۱۳۴۵
۴۲۳
50 سال مطبوعات به روایت آمار به انضمام نیم‌قرن کتاب‌شماری در ایران (1347 ـ 1396)

50 سال مطبوعات به روایت آمار به انضمام نیم‌قرن کتاب‌شماری در ایران (1347 ـ 1396)

پدیدآور: سیدفرید قاسمی ناشر: جهان کتابتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰شابک: 4ـ19ـ8967ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۲۴

خلاصه

«درآمد» این کتاب نگاهی دارد به احصائیه‌نویسی‌های مطبوعات و کتاب از سرآغاز طبع و نشر در ایران تا سال 1396. این اثر یادآور می‌شود که عدم گردآوری روزنامه‌ها و مجله‌های ایرانی و راهیابی نشریه‌نماها به مخزن مجموعه‌‌ها از جمله دلایل احصاناپذیری مطبوعات و نبود تعریف‌ها، معضل اساسی آماردهی حوزه کتاب است. همچنین بررسی تطبیقی سالانه نیم‌قرن (1347 تا 1396) آمار ذیل 2 فصل «مطبوعات» و «کتاب» نشان می‌دهد که نبود سامانه جامع یکی از دردهای جامعه ماست.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

تأسیس نخستین چاپخانه و نشر اوّلین کتاب در سال ۱۰۴۸ ق در جلفای اصفهان می‌رفت تا سرآغاز یک تحول اساسی در کشور شود؛ اما دیری نپایید که بر اثر سعایت‌های تنگ‌نظرانه این چاپخانه پس از نشر شماری کتاب و اعلان دیوارکوب غیرفارسی متوقف شد. همچنین وقوف داریم که چاپ کتاب به زبان فارسی در ایران با انتشار فتح‌نامه و جهادیه در سال ۱۲۳۳ ق در تبریز شروع شد. اگر این تاریخ را مبدأ چاپ و نشر کتاب فارسی در ایران بدانیم، کتاب چاپی فارسی ایرانی تا سال ۱۳۹۷ خورشیدی حدود ۲۰۳ سال (۱۱۰ سال در عهد قاجار، ۵۳ سال در روزگار پهلوی و تا امروز ۴۰ سال در زمانه جمهوری اسلامی) را از سر گذرانده است. آنچه مطبوعات ادواری می‌نامیم، اما حدود ۲۰ سال کمتر از کتاب فارسی پیشینه دارد؛ چون پیش‌شمارۀ اوّلین نشریه ادواری فارسی ایران ۱۲۵۲ ق/ ۱۲۱۵ ش در تهران طلوع کرد. زمانی که نشریۀ ادواری در تهران متولد شد، حدود ۱۴ سال از چاپ و نشر کتاب فارسی در شهر تهران می‌گذشت. تهران از سال ۱۲۳۹ ق ـ پس از اصفهان و تبریز ـ صاحب کتاب چاپی شد؛ اما گویا نخستین شهر ایرانی است که به آماردهی کتاب اهتمام کرد.

سیدفرید قاسمی در بخش «درآمد» این کتاب می‌نویسد: «اگر ما به دنبال «رشد» و «توسعه» هستیم، پایه‌اش را باید در انباشت درست اطلاعات جستجو کنیم. کشورهای پیشرفته به‌خوبی دریافته‌اند پایه پرورش انسان‌های عاقل و اندیشه‌ورز کجاست. انیرانی‌های توسعه‌یافته با داده‌های آماری و اطلاع‌پردازی به دانش‌گستری و علم‌آفرینی رسیده‌اند و گام به گام فرآیند را پیش برده‌اند تا صاحب شخصیت‌های معرفت‌مدار و خردمند و سازمان‌‌های کارآمد شده‌اند. ریشه لنگی توصیف‌ها و تحلیل‌ها، ضعف در برنامه‌‌ریزی‌ها و آنچه را که «آینده‌پژوهی» می‌نامند باید در نبود سرشماری دقیق و نادرستی عددها و رقم‌‌های آماری جستجو کرد».

نخستین آمارنگاری و شمارشگری کتاب‌کاوانه، مجله‌پژوهانه و روزنامه‌شناسانه را باید در لابلای کتاب‌ها و ادواری‌های سپیده‌‌دم‌ چاپ‌سپاری‌های فارسی جستجو کرد. «درآمد» این کتاب نگاهی دارد به احصائیه‌نویسی‌های مطبوعات و کتاب از سرآغاز طبع و نشر در ایران تا سال 1396. این اثر یادآور می‌شود که عدم گردآوری روزنامه‌ها و مجله‌های ایرانی و راهیابی نشریه‌نماها به مخزن مجموعه‌‌ها از جمله دلایل احصاناپذیری مطبوعات و نبود تعریف‌ها، معضل اساسی آماردهی حوزه کتاب است. همچنین بررسی تطبیقی سالانه نیم‌قرن (1347 تا 1396) آمار ذیل 2 فصل «مطبوعات» و «کتاب» نشان می‌دهد که نبود سامانه جامع یکی از دردهای جامعه ماست.

فهرست مطالب کتاب:

درآمد

مطبوعات

کتاب

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

خط و نوشتار

خط و نوشتار

اندرو رابینسون

خط، هنر تثبیت ذهنیات است. خط را می‌توان بزرگ‌ترین اختراع بشر دانست. به کمک این اختراع، تاریخ تمدن بش

منابع مشابه بیشتر ...

این دفتر بی‌معنی: یادگارنمای فرهنگی از ایرج افشار

این دفتر بی‌معنی: یادگارنمای فرهنگی از ایرج افشار

به کوشش بهرام، کوشیار و آرش افشار

به جرئت باید گفت این کتاب یکی از بی‌نظیرترین خاطراتی است که حتماً پس از انتشار آن، برای هر کسی در هر

فرهاد دفتری و مطالعات اسماعیلیه

فرهاد دفتری و مطالعات اسماعیلیه

فریبا عباس‌پور

در این کتاب کوشیده شده است روش‌شناسی عام و خاص فرهاد دفتری در مطالعات اسماعیلیه بررسی و تحقیق شود. م

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

فرهنگ نامۀ مطبوعات کودک و نوجوان

فرهنگ نامۀ مطبوعات کودک و نوجوان

علیرضا ملک‌زاد با مقدمۀ سیدفرید قاسمی

در این کتاب مشخصه‌های 702 عنوان نشریه دیده می‌شود که حدود بیست‌درصد آنها را وزارت آموزش و پرورش و کا