۸۱۶۹
۱۲۹۷
داستا‌ن‌ها و پیام‌های شیخ عطار در اسرارنامه و مصیبت‌نامه

داستا‌ن‌ها و پیام‌های شیخ عطار در اسرارنامه و مصیبت‌نامه

پدیدآور: حشمت‌الله ریاضی به کوشش حبیب‌الله پاک‌گوهر، معصومه امین دهقان ناشر: حقیقتتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 8ـ32ـ5231ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۴۱۰+۱۶

خلاصه

در این کتاب ضمن نگاهی گذرا به زندگی و آثار عطار نیشایوری شاعر قرن ششم و معرفی کتاب‌های «اسرارنامه و مصیبت‌نامۀ» او، گزیده‌ای از داستان‌های این کتاب بازنویسی شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را در بالای صفحه ببینید.

 

شیخ فریدالدّین ابوحامد محمد بن ابوبکر نیشابوری، متخلّص به عطّار به سال 512 یا 513 هـ. در کدکنِ نیشابور متولد شد و بنا به قول جامی به سال 627 هـ. وفات یافت. مورّخان مدت عمر او را 114 سال نوشته‌اند.

عطار در شادیاخِ نیشابور مغازۀ عطاری داشت و با گیاهان دارویی به درمان بیماران می‌پرداخت. برخی پیر طریقت او را مجدالدین بغدادی از خلفای شیخ نجم‌الدین کبری و برخی او را اویسی می‌دانند. اویسی‌بودن او بیشتر افسانه است؛ چه اولاً اویس قَرَن، مرید و محبّ پیامبر خدا بود، ثانیاً اویس نه شیخ بود و نه قطب و نه سلسله‌ای داشت، بلکه عاشق صادق و مؤمن راستین بود. سوم اینکه هرگز نمی‌توان از کسی که در دسترس نیست، ذکر و فکر و روش سیر و سلوک دریافت نمود. به هر حال ارادت بسیار او به ابوسعید ابوالخیر ما را بر این می‌دارد که او در راهِ تصوّفِ عاشقانۀ خراسان که نمونۀ بارزش ابوسعید بوده قدم می‌زده است.

وی از همان دوران عطاری به خلق آثار خویش پرداخته است؛ چنان‌که در متنوی خسرونامه می‌گوید:

مصیبت‌نامه کاندوه نهان است                                  الهی‌نامه کاسرار عیان است

به داروخانه کردم هر دو آغاز                                                چه گویم زود رَستَم زین و آن باز

به داروخانه پانصد شخص بودند                                که در هر روز نبضم می‌نمودند

مصیبت‌نامه زاد رهروان است                                   الهی‌نامه گنج خسروان است

جهان معرفت اسرارنامه است                                   بهشت اهل دل مختارنامه است

مقامات طیور ما چنان است                                      که مرغ عشق را معراج جان است

114 کتاب و رساله به شیخ نسبت داده‌اند که اهّم آنها عبارتند‌ از: اسرارنامه، مصیبت‌نامه، الهی‌نامه، منطق‌الطیر، بلبل‌نامه، پندنامه، خسرونامه، مختارنامه، اُشترنامه، دیوان قصاید و غزلیّات که به نظم هستند و تذکرةالاولیا که به نثر است.

اسرارنامه دارای 22 مقاله در توحید، نبوت، معاد و بعضی از اسرار خلقت و اصول و مبانی تصوّف زاهدانه و مسائل مهم شریعت و طریقت می‌باشد. این همان کتابی است که شیخ عطار در سال 616 هـ. هنگام مهاجرت سلطان‌العلماء بهاءالدین از بلخ و گذر از نیشابور با پسرش جلال‌الدین محمدِ دوازده‌ساله به جلال‌الدین بخشید و گفت: «زود باشد که این پسر تو اتش در سوختگان عالم زند». و مولانا جلال‌الدین از این کتاب بهره‌ها یافته و مکرراً از آن یاد کرده است.

این کتاب در عین سادگی، آشناکنندۀ خوانندگان با اصول و مبانی دین و طریقت است که در شیوایی و لطافت چون نسیم بر دریای آرام می‌وزد، جان و دل پژوهندگان را از معانی عرفانی و اخلاقی پر می‌کند، دلبستگی و وابستگی به دنیا را از دل می‌برد و بر شوق دیدار و پرواز به‌سوی جانان می‌افزاید.

کتابی که در این شرح، به عنوان نسخۀ اصلی مورد استفاده قرار گرفته است، اسرارنامه عطار به تصحیح دکتر سید صادق گوهرین است.

شیخ فریدالدین عطار نیشابوری از همان اوان جوانی در مسیر طریقت قدم می‌زد؛ اما هنوز به عشق متحول نشده بود که این مثنوی را سرود و مصیبت‌نامه نام نهاد که دربردارندۀ هفت‌هزار بیت است.

