۱۵۲۰
۴۱۷
سر تامس مور مرد تمامی روزگاران؛ سرگذشت و جایگاه او در سیاست و ادب و جنبش نوزایی در انگلستان و اروپا

سر تامس مور مرد تمامی روزگاران؛ سرگذشت و جایگاه او در سیاست و ادب و جنبش نوزایی در انگلستان و اروپا

پدیدآور: سر سیدنی لی ناشر: پارسهتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مترجم: بهروز ذکاءمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 6ـ233ـ253ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۱۲

خلاصه

سر تامس مور یا قدیس تامس مور زادۀ ۷ فوریۀ ۱۴۷۸ در لندن ـ درگذشتۀ ۶ ژوئیۀ ۱۵۳۵ در انگلستان)، یک حقوق‌دان، نویسنده، فیلسوف اجتماعی، سیاست‌مدار و انسان‌گرای دوران نوزایش انگلیسی بود.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

سر تامس مور  یاقدیس تامس مور زادۀ ۷ فوریۀ ۱۴۷۸ در لندن ـ درگذشتۀ ۶ ژوئیۀ ۱۵۳۵ در انگلستان)، یک حقوق‌دان، نویسنده، فیلسوف اجتماعی، سیاست‌مدار و انسان‌گرای دوران نوزایش انگلیسی بود. او مشاور مهمی برای هنری هشتم انگلستان بود. مور از اکتبر ۱۵۲۹ تا ۱۶ ماه مه ۱۵۳۲ صدراعظم بود. پاپ پیوس یازدهم در سال ۱۹۳۵ مور را قدیس اعلام کرد. کلیسای انگلستان از او به عنوان “شهید اصلاحات” یاد می‌کند. او از مخالفان و رقبای اصلاحات پروتستان و به صورت مشخص مارتین لوتر و ویلیام تیندیل بود. مور برای نخستین بار از واژۀ “اتوپیا” (آرمان‌شهر) استفاده کرد ـ نامی که او به کشور - جزیره‌ای ایده‌آل داد که سیستم سیاسی‌اش را در کتاب اتوپیا (چاپ ۱۵۱۶) شرح می‌دهد. او در برابر خواست شاه برای جدایی از کلیسای کاتولیک به مخالفت برخاست و پذیرش شاه به عنوان رئیس عظمی کلیسای انگلستان را رد کرد، عنوانی که مجلس طی مصوبۀ اعظمیت ۱۵۳۴ اعطا کرده بود. پس از خودداری او از سوگندخوردن که طی مصوبۀ جانشینیِ ۱۵۳۴ الزامی شده بود به زندان افتاد، چراکه مصوبه قدرت پاپ و زناشویی هنری با کاترین آراگون را زیر سؤال می‌برد. در سال ۱۵۳۵ به جرم خیانت محاکمه شد و محکوم به گواهی دروغ گشته، سرش را از تنش جدا کردند.

این کتاب شامل دو بخش است: بخش اول دربرگیرنده سرگذشت اسفناک تامس مور صدراعظم هنری هشتم، سلطان مقتدر انگلستان در اواخر قرن ۱۵ و اوایل قرن ۱۶ میلادی است. «مرد تمامی روزگاران» عنوانی است که اراسم دوست ادیب و متاله هلندی مور به او داده بود.

این بخش برگرفته از کتابی است با عنوان «مردان نامی انگلستان در قرن شانزدهم» نوشتۀ سر سیدنی لی. این کتاب افزون بر تامس مور، دربرگیرندۀ شرح حال شخصیت‌های دیگری چون سر فیلپ سیدنی، سروالتر راله، ادموند اسپنسر، فرانسیس بیکن و بالاخره ویلیام شکسپیر است که نویسندۀ کتاب تامس مور را در رأس همۀ آنها قرار داده است.

قرونی که تامس مور در آن می‌زیست ـ یعنی پایان قرن پانزدهم و اوایل قرن شانزدهم ـ مشحون از رخدادهای کوچک و بزرگی بود که هر یک به نحوی از انحا نه‌تنها در تاریخ انگلستان و اروپا، بلکه در تمامی جهان عمیقا اثرگذار شد؛ رویدادهایی چون فتح قسطنطنیه (پایتخت بیزانس) به دست ترکان عثمانی، آغاز جنبش نوزایی و اومانیسم در اروپا، شروع اکتشافات بزرگ جغرافیایی (کشف آمریکا) و بازشدن راه‌های بزرگ دریایی و دست‌اندازی اروپایی‌ها به دیگر نقاط جهان، شروع نهضت دین پیرایی و .... که بعدها با شروع انقلابات پی‌درپی صنعتی به انقلابات سیاسی و اجتماعی مهم دیگری در جهان انجامید که به اعتباری در عصر ما، ظهور انقلاب انفورماتیک و سفر به فضا را می‌تواند از پیامدهای این رویدادها به شمار آورد.

قرن شانزدهم میلادی در کشور ما ایران، مقارن با بنیان‌گذاری سلسلۀ صفویه توسط شاه اسماعیل اول و اعقاب او و شروع دست‌اندازی اروپائیان (کشور پرتغال) به جزیرۀ هرمز در خلیج فارس و دیگر نقاط آسیا، آفریقا و خاور دور است.

بخش دوم کتاب با عنوان «تامس مور و یوتوپیا» به بررسی کتاب «یوتوپیا» یا «ناکجاآباد» او اختصاص دارد که در تاریخ عقاید سیاسی جهان پس از کتاب «جمهوری» افلاطون از امهات رسائل سیاسی به شمار می‌رود و نام و آوازۀ مور را افزون بر ماجرای اسفبار زندگی سیاسی‌اش، بیش از پیش در جهان ماندگار کرده است. سرگذشت مور بی‌شباهت به فرجام کار حسنک وزیر و میرزا تقی‌خان فراهانی در ایران نبوده است.

بخش اول کتاب را سر سیدنی لی و بخش دوم را پال ترنر نوشته است.

فهرست مطالب کتاب:

یادداشت مترجم

توضیحاتی دربارۀ سر سیدنی لی

بخش اول: سر تامس مور

بخش دوم: تامس مور ویوتوپیا

پی‌نوشت‌ها

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

خط و نوشتار

خط و نوشتار

اندرو رابینسون

خط، هنر تثبیت ذهنیات است. خط را می‌توان بزرگ‌ترین اختراع بشر دانست. به کمک این اختراع، تاریخ تمدن بش

منابع مشابه بیشتر ...

منتقدان فرهنگ (از ماتیو آرنولد تا ریموند ویلیامز)

منتقدان فرهنگ (از ماتیو آرنولد تا ریموند ویلیامز)

لزلی جانسون

کتاب با وجود حجم کم آن، به خواننده شمه‌ای از فضای روشنفکری انگلیس را ارائه می‌دهد. نویسنده دوره روشن

سفرنامۀ بهمئی و لشکرکشی به طیبی (گزارشی از تحولات کهگیلویه و بختیاری در جنگ اول جهانی 1916 ـ 1918)

سفرنامۀ بهمئی و لشکرکشی به طیبی (گزارشی از تحولات کهگیلویه و بختیاری در جنگ اول جهانی 1916 ـ 1918)

کپتین ادوارد ویلیام چارلز نوئل، کپتین ای.جی.بی. پیل

سفرنامۀ بهمئی گزارش سفری است به یکی از حوزه‌های کمتر شناخته‌شدۀ کهگیلویه به قلم یکی از افسران سیاسی