۲۵۷۰
۴۹۰
شعر و شاعری در ایران باستان و میانه (تاریخ حقیقی آغاز شعر ایرانی در گفت‌وگو با ابوالقاسم اسماعیل پور)

شعر و شاعری در ایران باستان و میانه (تاریخ حقیقی آغاز شعر ایرانی در گفت‌وگو با ابوالقاسم اسماعیل پور)

پدیدآور: پوریا گل‌محمدی ناشر: آوای کلارتاریخ چاپ: ۱۳۹۳مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۲۰۰شابک: 7ـ072ـ226ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۱۶

خلاصه

در این کتاب به همه بسترها و فضاها و وضعیت‌های شعر ایران در قرون و هزاره‌های گذشته پرداخته شده و اطلاعات دقیق و کارگشایی در اختیار مخاطب (به ویژه اهل فن و شاعران و محققان) قرار داده شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

در این کتاب به همه بسترها و فضاها و وضعیت‌های شعر ایران در قرون و هزاره‌های گذشته پرداخته شده و اطلاعات دقیق و کارگشایی در اختیار مخاطب (به ویژه اهل فن و شاعران و محققان) قرار داده شده است.

زبان، ادبیات و خط همان قدر به هم مربوط‏اند که از هم جدا هستند. زبان وسیلۀ ارتباط با بیان است که دو شکل «ملفوظ» و «مکتوب» دارد و انسان پیش از رسیدن به ادبیات و اختراع خط با زبان حرف زد. شکل ملفوظ زبان با «صوت» و شکل مکتوب آن با «خط» نشان داده می‏شود.

ادبیات فن و هنر بیان است و به دو شکل «شفاهی» و «مکتوب» خلق می‏شود. انسان پس از رسیدن به زبان با استفاده از فنون ادبی دست به بیان احساسات و ذهنیات خود زد که ادبیات نام گرفت. این ادبیات ابتدا ملفوظ و شفاهی بود و افراد آن را حفظ و سینه به سینه به نسل‏های بعد انتقال می‏دادند. اما انسان برای ماندگارکردن ذهنیات و احساسات خود به نشانه‏ای ماندگار از لفظ نیاز داشت. پس خط را که نشانه‏ای قراردادی، نوشتاری و دیداری برای زبان است اختراع کرد. وقتی می‏گوییم ادبیات شفاهی یعنی بیانی فنی و هنری که به صورت ملفوظ و شفاهی و به قول معروف سینه به سینه انتقال پیدا می‏کند، مانند ترانه‏ها و قصه‏های قدیمی که در ذهن پدران و مادران ما هستند و می‏گویند آنها را از بزرگ‏ترهای خود شنیده‏اند. وقتی صحبت از ادبیات مکتوب می‏شود، یعنی آن بخش از ادبیات که با استفاده از خط به نگارش درآمده است. مانند: شعرهای زرتشت در اوستا و آثار ادبی که در طول تاریخ با خط مکتوب شده‏اند.

در این کتاب تمام دانش و دریافت‌های اسماعیل‌پور از تاریخ گمشده‌ ادبیات ایران به میان آمده و مورد استفاده اهالی قلم و مخاطبان ادبیات قرار گرفته است. محور اصلی این گفت‌وگوی تخصصی، پرونده شعر در ایران باستان‌ و ایران میانه است؛ دوره‌ای که در واقع از هنر آن عصر کم می‌دانیم و از شعرش هیچ! عصر طلایی و باشکوه هنر و فرهنگ ایران که در دانشگاه‌ها و در دانشکده‌های ادبیات فقط بخش هنر آن و به شکلی بسیار خلاصه تدریس می‌شود و تاریخ ادبی این دوره تدوین و جمع‌آوری نشده تا تدریس شود.

آنچه ما از پروسه‌ شعر ایرانی می‌دانیم، به واقع از رودکی به بعد است. اما شگفت‌انگیز و غم‌ناک است که از تاریخی معادل دو هزار سال ادبیات ایران،‌ ناآگاه و غافل مانده‌ایم. ادبیاتی آن چنان شگفت و غنی که به گفته دکتر اسماعیل‌پور، شعر سنایی و کسایی مروزی و رودکی در برابر آن کم و گم است.

در بخشی از این گفت‌وگو، درباره‌ تاریخ مغفول مانده ادبیات ایران می‌خوانیم: «واقعیت این است ما خودمان قیچی به دست گرفتیم و از ادبیات سه هزار ساله‌ ایرانی، خیلی راحت 1800 سال آن را بریدیم دور انداختیم یا نادیده گرفتیم و فقط به 1200 سال آن می‌نازیم و بها می‌دهیم! یعنی از قرن سوم هجری به بعد. در حالی که در ادبیات کشورهای کهن‌سال و با سابقه‌ دیرینه تاریخی این طور عمل نکردند ... ادبیات ایرانی چهار دوره‌ عظیم را پشت سرگذاشته: 1) ادبیات دوره‌ آریایی یا هندو ایرانی، یعنی اشعار ودایی و سنسکریت؛ 2) ادبیات ایران باستان، یعنی اشعار اوستایی و فارسی باستان؛ 3) ادبیات ایرانی میانه، یعنی اشعار پهلوی اشکانی، فارسی میانه و سغدی؛ 4) دوره‌ اشعار فارسی به شیوه‌ هجاییِ ایرانی میانه، مانند فهلویات و اورامنات و ترانه‌های محلی ...؛ چون فضلای کُهن‌اندیش‌ ما فقط از چهارمین دوره‌ ادبیات ایرانی مطلع‌اند و از بقیه (دوره‌ها) شاید فقط نام کتاب‌ها و رساله‌ها را بدانند، در واقع تیشه به ریشه‌ ادبایت ایرانی زده‌اند .... ».

از جمله بخش‌های این کتاب به این موارد می‌توان اشاره کرد: حذف دوهزار سال ادبیات ایرانی‌، خواسته و ناخواسته؛‌ قدیمی‌ترین شاعران و اشعار ایرانی‌؛ شعر آریایی‌؛ دین در شعر ایران باستان و میانه‌؛ نمونه اشعار‌: گاهانی،‌ یشتی‌، پهلوی اشکانی‌، فارسی میانه‌، مانوی؛ اسطوره و شعر‌؛ نمونه اشعار سغدی؛ مانی‌ نخستین شاعر سپیدگوی جهان‌؛ زرتشت نخستین شاعر ایرانی؛ ویژگی اشعار ایران باستان و میانه؛ قالب و وزن شعر در ایران باستان و میانه؛ تفاوت شعر و نثر ایران باستان و میانه؛ ادبیات کودکان در ایران باستان و میانه و .... .

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

نشر کتاب، و تمدن

نشر کتاب، و تمدن

عبدالحسین آذرنگ

در این کتاب کوشش شده تا رابطۀ میان نشر کتاب و توسعۀ تمدن و فرهنگ مورد تتبع قرار گیرد و اثرگذاری و کا

منابع مشابه بیشتر ...

مروارید ادب ایران

مروارید ادب ایران

سمانه سنگچولی

شهاب‌الدین عبدالله مروارید ملقب به بیانی کرمانی، تنها شاعری است که در قرن نهم هجری به سرودن رباعی شه

راز ماندگاری ایران

راز ماندگاری ایران

حسن انوری

این کتاب دربرگیرندۀ ده نوشتار در زمینه‌های مختلف ادبیات فارسی است.