۹۱۵
۳۰۴
عارف پابرهنه: بشر بن حارث مروزی خراسانی

عارف پابرهنه: بشر بن حارث مروزی خراسانی

پدیدآور: عبدالحلیم محمود ناشر: زوارتاریخ چاپ: ۱۴۰۰مترجم: قاسم انصاری، محمدرضا برزگر خالقی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰شابک: 8ـ590ـ401ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۱۳۶

خلاصه

ویسنده در این کتاب افزون بر اشاره به زندگی‌نامۀ بشر حافی، به دیدارهای او با عالمان، کرامات منقول از او و همچنین مقام او در عرفان و پندها و حکمت‌های باقی‌مانده و منسوب به او اشاره کرده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.


بشر پسر حارث معروف به حافی (پابرهنه) کنیه‌اش ابونصر و اصلش از روستای مابرسام مرو و از فرزندان رؤسا و نویسندگان بود؛ غرض از نویسندگان کسانی است که در کاخ سلطنتی کار می‌کنند و مقام و منزلتی مخصوص دارند و امین رازها هستند، وزیر را یاری می‌دهند.

او از کسانی بود که در پارسایی و زهد سرآمد مردم زمان خود و در فراوانی عقل، انواع فضل، خوش‌روشی و پایداری در مذهب و کاستن از زایده‌ها یگانه بود. صاحب «حلیه» ابونعیم اصفهانی دربارۀ او می‌گوید: «بشر در آغاز اهل لهو و لعب بود، با دوستان به لهو لعب می‌نشستند و اوقات را به خوش‌گذرانی می‌گذراندند؛ ولی خدای تعالی برای بشر در ازل منزلتی گرامی آماده و اسبابی برای رسیدن او به آن درجه مهیا فرموده بود، خدای سبحان هرکه را بخواهد برمی‌گزیند و هرکه به سوی وی بازگردد، هدایت می‌کند».

بشر بن حارث در بغداد بزرگان زیادی را ملاقات کرد؛ از جملۀ آنان احمد بن حنبل بود. امام شعرانی از او می‌گوید: «از آنان (صوفیان) عامر بن عبدالله بن قیس است که می‌گوید: اگر تمام دنیا از آن من باشد و خدا به من امر کند که همۀ آن را از دل بیرون کنم، با طیب خاطر آن را دل بیرون می‌رانم، و می‌گوید: از هنگامی که خدای عزوجل را در هر حال و چه در شب و چه در روز دوست داشته‌ام، به غیر او اهمیت نمی‌دهم.

دکتر عبدالحلیم محمود در حدود شصت کتاب در فلسفه و روان‌شناسی تألیف کرد که بعضی از آنها به زبان فرانسه است و این کتاب، یکی از کارهای اوست. این کتاب مجموعه‌ای است از آیات قرآنی و احادیث نبوی و قدسی و اقوال عرفا. احاطۀ نویسنده به کتب عرفانی سبب شده هرجا اصطلاحی عرفانی پیش آمده به مدلول «الکلام یجرّ الکلام» هرچه به آن اصطلاح مربوط است، از قرآن و سنت و کتب معروف عرفانی و دربارۀ بشر آنچه مربوط به خود او و رفتار و گفتارش بوده، آورده است و از عهدۀ معرفی کامل بشر به‌خوبی برآمده است. نویسنده در این کتاب افزون بر اشاره به زندگی‌نامۀ بشر حافی، به دیدارهای او با عالمان، کرامات منقول از او و همچنین مقام او در عرفان و پندها و حکمت‌های باقی‌مانده و منسوب به او اشاره کرده است.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

مقدمۀ مؤلف

فصل اول: زندگی بشر

فصل دوم: علم

فصل سوم: پندها و حکمت‌ها

فصل چهارم: طریق

فصل پنجم: بشر و کرامات

فصل ششم: دعا

فصل هفتم: وفات و بزرگداشت او

خاتمه و پایان

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

نشر کتاب، و تمدن

نشر کتاب، و تمدن

عبدالحسین آذرنگ

در این کتاب کوشش شده تا رابطۀ میان نشر کتاب و توسعۀ تمدن و فرهنگ مورد تتبع قرار گیرد و اثرگذاری و کا