۳۹۸۳
۶۲۹
اورارتوها و ترکان باستان

اورارتوها و ترکان باستان

پدیدآور: مهدی حسنی (اردبیل‌لی) ناشر: قالان یوردتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تبریزتیراژ: ۵۰۰شابک: 4ـ9ـ99528ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۲۷۲

خلاصه

این کتاب پژوهشی است که به منظور معرفی فرهنگ اورارتویی و قرابت این مردم به اقوام همسایه و ساکن در گسترۀ جغرافیایی تحت سیطره‌شان تألیف شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

منطقۀ آذربایجان از دیرباز در تاریخ هم به عنوان گهوارۀ ارزشمند از تمدن و فرهنگ بوده و هم در همسایگی تمدن‌های عظیم بشری از جمله تمدن مترقی سومریان و اقوام منتسب به آنان قرار داشته و رشتۀ محکم و ناگسستنی با آنها از لحاظ درون‌مایه‌های تمدنی ـ فرهنگی و زبانی داشته است. پرواضح است که صحنۀ تاریخ در دنیا تزویرها و جعلیات فراوانی به خود دیده و این امر در مورد بررسی‌های تاریخی، فرهنگی و زبان‌شناختی ساکنان دیرین منطقۀ آذربایجان نیز بسیار پررنگ بوده است؛ به‌ویژه پس از تشکیل حکومت توسط رضاخان و پیرو آن در زمان فرزندش اشخاص فراوانی اعم از داخلی و خارجی استخدام شدند تا باوجود نابودی کتب و اسناد تاریخی، در گردهمایی‌های تحت عنوان کتاب‌سوزی‌های هفتگی و ماهیانه‌شان دست به شبیه سازی و جعل هویت و زبان برای مردم این خطه بزنند و آن‌چنان به نقل از همدیگر در کتب و نوشته‌هایشان بدون ابراز دلایل محکم و قانع‌کننده و بدون اتکا به هیچ سندی موثق حتی تا به امروز ولی با قاطعیت سخن از عدم حضور قومی تحت عنوان ترک در پهنۀ آذربایجان پیش کشیدند که تا عصر حاضر نیز اشخاصی را گرفتار این کابوس تلخ نموده‌اند؛ در حالی که اسناد و شواهدی پرده از این جعلیات گسترده برداشته‌اند.

فرهنگ و تمدن اورارتویی در ازمنۀ باستان در سوی‌های دریاچۀ اورمیه و حد فاصل آن تا دریاچۀ وان و کوهپایه‌های قفقاز و گسترۀ جغرافیایی آذربایجان تا رود فرات استقرار یافته بود. مردم صاحب این فرهنگ در قرن هفتم و هشتم پیش از میلاد دولت مقتدری تشکیل دادند که از شمال غرب ایران تا قلب آناتولی را در سیطرۀ خود داشت. نام این قوم در سنگ‌نبشتۀ آشوری به صورت uruarti آمده که در سدۀ ششم پیش از میلاد مغلوب مادها شده‌اند و پراکنده گشته‌اند. این کتاب پژوهشی است که به منظور معرفی فرهنگ اورارتویی و قرابت این مردم به اقوام همسایه و ساکن در گسترۀ جغرافیایی تحت سیطره‌شان تألیف شده است.

نویسنده در فصول آغازین کتاب، پس از اشاره به موارد مشترک گرامری میان متون بازمانده از اورارتویی با ترکی کهن به معرفی اورارتوها و وارثین و ناقلین تمدن آنان یعنی اتروسکی‌ها و جهات اشتراک فرهنگ ترکی و تأثیر در تکوین تمدن مادی و هخامنشی می‌پردازد. سپس از قدمت سکونت اقوام توروکی باستان در کنار اورارتویی‌ها و هوری‌ها و معرفی کشفیات باستان‌شناسی از اورارتوها در آذربایجان و معرفی کتیبه‌ها و منطقۀ شهر یئری در مشکین‌شهر سخن گفته شده و به جهات فرهنگی مشخص اورارتوها مانند طراحی گلبرگ‌های هفت‌تایی و نه‌تایی بر روی غلاف شمشیر و تداوم آن در میان سکاها و پارسیان و اشاره به شاهنامه می‌کند.

از موارد جالب این پژوهش تأمل در ریشه‌شناسی اسامی برخی آبادی‌ها مانند اردبیل، نمین، آستارا و جز آن است و از جهات بارز در باب اسطوره‌پژوهی مؤلف، می‌توان به ردیابی و مقایسۀ اشتراکات فرهنگی و دینی اقوام باستانی مانند نحوۀ ساخت شهرها، احترام به اسب، ستایش اجداد و نیاکان و توتم‌سازی برای آنان، باور به انتخاب شاهان از سوی خدا، استفاده از شاخ، تصاویر قوچ، اسب و بز و شرح باورهای آئینی سومریان و شرح اصطلاحات آن اشاره کرد.

مؤلف باور دارد که اورارتوها مطلقاً همان ترکان باستان بوده‌اند، بلکه به این باور رسیده‌اند که ترکان قدیم در اتحادیۀ اورارتویی‌ها و هوری‌ها همانند حضورشان در میان سومری‌ها ظهور کرده‌اند و اعتقاد دارند که مهاجرت آنان به شرق و غرب از آذربایجان و قفقاز بوده است. از موارد مهمی که در این کتاب بدان اشاره شده، اثبات تک‌خدایی بودن ترکان قدیم است که در کنار آن نیروهای مافوق الطبیعه را نیز ستایش می‌کرده‌اند.

