۵۴۴۳
۹۲۹
نگارش خلاق (از مجموعه کتاب‌های چگونه بنویسیم؟)

نگارش خلاق (از مجموعه کتاب‌های چگونه بنویسیم؟)

پدیدآور: ویدا رحیمی نژاد ناشر: آوای نورتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۰۰شابک: 1ـ403ـ309ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۸۴

خلاصه

در این کتاب ابتدا به نگارش تخیلی و غیرتخیلی پرداخته شده و سپس ویژگی‌ها و انواع هر کدام ارائه شده است. در مرحلۀ بعد عناصر داستان‌های تخیلی که شامل داستان بلند، کوتاه و داستانک است، شرح داده شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

نگارش انواع مختلفی دارد و به طور کلی به دو بخش نگارش تخیلی و غیرتخیلی تقسیم می‌شود. نگارش خلاق شکلی از بیان هنری است که از طریق تخیلات با استفاده از تصویرها و روایت‌ها رخ می‌دهد. نگارش تخیلی شامل شعر، داستان بلند و داستان کوتاه و نمایش‌نامه است و نگارش غیرتخیلی شامل اتوبیوگرافی، بیوگرافی، مقاله، خاطرات روزانه و داستان‌های روزنامه است. بعضی مواقع تمایز میان ادبیات تخیلی و غیرتخیلی مشکل است. ادبیات تخیلی مرتبط با پیرنگ، صحنه و شخصیت‌هایی است که آفریده شده‌اند، در حالی که نگارش غیرتخیلی، داستان‌های واقعی هستند که از وقایع واقعی و مردم واقعی صحبت می‌کنند، اما تمایز بین این دو نوع نگارش بعضی مواقع مبهم است؛ زیرا اغلب با هم تداخل دارند.

از ادبیات تخیلی و غیرتخیلی می‌توان در فیلم، تلویزیون، نمایش و .... استفاده کرد. ادبیات تخیلی بر اساس تصورات نویسنده است، در حالی که بعضی مواقع صحنه‌ها، پیرنگ داستان و شخصیت‌ها بر اساس وقایع واقعی و مردم واقعی هستند. در ادبیات تخیلی همچنین از تکنیک‌های روایتی ویژه برای تقویت تأثیر داستان استفاده می‌شود.

در این کتاب ابتدا به نگارش تخیلی و غیرتخیلی پرداخته شده و سپس ویژگی‌ها و انواع هر کدام ارائه شده است. در مرحلۀ بعد عناصر داستان‌های تخیلی که شامل داستان بلند، کوتاه و داستانک است، شرح داده شده است.

این نکته قابل توجه است که نگارش با هر شیوه‌ای که باشد، نیاز به آموزش دارد. نمی‌توان از افراد انتظار داشت که بنویسند، بدون آنکه آموزش دیده باشند. در فصل دوم این کتاب گام‌های مختلف نگارش آموزش داده شده است. این گام‌ها شامل پیداکردن ایده، انتخاب ایده، تهیۀ طرح کلی نوشته، نگارش پیش‌نویس، بازنگری و ویرایش است. نویسندگان همۀ این گام‌ها را برمی‌دارند، اما به دلیل تمرین بسیار، این گام‌ها به صورت خودکار رخ می‌دهند. این گام‌ها در این کتاب از یکدیگر مجزا شده و به تفکیک همراه تمرین‌هایی کاربردی ارائه شده‌اند. البته این نکته نیز گفتنی است که در گام اول از مثالی استفاده شده است که این مثال در گام‌های بعدی تکرار و تکمیل شده است و این شائبه را در خواننده به وجود می‌آوردکه یک مطلب مکررا در طول کتاب تکرار شده است. ساختار اصلی این فصل برگرفته از کتاب گرنویل (2001) تحت عنوان «نگارش از ابتدا تا انتها» و همچنین کتعاب پها با عنوان «راهنمای استراتژی‌های معلم برای نگارش» (2003) است که از انگلیسی به فارسی ترجمه شده است. در نهایت فصل آخر چند نمونه نگارش خلاق به همراه پیش‌نویس اول و دوم هر نمونه ارائه داده شده است.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

1. مقدمه‌ای بر نگارش خلاق: تعریف و انواع آن

2. گام‌های نگارش خلاق

3. داستانک‌ها

کتاب‌نامه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

خط و نوشتار

خط و نوشتار

اندرو رابینسون

خط، هنر تثبیت ذهنیات است. خط را می‌توان بزرگ‌ترین اختراع بشر دانست. به کمک این اختراع، تاریخ تمدن بش