۱۴۵۱
۵۱۲
فراز و فرودهای شخصیت داستان: پایه‌ریزی، شکل‌گیری و به پایان رساندن سیر درونی شخصیت داستان

فراز و فرودهای شخصیت داستان: پایه‌ریزی، شکل‌گیری و به پایان رساندن سیر درونی شخصیت داستان

پدیدآور: جوردن مک‌کالم ناشر: پارس کتابتاریخ چاپ: ۱۳۹۴مترجم: بهشته نظری‌زاده با مقدمه امیراسماعیل آذرمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 6ـ75ـ8317ـ964ـ978تعداد صفحات: ۱۴۰

خلاصه

نویسنده این کتاب در نقش یک معلم یا آموزش‌دهنده اثر خود را پدید آورده و سعی و اهتمام فراوان دارد تا فراز و فرود در شخصیت‌پردازی را توصیف کند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

یک داستان اجزای فراوانی دارد از جمله: ماهیت داستان، ساختار، عناصر ساختار، پلات، شروع، گره‌افکنی، بحران، گسترش، تعلیق، نقطۀ اوج، پایان‌بندی و مواردی دیگر مانند: موضوع، مضمون، زمینه، لحن، ضرب‌آهنگ، فضا، دیدگاه، سبک و تکنیک. اما به نظر می‌رسد شخصیت‌پردازی در طرح داستان از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. وقتی سخن از شخصیت به میان می‌آید، باید توصیف مطرح شود.

فراز و فرودهای شخصیت وقایع داستانی را نشان می‌دهند که ارزش خواندن داشته باشد. در بیشتر آثار داستانی، شخصیت‌های اصلی، فقط وقایع داستان را تجربه نمی‌کنند، بلکه داستان هم آنها را تغییر می‌دهد. آنها می‌آموزند و رشد می‌کنند و در نهایت به واسطه دستاوردهایشان، در نقطۀ اوج داستان موفق می‌شوند. مشهورترین پیرنگ جهان حتی اگر سیر درونی شخصیت به اندازۀ کافی دراماتیک نباشد، می‌تواند باعث ایجاد تغییر شود. شخصیت برای تأثیرگذاری بر خواننده باید در جریان داستان تغییر و رشد کند.

فراز و فرودهای شخصیت به منزلۀ قلب داستان‌اند که اغلب شخصیت‌ها را به‌خصوص زمانی که همه چیز از دست رفته است به برخاستن و ادامۀ حرکت وامی‌دارند. فراز و فرودها سیروسفرهای شخصی هستند که به شخصیت‌های داستان کمک می‌کنند تا آنچه بیش از هر چیز برایشان اهمیت دارد را به دست آورند و در نتیجه خواننده به آنچه برای آنها اتفاق می‌افتد، توجه می‌کند.

از نظر فنی فراز و فرودهای شخصیت داستان، انگیزه‌ای برای کشمکش‌های قهرمان، فداکاری آنان و همۀ آنچه که طبق پیرنگ انجام می‌دهند، فراهم می‌کنند. فراز و فرودهای شخصیت، به منزلۀ تقویت جنبۀ هیجانی کتاب است که به مهارت داستان‌نویسی کمک می‌کند تا خواننده را جذب نماید و مانع از دست‌دادن او شود.

نویسنده این کتاب در نقش یک معلم یا آموزش‌دهنده اثر خود را پدید آورده و سعی و اهتمام فراوان دارد تا فراز و فرود در شخصیت‌پردازی را توصیف کند؛ نیز برای فهماندن نظر خود با آوردن مثال‌های فراوانی از کتاب‌ها و نمایش‌نامه و .... سعی در روشن‌کردن موضوع کرده است. او سعی می‌کند به‌گونه‌ای ارائه طریق نماید تا نویسنده راه خود را باز یابد و در داستان سردرگم نشود. از ویژگی‌های این کتاب، مثال‌های فراوانی است که ارائه می‌دهد؛ چراکه خواننده از طریق همین مثال‌ها می‌تواند به مقصود نویسنده پی ببرد.

این کتاب به فراز و فرود شخصیت داستان‌نویس، پیاده‌کردن آن در داستان و استفاده از آن به بهتریت شکل ممکن کمک می‌کند. این کتاب نویسندگانی را هدف گرفته که درک خوبی از داستان‌گویی و ساختار داستان دارند و همچنین داستان‌نویسانی که به دنبال بهبود و ارتقای سطح داستان‌های خود و قوی‌تر کردن شخصیت‌های آن هستند.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

دربارۀ نویسنده

دغدغۀ داستان شما چیست؟

پیش‌گفتار

چرا فراز و فرود شخصیت اهمیت دارد؟

دربارۀ مثال‌های این کتاب

فصل اول: کشف فراز و فرودهای شخصیت شما

فصل دوم: اجرایی‌کردن فراز و فرود شخصیت

فصل سوم: فراز و فرودهای شخصیت در داستان‌های عشقی

فصل چهارم: فراز و فرودهای شخصیت بدون رشد

فصل پنجم: بازنگری فراز و فرودهای شخصیت برای تأثیرگذاری بیشتر

فصل ششم: ملاحظات ویژۀ فراز و فرود شخصیت

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

نشر کتاب، و تمدن

نشر کتاب، و تمدن

عبدالحسین آذرنگ

در این کتاب کوشش شده تا رابطۀ میان نشر کتاب و توسعۀ تمدن و فرهنگ مورد تتبع قرار گیرد و اثرگذاری و کا

منابع مشابه

شرح شطرنجیۀ علاءالدولۀ سمنانی

شرح شطرنجیۀ علاءالدولۀ سمنانی

علی مؤمنیان

«شطرنجیه» از آثار علاءالدولۀ سمنانی و از مهم‌ترین آثار اوست. سمنانى در این رساله بر اساس تمثیل، هر ی

بالندگی روان با حکمت: پیوند حکمت در ایران کهن با دانش روز روان

بالندگی روان با حکمت: پیوند حکمت در ایران کهن با دانش روز روان

مجید خرمی

در این گفتار نگاهی کل‌نگر از جایگاه حکمت و معرفت را بر آنچه که مرتبط با سرشت انسان است، افکنده شده ت