۳۶۱۳
۵۵۳
عشق: در سلوک شعر عرفانی جایی برای عشق نیست

عشق: در سلوک شعر عرفانی جایی برای عشق نیست

پدیدآور: اصغر الهی ناشر: قطرهتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۴۰۰شابک: 9ـ244ـ119ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۸۲

خلاصه

این کتاب نقد و بررسی کتاب «عاشقانه‌ها: گزینۀ سروده‌های شاعران امروز ایران» تألیف نیاز یعقوب‌شاهی است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

این کتاب نقد و بررسی کتاب «عاشقانه‌ها: گزینۀ سروده‌های شاعران امروز ایران» تألیف نیاز یعقوب‌شاهی است.

عشق مفهومی است که ادبیات فارسی همواره با آن عجین بوده است. این مسئله گاه به صورت عشق انسانی تجلی یافته و گاه به صورت عشق عرفانی درآمده است اما هر چه هست ادبیات فارسی از این مفهوم پراحساس و هیجان‌برانگیز سرشار است.

شعر امروز ایران، به ویژه شعر نو به سبب هم‌زمانی با روزهای پر تب و تاب و تکانه‌های سخت اجتماعی کمتر رنگ و جلای عاشقانه دارد. عاشقانه سرودن در این دوره‌های تاریخی، گونه‌ای با رویدادهای اجتماعی و پیشینۀ انسانی، به ویژه با مردمان این سامان که سروسامانی دارند و برای رسیدن به خواست‌های اجتماعی خود در چالش‌های سخت اجتماعی می‌زیند، می‌رزمند که شاید ره به جایی ببرند. به دیگر سخن عاشقانه سرودن بیشتر به شوخ‌طبعی تلخی می‌ماند تا همدلی و هم‌حسی پندارگرایانه.

در شعر معاصر ایران ـ به ویژه شعر نو ـ عشق وابستگی فردی نیست، بلکه مراد از عشق دلبستگی انسانی است و جنبۀ اندیشگی و انسان‌دوستانه دارد و با خواست، اندیشه و خردورزی شاعر رابطۀ تنگاتنگی دارد. به باور نویسنده میان عشق در شعر معاصر و عشقی که زبانزد مردم است و در برخی شعرهای تغزلی دیده می‌شود، تفاوت وجود دارد. این اختلاف هم در بیان و هم در زمینۀ روان‌شناختی آنها وجود دارد که جدا از آن دلبستگی و شوق به انسان، وابستگی فردی را مه‌آلود و تیره و تار می‌سازد. و نیز تشخیص این دو گرایش را از هم سخت می‌نماید و پرسش‌های مختلفی را به وجود می‌آورد.

در این کتاب می خوانیم: «عشق بيانگر دلبستگي فيزيکي و شخصي متقابل بين دو نفر است که نسبت به يکديگر پيدا مي‌کنند. اين احساس فردي نيز با بررسي تاريخي نشان داده شده است که دگرگون‌پذير بوده و در هر دوران، شکل و رنگي تازه داشته است. در شعر معاصر ايران، به ويژه شعر نو، عشق وابستگي فردي نيست، بلکه مراد از عشق دلبستگي انساني است و جنبۀ انديشگي و انسان‌دوستانه دارد و با خواست، انديشه و خردورزي شاعر رابطۀ تنگاتنگي دارد. به اين باور رسيدم که ميان عشق در شعر معاصر و عشقي که زبانزد مردم است و در برخي شعرهاي تغزلي ديده مي‌شود، تفاوت وجود دارد. اين اختلاف هم در بيان و هم در زمينۀ روان‌شناختي آنها وجود دارد که جدا از آن دلبستگي و شوق به انسان، وابستگي فردي را مه‌آلود و تيره و تار مي‌سازد و نيز تشخيص اين دو گرايش را از هم سخت مي‌نمايد و پرسش‌هاي مختلفي را به وجود مي‌آورد».

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

در سلوک شعر عرفانی جایی برای عشق نیست

عشق

کام‌جویی

عشق و امروز در شعر امروز

عشق‌ورزی چیست؟

گفت و شنود

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

نشر کتاب، و تمدن

نشر کتاب، و تمدن

عبدالحسین آذرنگ

در این کتاب کوشش شده تا رابطۀ میان نشر کتاب و توسعۀ تمدن و فرهنگ مورد تتبع قرار گیرد و اثرگذاری و کا

منابع مشابه بیشتر ...

مروارید ادب ایران

مروارید ادب ایران

سمانه سنگچولی

شهاب‌الدین عبدالله مروارید ملقب به بیانی کرمانی، تنها شاعری است که در قرن نهم هجری به سرودن رباعی شه

راز ماندگاری ایران

راز ماندگاری ایران

حسن انوری

این کتاب دربرگیرندۀ ده نوشتار در زمینه‌های مختلف ادبیات فارسی است.