۲۱۸۳
۷۱۸
زبان انگلیسی را چگونه آموزش دهیم؟

زبان انگلیسی را چگونه آموزش دهیم؟

پدیدآور: جرمی هارمر ناشر: خاموشتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مترجم: زهرا عباسی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰شابک: 2ـ88ـ8330ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۵۱۶

خلاصه

این کتاب اثری از جرمی هارمر است که در زمینۀ آموزش زبان آثار متعددی نگاشته است. مخاطبان وی مدرسان زبان خارجی / دوم هستند و موضوعات مختلفی را در قالب چهارده فصل در کتاب مطرح کرده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

آموزش زبان خارجی / دوم از رشته‌هایی است که جایگاه ویژه‌ای در میان رشته‌های دانشگاهی دارد؛ زیرا به آموزش و یادگیری مهم‌ترین اصل زندگی بشری یعنی ارتباط کلامی می‌پردازد. تاکنون کتاب‌های بسیاری در حوزۀ آموزش زبان خارجی / دوم نگاشته شده که بسیاری از آنها به زبان فارسی ترجمه شده‌اند. این کتاب اثری از جرمی هارمر است که در زمینۀ آموزش زبان آثار متعددی نگاشته است. مخاطبان وی مدرسان زبان خارجی / دوم هستند و موضوعات مختلفی را در قالب چهارده فصل در کتاب مطرح کرده است. البته نظریه‌ها، اصول و قواعد مورد بحث در این کتاب صرفاً به آموزش و یادگیری زبان انگلیسی اختصاص ندارد، بلکه می‌توان در آموزش هر زبانی به‌ویژه آموزش زبان فارسی به خارجیان از این اصول و قواعد بهره جست.

آموزش زبان شاید بیش از بسیاری از فعالیت‌های دیگر، بازتابی از زمانی است که در آن اتفاق می‌افتد. صرف‌نظر از همه چیز، زبان با ارتباط مرتبط است و شاید به همین دلیل است که فلسفه‌ها و تکنیک‌های یادگیری زبان ظاهراً هماهنگ با جوامعی که آنها را به وجود می‌آورند، توسعه و تغییر می‌یابند. یادگیری و آموزش فعالیت‌هایی بسیار انسانی هستند. این فعالیت‌ها به همان اندازه که زبانی هستند، اجتماعی نیز هستند. اما این فقط جامعه نیست که تغییر و تکامل می‌یابد. دهه‌های گذشته شاهد آن چیزی بوده‌اند که به تغییر فناورانه بی‌سابقه منجر شده است.

جرمی هارمر به عنوان مدرس باتجربۀ زبان، با لحنی صمیمانه و ارتباطی مطالب موردنظر خود را به زبانی ساده بیان و راهکارهای بسیار مؤثری به مدرسان پیشنهاد کرده که این مطالب برای مدرسان زبان فارسی به خارجیان نیز راهگشا می‌تواند باشد. در ترجمۀ کتاب کوشش شده این لحن تا حد ممکن حفظ شود.

در ابتدا موضوعات مرتبط با مدرسان و زبان‌آموزان، ویژگی‌ها و تعاملات میان آنان در دو فصل ارائه شده و مدیریت کلاسی و توصیف فرایندهای آموزش و یادگیری در دو فصل بعدی راهکارهای مناسبی پیش روی مدرسان قرار می‌دهد. توصیف زبان، کلیات آموزش نظام زبانی و آموزش مهارت‌های چهارگانۀ زبانی (خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن) به تفکیک بخش‌های پنج تا نهم کتاب را شامل می‌شود و در خلال این بخش‌ها اصول و شیوه‌های مختلفی برای تدریس موفق دانش و مهارت‌های زبانی پیشنهاد شده است. استفاده از کتاب درسی و موضوعات مرتبط با برنامه‌ریزی درسی در دو فصل یازدهم و دوازدهم بیان و آزمون‌سازی و شیوه‌ها و روش‌های اجرای آن در فصل سیزدهم مورد توجه قرار گرفته است. در فصل پایانی کتاب چالش‌های مدرسان در کلاس‌ها مورد توجه قرار گرفته و به پرسش‌های مهمی که در حین تدریس برای آنان پیش می‌آید، پاسخ داده شده است.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

فصل 1: فراگیران

فصل 2: معلمان

فصل 3: مدیریت کلاس درس

فصل 4: توصیف فرایندهای آموزش و یادگیری

فصل 5: توصیف زبان

فصل 6: آموزش نظام زبان

فصل 7: آموزش مهارت خواندن

فصل 8: آموزش مهارت نوشتن

فصل 9: آموزش مهارت صحبت کردن

فصل 10: آموزش مهارت گوش دادن

فصل 11: استفاده از کتاب درسی

فصل 12: برنامه‌ریزی کردن درس‌ها

فصل 13: آزمون‌سازی

فصل 14: چه می‌شود اگر؟

کلید حل تکالیف

ضمیمه‌ها

فهرست اصطلاحات

نظر شما ۱ نظر
  • مدیر۴۰ ماه پیش
    برای من فقط 29 صفحه از ترجمه اش دانلود شد !! میشه کاملش را برایم بفرستید ؟

پربازدید ها بیشتر ...

نشر کتاب، و تمدن

نشر کتاب، و تمدن

عبدالحسین آذرنگ

در این کتاب کوشش شده تا رابطۀ میان نشر کتاب و توسعۀ تمدن و فرهنگ مورد تتبع قرار گیرد و اثرگذاری و کا

منابع مشابه

تدوین برنامۀ آموزشی در آموزش زبان

تدوین برنامۀ آموزشی در آموزش زبان

جک سی. ریچاردز

تدوین برنامۀ آموزشی زبان از حوزه‌های موردنیاز در کشورمان به شمار می‌آید. بر این مبنا، این کتاب نوشتۀ