حدیث خود را دارد؛ ولی زبان و طرز بیانش به آن سبک و سیاق است؛ به همین دلیل علاقه، مطالعه، غور و تفحص او بیشتر در این حوزه است و گمشدۀ خود را در اشعار حافظ، صائب، کلیم، طالب، نظیری، بابافغانی، بیدل و ... می‌جوید. از شاعران معاصر به اشعار شهریار، امیر، رهی، رنجی، فرهاد اشتری، عماد، سیمین بهبهانی، حسین منزوی و ... و از همشهری‌های کرمانشاهی به شخصیت و آثار شاعران استاد بهزاد، پرتو، وفا، ارفع و .... ارادت و علاقۀ خاصی داشت.

اوج هنری و سال‌های پربار شاعری او سال‌های 1341 تا 1352 بود. نظر به اینکه کارهای ابتدایی را خودش کنار گذاشته بود و قبول نداشت، در این کتاب نیز آورده نشده است. این کتاب در حقیقت دربرگیرندۀ تمام اشعار اوست که شامل 49 غزل، 20 قطعه، دو رباعی، چهار دوبیتی، ده غزل ناتمام، 21 بیت مفردات و تک‌بیت‌ها، پانزده قطعه عکس، دو نمونۀ خط از استاد محمدرضا احمدی و زنده‌یاد بهزاد شاکری، چند نمونه خط تحریری آن شاعر و چند مرثیه در سوک او از استادان بزرگ است.

فهرست مطالب کتاب:

دیباچه

دیگرسان و نابیوسان/ مقدمۀ استاد دکتر میرجلال‌الدین کزازی

نگاهی به زندگی و شعر اسدالله عاطفی

غزل‌ها

قطعه‌ها

رباعی‌ها و دوبیتی‌ها

غزل‌های ناتمام

مفردات و تک‌بیت‌ها

پیوست‌ها:

مرثیه‌های دوستان

نمونه‌های خط تحریری

نمونۀ خط شاعر

عکس‌ها و یادها

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

منابع مشابه بیشتر ...

ویتمن ایرانی: فراتر از پذیرش ادبی

ویتمن ایرانی: فراتر از پذیرش ادبی

بهنام فومشی

این کتاب به پذیرش والت ویتمن، شاعر نامدار آمریکایی در یک دورۀ تقریباً صدساله در ایران معاصر می‌پرداز

زندگی پرتنش، زمانۀ پرآشوب: جستاری در زندگی سیاسی سلیمان میرزا اسکندری

زندگی پرتنش، زمانۀ پرآشوب: جستاری در زندگی سیاسی سلیمان میرزا اسکندری

ایرج ورفی‌نژاد

سلیمان میرزا اسکندری وی شاهزاده‌ای قاجاری بود که نسبش به عباس میرزا ولیعهد ایران می‌رسید. او با بروز