۹۸۸
۴۰۳
راهنمای مشاورۀ خوانندگان برای کتاب‌های غیرداستانی

راهنمای مشاورۀ خوانندگان برای کتاب‌های غیرداستانی

پدیدآور: نیل وایت ناشر: ترجمان علوم انسانیتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مترجم: سیدامیرحسین میرابوطالبی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۰۰۰شابک: 5ـ29ـ8091ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۴۴۸

خلاصه

نیل‌ وایت در این کتاب ابتدا مفاهیم اصلی خدمت مشاورۀ خوانندگان را در حیطۀ کتاب‌های غیرداستانی توضیح می‌دهد و سپس، با کاوش موضوعی در این کتاب‌ها، عوامل کشش هر موضوع را توضیح می‌دهد و انواع کتاب‌ها رایج در هر موضوع، نویسندگان مهم و نمونه‌هایی از نوشته‌های معیار آن را معرفی می‌کند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

امروزه در نظر اهل فرهنگ و اندیشه، افول کتاب‌خوانی یکی از ملموس‌ترین بحران‌های جامعۀ ماست. هر روز اخبار و آمار جدید و گاه مبالغه‌آمیزی دربارۀ بحران کتاب‌خوانی و درصد رو به کاهش کتاب‌خوان‌ها می‌شنویم. گاهی قیمت کتاب عامل روی‌گرداندن از کتاب‌خوانی معرفی می‌شود و گاهی محتوای نامناسب کتاب‌ها، ترجمه و تألیف‌های بد و شیوع رسانه‌های دیجیتال. اما تأمل دربارۀ برخی سؤال‌ها شاید نگاه ما را به خواندن و چالش اصلی آن تعییر دهد: آیا می‌توانیم تفاوت بارزی میان خواندن و نخواندن قائل شویم؟ آیا نخواندن، همیشه و در هر حال، آسیب است؟ آیا مشکل بسیاری از خوانندگان بالقوه این نیست که نمی‌دانند چه کتابی بخوانند؟ آیا بهتر نیست، به جای راهنمایی مخاطبان با رویکردی هنجاری، اشتیاقی برای خواندن مطابق با نگرش شخصی در خوانندگان ایجاد کنیم؟ در مجموعۀ «خواندن»، به دنبال نشان‌دادن جنبه‌هایی از این مسائل هستیم که در بحث‌های امروزی ما کمرنگ هستند.

کتاب‌های غیرداستانی شامل گستره‌ای وسیع و جذاب از کتاب‌ها می‌شود و معمولاً در کانون توجه خدمت مشاورۀ خوانندگان قرار ندارد. نیل‌ وایت در این کتاب ابتدا مفاهیم اصلی خدمت مشاورۀ خوانندگان را در حیطۀ کتاب‌های غیرداستانی توضیح می‌دهد و سپس، با کاوش موضوعی در این کتاب‌ها، عوامل کشش هر موضوع را توضیح می‌دهد و انواع کتاب‌ها رایج در هر موضوع، نویسندگان مهم و نمونه‌هایی از نوشته‌های معیار آن را معرفی می‌کند.

در فصل‌های 1 و 2 کتاب، شالودۀ مفهومی خدمت مشاورۀ خوانندگان غیرداستانی را فراهم کرده است، روش‌هایی را برای کار در حوزۀ غیرداستانی معرفی کرده و پیشنهادهایی برای گنجاندن این نظریات در خدمت مشاورۀ خوانندگان ارائه داده است.

هستۀ اصلی این کتاب، یعنی فصل‌های 3 تا 11 به واکاوی حوزه‌های موضوعی غیرداستانی براساس این مفاهیم می‌پردازد. هر فصل یک موضوع غیرداستانی را معرفی کرده و به بررسی این مطلب می‌پردازد که خوانندگان به‌طور خاص از چه چیزهایی در آن موضوع لذت می‌برند و کشش‌های اصلی آن موضوع را مورد کندوکاو قرار می‌دهد. به علاوه، این فصل‌ها مباحثی دربارۀ رایج‌ترین انواع کتاب‌ها در یک حوزۀ موضوعی، تفاوت‌های آنها و کشش‌هایشان ارائه می‌کنند. فهرستی از نویسندگان کلیدی و کتاب‌های پیشنهادی نیز در مباحث مربوط به هر یک از این انواع آورده شده است. علاوه بر این، برای هر یک از انواع نوشتار غیرداستانی اثری معیار برای خواندن و پیشنهاد مطرح شده و در کنار آن دلایل خواندن آن اثر توسط کتابدار و همچنین دلایل تمایل مراجعه‌کننده به خواندن آن مورد بحث قرار گرفته است. در چارچوب گزارمان‌های معیار، پیشنهادهای خواندی‌های مشابه و خواندنی‌های مرتبط نیز ارائه شده است. انتهای هر فصل نیز به معرفی منابعی برای یافتن کتاب‌ها و همچنین فهرستی از جایزه‌های کلیدی در حوزۀ موضوعی مورد بحث اختصاص یافته است.

در نهایت کتاب با فصلی دربارۀ شناخت و بازاریابی مجموعۀ خودتان و فصلی دربارۀ خدمت مشاورۀ خوانندگان با کل مجموعه به پایان می‌رسد. علاوه بر این چندین ضمیمه در انتهای کتاب آمده است تا ابزاری برای تسهیل مسیر پیش‌رویتان در قلمرو خدمت مشاورۀ خوانندگان غیرداستانی در اختیارتان قرار گیرد.

فهرست مطالب کتاب:

سخن ناشر

سپاسگزاری

مقدمه

رویکرد مشاورۀ خوانندگان به آثار غیرداستانی

ارئۀ خدمت

غذا و آشپزی

آثار مرتبط با علم، ریاضیات و طبیعت

شرح حال

ورزش

جنایی واقعی

سفرنامه

ماجراجویی واقعی

تاریخ و زندگی‌نامۀ تاریخی

غیرداستانی عمومی

شناخت و بازاریابی مجموعه

خدمت مشاورۀ خوانندگان با کل مجموعه

ضمیمه‌ها

فهرست کتاب‌شناسی

پی‌نوشت‌ها

واژه‌نامه

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

خط و نوشتار

خط و نوشتار

اندرو رابینسون

خط، هنر تثبیت ذهنیات است. خط را می‌توان بزرگ‌ترین اختراع بشر دانست. به کمک این اختراع، تاریخ تمدن بش