۵۷۱
۲۲۴
عرصۀ سینما نوآر: دانشنامۀ ژانر

عرصۀ سینما نوآر: دانشنامۀ ژانر

پدیدآور: گابریل لوچی ناشر: افرازتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مترجم: ابراهیم سلیمانی راد مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰شابک: 7ـ3697ـ326ـ600ـ978تعداد صفحات: ۳۵۴

خلاصه

این کتاب با بهره‌گیری از تاریخچۀ خلق و زایش این نوع سینما (نوآر) از پیدایش و ظهور تا خاتمه و به سرانجام رسانیدن این گونۀ پرتنش و خارق‌العادۀ سینمایی، گامی مؤثر و نایاب در بهره‌گیری از اطلاعاتی جامع و کامل برای علاقمندان به صنعت سینما و هنردوستان برداشته است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

تردید حاصله در ژانر نوآر به واقع سوسیانس یا تعلیقی است که در فضای ناآرام و ناامن سال‌های دهۀ چهل و پنجاه، بعد از جنگ‌های جهانی اول و دوم و نیز با آغاز شروع جنگ سرد سایه گسترانید. «قهرمان» نه به عنوان شوالیه یا نشانی از قدرت، بلکه این بار در نوع گسترده از ژانر به عنوان مبارز و اسیر در چنگال عوامل شرور یا در جایی دیگر حتی به عنوان بازمانده از جنگ، بی‌شک در جدال با تقدیر زاده و پرورش می‌یابد. «عنصر زن» در محوریت با مرکز داستان و رویدادها بیشتر نه به عنوان عاشق‌پیشۀ دلباخته، بلکه به شکل یکی از عوامل فریبنده و افسونگر در تکاپوی رسیدن به هیچ، با استفاده از هر نوع ابزاری در به بازیچه گرفتن مرد مقابل خود، همواره مدنظر بوده و برای نابودی آن دریغ نمی‌ورزد.

می‌بایست کمی به عقب بازگشت؛ همچون رئالیسم شاعرانه فرانسه که به‌واقع در دهۀ سی میلادی توسط بزرگانی چون ژان رنوار، مارسل کارنه، ژولین دوویویه و ژان گرمیون شکل گرفته بود، دارای لحنی توأم با حسرت و ناامیدی در مورد حاشیه‌نشینان و فراموش‌شدگانی است که در یأس و اضطراب به سر می‌برند. قهرمانان این چنین قشری با رویدادی دچار عشقی آرمانی و امید در کالبد وجودی آنها به روشنی دمیده می‌شد؛ اما اکثراً با توهم‌زدایی و مرگ قهرمان داستان به پایان می‌رسد. در حقیقت رئالیسم شاعرانه و ژانر نوآر به‌شدت تقدیرگرا عمل می‌کنند و سرنوشت را حاکم بر زندگی قهرمانان می‌داند؛ فیلم‌هایی چون «بندر مه‌آلود» و «روز برمی‌آید» ساختۀ مارسال کارنه و نیز فیلم «قاعدۀ بازی» ساختۀ تحسین‌برانگیز ژان رنوار از سینمای فرانسه، همگی در رشد و تعالی ژانر نوآر امریکایی بی‌بدیل عمل می‌کنند.

ساختار معمایی و پررمزوراز، وجود فیگور شب، کارآگاه و بازرس جنایی، تعلیق، دلهره، کابوس، سوءظن، زیر نظارت و کنترل دائمی افراد، اتهام، توطئه‌چینی، پارانویا، بحران هویت، آدم‌ربایی، قتل و خاستگاه تاریکی شهر و سایه‌های بلند توطئه، برخی از مهم‌ترین عناصر روایی تریلر جنایی‌اند که همراه با ویژگی‌های سبکی آن چون نورپردازی با کنتراست بالا، موسیقی اتمسفریک و پرتنش برنارد هرمنی، حرکات دوربین پیچیده و افشاگرانه، فضاسازی وهمناک جهان فیلم تریلرهای نوآر را می‌سازند.

این کتاب با بهره‌گیری از تاریخچۀ خلق و زایش این نوع سینما از پیدایش و ظهور تا خاتمه و به سرانجام رسانیدن این گونۀ پرتنش و خارق‌العادۀ سینمایی، گامی مؤثر و نایاب در بهره‌گیری از اطلاعاتی جامع و کامل برای علاقمندان به صنعت سینما و هنردوستان برداشته است. در فصل نخست دربارۀ واژگان کلیدی این ژانر سخن به میان آمده است و همچنین نویسندگان ژانر نوآر معرفی شده‌اند. فصل دوم اختصاص به معرفی هنرپیشگان و کارگردانان این عرصه دارد که در این فصل افرادی چون رابرت آلدریچ، دانا اندروز، جوآن بنت، همفری بوگارت و .... معرفی شده‌‌اند. در فصل سوم ده شاهکار از ده کارگردان در عرصۀ ژانر نوآر معرفی شده است؛ از قبیل غرامت مضاعف، جنگل آسفالت، تعقیب بزرگ، شب شکارچی و .... . فصل پایانی کتاب نیز دربارۀ فیلم‌نامه‌های ژانر نوآر می‌باشد.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمۀ محقق

مقدمۀ مترجم

فصل نخست: واژگان کلیدی

فصل دوم: پرتو وجوه قهرمانان

فصل سوم: 10 شاهکار از 10 کارگردان

فصل چهارم: فیلم‌نوشته‌ها

در خاتمه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حکایتی از پله دوم

حکایتی از پله دوم

فریدون مجلسی

مجلسی که از دیپلمات‌های قدیمی کشورمان است، در این کتاب به روایت زلال و خودمانی خاطرات خویش می‌پردازد

پرده پرده تا وصال؛ شرح جامع اصطلات و مشکلات کشف المحجوب هجویری (دو جلد)

پرده پرده تا وصال؛ شرح جامع اصطلات و مشکلات کشف المحجوب هجویری (دو جلد)

هاجر خادم، رضا اقدامی

خواندن نثر مصنوع و غامض کتب عرفانی همواره جویندگان علم را دچار سردرگمی کرده و چه‌بسا آنان را از مطال

منابع مشابه بیشتر ...

تاریخ تحلیلی تیاتر در ایران

تاریخ تحلیلی تیاتر در ایران

عباس شادروان

در این کتاب نقبی به گذشته زده شده است تا از دورترین رشته ـ ریشه‌های تیاتر در ایران آگاهی پیدا شود و

علی باباچاهی: گفتگو، یادداشت، نقد، نظر و ...

علی باباچاهی: گفتگو، یادداشت، نقد، نظر و ...

به کوشش عبدالله سلیمانی

علی باباچاهی که معمولاً با هر مجموعۀ شعرش، مؤخره‌‌ای نیز همراه می‌کند، به عنوان جنجالی‌ترین شاعر معا