۱۰۴۸
۴۲۷
کوچه پس‌کوچه‌های تهران (محله‌های قدیم تهران)

کوچه پس‌کوچه‌های تهران (محله‌های قدیم تهران)

پدیدآور: همایون عبدالرحیمی ناشر: بدرقه جاویدانتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 7ـ086ـ332ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۴۶۴

خلاصه

نویسنده در این کتاب از پیدایش تهران به عنوان یک شهر نوشته و چگونگی شکل‌گیری آن را توضیح داده تا اواخر دورۀ قاجار.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

کمتر کسی می‌تواند باور کند تهران امروزی، روزی به دلیل آب و هوای خوش در دامنۀ البرز و سرسبزی درختان و باغ‌های فراوان، آب‌های جاری و شکارگاه‌های بسیار مورد توجه قرار گرفت و بعدها به عنوان پایتخت ایران معرفی شد. آنچه از سفرنامه‌های سیاحان که در آن زمان به تهران آمده‌اند و در سفرنامه‌های خود تصریح کرده‌اند به دست می‌آید این است که وقتی از دروازه شمیران وارد شهر شدند، بعد از عبور از زمین‌های بایر مدت زیادی از میان باغ‌های مختلف به ویژه باغ‌های انار و پسته گذشته‌اند تا به مرکز جمعیت رسیده‌اند. چنارهای سبز و بلند که هر سیاح و توریستی را جذب خود می‌کرد و اغلب آنان از تنومندی، بزرگی و سرسبزی این درختان در خاطرات و سفرنامه‌هایشان نوشته‌اند و گاهی تهران را شهر چنارهای بلند و باغ‌های پسته و انار معرفی کرده‌اند.

می‌توان گفت محلۀ چاله‌میدان اطراف امام‌زاده یحیی و پیرامون امام‌زاده سید اسماعیل محل اصلی تمرکز جمعیت تهران پیش از کشیدن حصار بوده است. در تهران قدیم تعداد بسیار بقعه و امام‌زاده و مزار وجود داشته که غالباً زیارتگاه و محل اجتماعات عمومی و قبرستان بودند. وقتی که حصار کشیده شد، بیشتر آن بقاع در داخل حصار واقع شدند که تعداد این امام‌زاده‌ها بیش از چهارده بقعه در داخل حصار بوده است که به نام امام‌زاده یحیی، امام‌زاده محمد، امام‌زاده زید، امام‌زاده سیداسماعیل، امام‌زاده سیدنصرالدین، امام‌زاده سیدولی، بقعه هفت‌تن، امام‌زاده اسحاق، بقعه هفت‌دختران، بقعه پیر عطا، امام‌زاده روح‌الله، امام‌زاده غیبی و امام‌زاده ابراهیم بوده‌اند.

نویسنده در این کتاب از پیدایش تهران به عنوان یک شهر نوشته و چگونگی شکل‌گیری آن را توضیح داده تا اواخر دورۀ قاجار. بیشترین تأکید در کتاب بر روی تاریخچۀ محلات است و وجه تسمیه محلات آن؛ خیابان‌ها، کوچه‌ها، اماکن عمومی، اماکن مذهبی و .... و آنچه در این مناطق و محلات اتفاق افتاده است.

قدیمی‌ترین سند فارسی موجود درباره تهران نشان می‌دهد که تهران از سده سوم هجری قمری وجود داشته است و نویسنده‌ای به‌نام ابوسعد سمعانی در کتاب خود از شخصی به نام ابوعبدالله محمد ابن حامد تهرانی رازی نام می‌برد که اهل تهران ری بوده و در سال 261 هجری قمری (برابر با 874 میلادی) درگذشته است. اما تهران از سال 1200 هجری قمری برای نخستین بار توسط آغا محمدخان قاجار به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب شده است.

در این کتاب دربارۀ محلۀ اقدسیه می‌خوانیم: «اقدسیه در شش کیلومتری امام‌زاده صالح است. دارای هفتاد تن سکنه. آب و هوایش خوب و محل اردوگاه تابستانی دانشکده افسری است. باغ اقدسیه در مشرق صاحبقرانیه نیاوران است و آن از بناهای ناصرالدین شاه قاجار است. نام قبلا حصار ملا بوده و شاه مزبور آن را به نام اقدس‌الدوله یکی از زنان خود اقدسیه نامیده است». (ص 62)

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

سنت زیباشناسی آلمانی

سنت زیباشناسی آلمانی

کای همرمایستر

در اواسط قرن هجدهم در آلمان رشتۀ فلسفه نوینی پدید آمد مبتنی بر افکار و ایده‌هایی از بریتانیایی‌ها و

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

منابع مشابه بیشتر ...

از برج و باروی خشتی تا برج‌های آهنی: پژوهشی در پیشینه‌شناسی تهران

از برج و باروی خشتی تا برج‌های آهنی: پژوهشی در پیشینه‌شناسی تهران

اسماعیل یغمایی، سمیرا ایمنی

این کتاب در راستای پیشینه‌شناسی تهران، بر این کوشیده که گام به گام از روستای کوچک زیرزمینی تهران و ت

سکونت در محله: روایتی از شکل‌گیری محلۀ دولت تهران در دورۀ ناصری

سکونت در محله: روایتی از شکل‌گیری محلۀ دولت تهران در دورۀ ناصری

سمیرا فتحی با مقدمۀ زهرا اهری

محلۀ دولت به منزلۀ تنها محلۀ صاحب عنوان و نام متمایز بین بخش‌های جدید تهران، تبلور فرهنگ دورۀ خود اس

دیگر آثار نویسنده

آرامستان ظهیرالدوله: ستارگان دربند

آرامستان ظهیرالدوله: ستارگان دربند

همایون عبدالرحیمی

آرامستان ظهیرالدوله از لحاظ هویت تاریخی ـ فرهنگی ایران، شهرتی برابر آرامگاه پرلاشز در شهر پاریس دارد