۱۳۵۱
۵۱۸
آموزش داستان‌نویسی سطح دو

آموزش داستان‌نویسی سطح دو

پدیدآور: پای کوربت ناشر: ویژه نشرتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مترجم: محسن سلیمانی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 3ـ78ـ7440ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۱۱۹

خلاصه

این کتاب درس‌نامه‌ای برای معلمان است؛ پیشنهادهایی برای نویسندگی است و به جنبه‌های اصلی داستان‌نویسی می‌پردازد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

این کتاب درس‌نامه‌ای برای معلمان است؛ پیشنهادهایی برای نویسندگی است و به جنبه‌های اصلی داستان‌نویسی می‌پردازد. هر بخش از این کتاب ضمن اینکه اهداف ملی را برآورده می‌کند، موجب می‌شود معلم به‌راحتی از آن برای پرورش جنبه‌های مختلف داستان‌نویسی کارآموزان استفاده کند. همچنین در کتاب فعالیت‌ها و متن‌هایی برای نشان‌دادن نحوۀ نوشتن یا بحث در کلاس پیشنهاد شده است.

خواندن داستان نوعی جادوگری است. خواندن یک داستان خوب ما را به دنیای دیگر می‌برد؛ دنیایی که هر اتفاقی ممکن است در آن رخ دهد. ما کلمات را روی صفحات کاغذ می‌بینیم و در دنیای دیگری غرق می‌شویم، با وجود این در ذهنمان با داستان در جای بسیار جذاب‌تری زندگی می‌کنیم: در خیال.

این کتاب بر اساس الگوی آموزش اصول نویسندگی و بر این محور شکل گرفته است که می‌توان کتاب‌ها را با چشم نویسندگی خواند و هم‌زمان توانایی نویسندگی را نیز در خود پرورش داد. هنگامی که شروع به نوشتن می‌کنیم، همۀ تجربیات ما که شامل منبعی از شخصیت‌ها، مکان‌ها و حوادث است به ما کمک می‌کنند تا به اثر خود شکل دهیم. یک راهکار مفید دیگر این است که نمونه‌های خوب آثار نویسندگان دیگر را بخوانیم تا ببینیم آنها چگونه موفق شده‌اند اثری تأثیرگذار خلق کنند. فعالیت‌هایی که به ترتیب برای آموزش نویسندگی در این کتاب آمده است، انعطاف لازم را دارد: خواندن برخی نمونه‌ها؛ تجزیه و تحلیل چگونگی نوشته شدن آنها؛ بحث دربارۀ اینکه نویسنده چگونه توانسته است چنین تأثیری ایجاد کند؛ فعالیت‌های معلم که به عنوان نویسنده نشان می‌دهد چگونه این کار انجام شود؛ معلم نقش میرزا بنویس را بازی می‌کند: همه حواسش به اثری است که در کلاس می‌نویسد، ضمن اینکه به دنبال بهترکردن اثر است؛ کارآموزان به طور مستقل یا فردی اثری می‌نویسند؛ در آخر هم اثر بررسی و منتشر می‌شود.

در قسمتی از کتاب دربارۀ اهمیت نوشتن یادداشت روزانه می‌خوانیم: «ما دربارۀ چیزهایی که خیلی خوب می‌دانیم، خوب می‌نویسیم. واقعاً هم دربارۀ چه چیز دیگری غیر از این می‌توان نوشت؟ من هر نویسنده‌ای را که دیده‌ام، دفتر یادداشتی برای نوشتن فکرهایش، حرف‌هایی که یواشکی شنیده، تکه‌هایی از گفتگوها، اداها و رفتارها، چیزهای عجیبی که دیده، افکار جذاب و مشاهدات زندگی روزمره داشته است. برخی از این چیزها در نوشته‌های نویسنده‌ها آشکار می‌شود. بنابراین آنها از مشاهدات واقعی استفاده می‌کنند و آنها را در خلق داستانی بر اساس فرض خیالی "چه می‌شد، اگر ..." به کار می‌گیرند. آن فاین می‌گوید: "من اغلب به این چه می‌شد اگر ... فکر می‌کنم.... ترزا برسلین می‌گوید: همۀ کتاب‌های من با حوادث واقعی شروع می‌شوند». (ص 10)

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

فصل 1: دستیابی به داستان

فصل 2: شخصیت‌پردازی

فصل 3: مکان و زمان داستان

فصل 4: شروع داستان‌ها

فصل 5: پاراگراف‌بندی

فصل 6: سبک نگارش

فصل 7: انواع داستان

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ادبیات، فیلم، فرهنگ؛ اصول و مبانی نقد

ادبیات، فیلم، فرهنگ؛ اصول و مبانی نقد

مایکل رایان

نویسنده در این کتاب نقد و نظریه را در بستری میان‌رشته‌ای با زبانی روان و گویا در برابر خواننده قرار

راهنمای مشاورۀ خوانندگان برای کتاب‌های غیرداستانی

راهنمای مشاورۀ خوانندگان برای کتاب‌های غیرداستانی

نیل وایت

نیل‌ وایت در این کتاب ابتدا مفاهیم اصلی خدمت مشاورۀ خوانندگان را در حیطۀ کتاب‌های غیرداستانی توضیح م

منابع مشابه

نگارش در تعارض (زندگی لویی فردینان سلین)

نگارش در تعارض (زندگی لویی فردینان سلین)

فیلیپ دتروئل

این کتاب مجموعه‌ای از ایدئولوژی‌ها و سبک‌پردازی‌های نگارش سلین را از نگاه نقادانه بررسی می‌کند.

دیگر آثار نویسنده

آموزش داستان‌نویسی سطح یک

آموزش داستان‌نویسی سطح یک

پای کوربت

این کتاب بر اساس یک مفهوم نسبتاً ساده شکل گرفته است: یک الگوی روایی اساسی وجود دارد که داستان‌نویس ب