۱۲۶۵
۳۹۴
هفت مقاله در زمینۀ ادبیات آذربایجان

هفت مقاله در زمینۀ ادبیات آذربایجان

پدیدآور: محمد حریری اکبری ناشر: قالان یوردتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مکان چاپ: تبریزتیراژ: ۲۰۰۰شابک: 0ـ22ـ6765ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۲۱۱

خلاصه

این کتاب دربرگیرندۀ هفت مقاله و نوشتار دربارۀ شعر و ادبیات آذربایجان می‌باشد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

این کتاب دربرگیرندۀ هفت مقاله و نوشتار دربارۀ ادبیات آذربایجان می‌باشد. انتشار اولین مقاله به صورتی که در اختیار حلقه‌های غیردانشگاهی و علاقمندان ادبیات و جامعه‌شناسی ادبیات هم قرار بگیرد، به چند دلیل انجام شده است: نخست برای نمایاندن عظمت و قدرت خلاقۀ شهریار ملک سخن استاد شهریار. دوم برای بیرون کشیدن ساختار معنایی و پیام‌های نهفته در این اثر بی‌بدیل یعنی «سهندیه» و سوم برای آشنایی با هرمنوتیک و کاربرد آن به مثابۀ یکی از نظریه‌های کلاسیک و با این وجود باب روز علوم اجتماعی. بین اشعار و آثار متنوع شهریار، «سهندیه» شعر نسبتاً بلندی است که به سبک و شیوه‌ای نو سروده شده است. ویژگی این شعر، غنای ساختارهای تشکیل‌دهندۀ آن است. بی‌گمان این اثر، اثری چندساحتی با ساختارهای معنایی متعدد است. در این نوشتار کوشیده شده فقط ساختار اسطوره‌شناسی «سهندیه» تحلیل شود؛ به عبارت دیگر نویسنده کوشیده تا به لابلای سطرها نفوذ کرده و معانی نهفته در آنها را بیرون بکشد.

نوشتارهای دوم و سوم کتاب که قبلاً در مجلات علمی منتشر شده‌اند، برای آشنایی با هرمنوتیک در این کتاب گنجانده شده‌اند. امروزه «هرمنوتیک» یکی از واژه‌های مطرح در مجامع دانشگاهی و محافل فرهنگی است. البته مفهوم تازه و نوخاسته‌ای هم نیست، بلکه ابعاد تاریخی و فلسفی ریشه‌داری دارد. به هر روی مرکز ثقل بحث‌ها روی این نکته است که هرمنوتیک به مثابۀ یک نظریه تا چه اندازه می‌تواند در علوم انسانی و علوم اجتماعی به کار بسته شود؟ آیا صحبت از علوم هرمنوتیکی دامنۀ شمول خود را روی همۀ رشته‌های موجود در این علوم می‌تواند بگستراند؟ این موضوع در نوشتار دوم کتاب بحث و بررسی شده است.

انتقاد و هرمنوتیک دارای ریشه‌های تاریخی هستند. این دو از اواسط سدۀ نوزدهم به بعد بیشتر عنوان شده و در دهه‌های اخیر، صورت دبستان و نظریۀ اجتماعی مطرحی به خود گرفته‌اند. بررسی اجمالی هر دو و مقایسۀ اصول عقیدتی آنها موضوع نوشتار سوم کتاب است.

در اینکه هم «حیدربابا»ی شهریار و هم «سهندیه» شاهکارند، تردیدی نیست. هر دو اثر را می‌توان بندناف یا شریات حیات‌بخشی دانست که شعر امروز آذربایجان را ضمن مزیدن از میراث ادبی و زمینۀ فرهنگی خویش، به بهره‌گیری از آرمان‌ها و افکار بازتاب‌یافته در افق‌های باز ادبیات جهانی فرا می‌خواند. مقالۀ چهارم کتاب که به بررسی دو شاهکار شهریار، یعنی «حیدر بابایه سلام» و «سنهدیه» اختصاص دارد، در واقع به نوعی ادامه و مکمل معرفی برترین آثار استاد شهریار است.

سه مقالۀ دیگر این کتاب، با آوردن نمونه‌هایی از ادبیات معاصر آذربایجان با چهار مقالۀ اول ارتباط محتوایی دارند. در مقالۀ پنجم که مربوط به استاد عباس اسلامی (بارز) است، مصداقی از اشعار سنتی است و مقالۀ «نگرشی گذرا به شعر معاصر آذربایجان» مصادیقی از اشعار نو را ارائه می‌دهد. نوشتار پایانی کتاب با تعبیری که ادبیات را منحصر به شعر یا آثار هنری نمی‌شناسد، نوشته شده که ضمن عرضۀ نمونه‌ای از نثر ترکی آذربایجانی، تمجید و تجلیلی است از خادمین این خطه که نقد وجودشان را صرف بهبود و بهروزی انسان‌ها کرده‌اند.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

1. هرمنوتیک سهندیه

2. هرمنوتیک و علوم انسانی و اجتماعی

3. دبستان انتقادی و هرمنوتیک

4. دو شاهکار شهریار

5. جهان‌بینی شعر بارز

6. آذربایجانین چاغداش شعرینه اؤتری بیر باخیش

7. اونودولماز حکیم‌لریمیز

گؤزللرین آخره قالمیشلاری‌نین شکیلی

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

سنت زیباشناسی آلمانی

سنت زیباشناسی آلمانی

کای همرمایستر

در اواسط قرن هجدهم در آلمان رشتۀ فلسفه نوینی پدید آمد مبتنی بر افکار و ایده‌هایی از بریتانیایی‌ها و

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

منابع مشابه بیشتر ...

دیوان مظهر خویی

دیوان مظهر خویی

عباسقلی مظهر خویی

میرزا عباسقلی‌خان مظهر از شاعران بنام عهد ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه قاجار است. پدرش زین‌العابدین

اورارتوها و ترکان باستان

اورارتوها و ترکان باستان

مهدی حسنی (اردبیل‌لی)

این کتاب پژوهشی است که به منظور معرفی فرهنگ اورارتویی و قرابت این مردم به اقوام همسایه و ساکن در گست