نظر شما ۷ نظر
  • مدیر۲۱ روز پیش
    اوراتور سرزمینی بوده بین آناتولی شرق (ترکیه امروز)منطقه وان مناطقی از از دریاچه ارومیه وسرزمین ارمنستان وگرجستان وآران (باکو)بوده دراصل اوراتور نام باستانی آذرآبادگان(آذربایجان)بوده ساکنان اصلی این سرزمین مادها بوده اند دراصل زبان اصلی درسرزمین آذر آبادگان(آذربایجان)تات،تالشی وکردی بوده مردم آذربایجان بیش از ۶۵۰تا۷۰۰ است زبان رسمی آنها ترکی شده بواسطه آمدن پادشاهان ترک زبان آسیائی میانه از قبیل ائل خانیان وسلجوقیان زبان رسمی آذربایجان ترکی شد خیلی از نویسنده ها معمولا بخاطر مسائل ناسیوناسیم می خواهند تاریخ آذربایجان به نفع خود شان تمام کنند همانطورکه میدانید اصل آذربایجان پایین ارس است وباکو جز آذربایجان حساب نمی شه باکو دراصل آران بوده ونام جعلی آذربایجان توسط محمد امین رسول زاده که بعدها رئیس حزب مساوات باکو شد جهت خوش خدمتی به استالین بوده ور زمانی که نام جعلی آذربایجان به باکو داده شد آزاد اندیشانی درتبریز ویایر مناطق آذری نشین ایران اعتراض کرده واعلام کردند اگر آنجا آذربایجان است پس آذربایجان ایران (آزادستان)است که متاسفانه بدلیل بی کفایت فرمانروایان ایران نتوانستد اعتراض کرده ونام جعلی آذربایجان که به باکو داده شد پس بگیرند
  • مدیر۲ ماه پیش
    نخستین سنگنوشته که به زبان ترکی پیدا شده سنگنوشته اورخون در ۱۳۰۰ سال پیش در مغولستان است و همین هم رسمی و دانشی است، ولی اینک برخی با زیرو رو کردن سنگنوشته‌های آذربایگان می‌کوشند هر جوری که شده آنها را به ترکی پیوند بزنند و تا سومر هم پیش بروند اما این حرفها در انجمن‌های دانشگاهی و علمی در جهان جایگاهی ندارد.
  • مدیر۳ ماه پیش
    سلام و درود بر دوست عزیزم ترکان از حدود 10 هزار سال پیش در ایران بودند و همچنین آریاییان حدود 2 و نیم هزار سال پیش به ایران مهاجرت کردند؛ پس نتیجه گیری میشه که ترکان پیش تر از آریاییان هم در ایران بودند حالا چه برسد به کردها
  • مدیر۷ ماه پیش
    کمی این نویسنده یعنی اقای حسنی رو معرفی کنید . اهل کجاست و تحصیلات ایشون چی هست و تحقیقاتش رو کجا انجام داده .
  • مدیر۱۷ ماه پیش
    درود من کاری به این ندارم که کی پشت این جریانات پان ترکییسم هستش ... نخست اوراتورها کوردها هستند دوم ترکها ایرانی نیستند و ریشه آنها از شمال منوچهری چین و مغولستان گرفته شده و در ایران فقط ۹۰۰ سال قدمت دارند و به ایران تجاوز کردند ...
    • مدیر۲۷ روز پیش
      کوردها و پارسها و لرها طبق ادعای برتری نژادیشون مهاجرن که دوهزاروپانصدسال قدمت دارند ولی تورکها آثاری ده هزارساله در ایران دارند آثار قوبوستان و تیمره و تپه حسنلو این ادعا رو ثابت میکنه
    • مدیر۳ ماه پیش
      اورارتورها کورد بودن پس مادها کی بودن . گوتی ها .کادوسی ها .کاسی ها .کاسپی ها .سکاها کی بودن ؟؟ بعدشم حکومت های ایرانی باستان ک سلجوقیان تورک . خوارزنشاهیان تورک ‌غزتویان تورک ک قبل حمله مغول ها بودن .بعدشم قدیمی ترین سنگ نوشته از قدیمی ترین معبد ایرانیان باستان سخن گفته اسم اون معبد باستان ایران رو میشناسی کجاست ؟ اسمش چیه ؟ اسم معبد آنا هیتا هس ‌. کلمه آناهیتا میدونی چیه ؟ یه کلمه ی تورکی هسا ‌‌. راجب اینم تحقیق کن تا ب اطلاعاتت اضافی شه . ممنون ‌.

پربازدید ها بیشتر ...

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

جمعی از نویسندگان زیرنظر کاوه خورابه

بی‌شک در ساحت ادبیات و فرهنگ ایران معاصر، به‌ویژه در زمینۀ ارتباط با ادبیات کهن و پربار ما که بزرگان

آیین های ایل شاهسون بغدادی

آیین های ایل شاهسون بغدادی

یعقوبعلی دارابی

در این کتاب ضمن معرفی ایل شاهسون بغدادی در گذر تاریخ، آیین‌های دینی و آداب و رسوم اجتماعی این ایل بر