او با بیانات شیوا ضمن داستان‌های کوتاه، حال دل باز می‌نماید و پیش می‌رود و در خاتمۀ کتاب می‌گوید:

در حقیقت مغز جان پالوده‌ام                         تا نپنداری که در بیهوده‌ام

در مصیبت ساختم هنگامه من                      نام این کردم مصیبت‌نامه من

گر دلی می‌بایدت بسیار دان                         پس مصیبت‌نامۀ عطار خوان

در این کتاب پس از حمد و ستایش پروردگار و نعت و مدح رسول اکرم (ص) و اصحاب و اهل بیت پیامبر (ع) از جستجوی خویش برای یافتن جانان سخن می‌گوید و آن را در چهل مقاله (گفتار) می‌آورد. در این گفتارها نخست به سیر آفاقی و کاوش در برون می‌پردازد و سرانجام به سیر درون روی می‌آورد، تا اینکه از حس و خیال و عقل و دل گذشته به جان می‌رسد. این مرحله در حقیقت ثمره و پاسخ تمامی جستجوهای پرسوز و گداز اوست. عطار با مناجات‌های سوزناک کتاب را به پایان می‌رساند و الحق در بیان تراژدی (غم‌نامه) انسان در این هستی و جستجوگری و بی‌قراری او سخن اول و آخر را می‌گوید.

برای نگارش این کتاب از مصیبت‌نامه‌ای که به اهتمام و تصحیح دکتر نورانی وصال انجام شده، استفاده شده و گه‌گاه به نسخه‌ای دیگر ینیز نظری انداخته شده است.

 

نظر شما ۳ نظر
  • مدیر۱۳ ماه پیش
    سلام. ببخشید. چطور میشه کل کتاب رو دانلود کرد؟
  • مدیر۴۰ ماه پیش
    با عرض سلام و تقدیم احترام، در حین مطالعه آثار عرفانی گرانبها ، مفیدتر خواهد بود که شناخت های علمی عصر جدید را هم در نظر داشته باشیم و نپنداریم که عارفان بزرگ فارسی زبان کل حقیقت را بیان داشته اند و حقایقی بر تر از آیات و روایات و احادیث وجود نداشته باشد. به عنوان مثال خداوند متعال تنها یک جهان و دو جهان را نیافریده است بلکه تعداد بیشماری را و آنهم نه از عدم و نیستی بلکه از وجود بیکران خویش. علارغم بیشماری، جهان ها دو نوع اند؛ یک نوع نزولی- ازلی و دیگری صعودی - ابدی. جهان های نزولی در پایان نیم سفر نزولی در سر جای خود به جهان های صعودی تبدیل میشوند و در آنها نیم سفر صعودی آغاز میگردد. هردو نیم سفر ها پله به پله از طریق وقوع مه بانگ های متوالی بر اثر نوسانات متواتر انقباض و انبساط کیهانی صورت می پذیرند. طول عمر مراتب وجودی در جهان های نزولی توسط لحظه ازل و طول عمر مراتب وجودی در جهان های صعودی توسط لحظه ابد رقم زده میشوند. لحظات ازل و ابد هرکدام برابر اند با لحظه حال و لحظه حال برابر است با 10 بتوان منهای 43 ثانیه و این زمان در علم فیزیک به زمان پلانک معروف است. حقیقت دیگری که عارفان و حکیمان بزرگ دینی و فارسی زبان نتوانسته اند به آن دست یابند این است که انسان تنها دارای یک سرنوشت جنسی و عشقی نمی باشد بلکه پنج نوع. به عنوان مثال یک مرد و یک زن بطور جاودانه مرد و زن باقی نخواهند ماند بلکه براساس اصل دیالکتیکی تبدیل ضدین، بهم دیگر تبدیل خواهند شد. البته جا و محل این تبدیل در عالم شهود فعلی نبست بلکه زمان و مکان بروز و وقوع آن در عالم شهود بعدی می باشد که بعد از مه بانگ دوم از نو آفریده خواهد شد. مرتبه دوم وجودی یک مرد یک زن می باشد و مرتبه دوم وجودی یک زن یک مرد. این حقیقت به این معناست که در عالم شهود بعدی همه مردان و همه زنان این عالم از جنبه دوم وجودی خویش پا به عرصه وجود خواهند گذاشت، یعنی همه مردان در قالب جسمانی زنانه و همه زنان در قالب جسمانی مردانه به ظهور مجدد خواهند رسید و الا آخر. در طول تاریخ بشریت تا کنون در تمامی میدان های اندیشه های دینی و فلسفی و حکمی و عرفانی و حتا در میدان شناخت های علمی به این حقایق برتر الاهی هیچگونه توجهی نشده است. از این به بعد عارفان علم اندیش فارسی زبان میتوانند از دیدگاهی دیگر به خداوند و جهان و انسان بنگرند. هدف انسان ترک این جهان و رسیدن به جان جانان در جهان دیگر نیست بلکه هدف انسان شناخت خویشتن و جهان و خداوند در همین جهان و هم زمان در جهان های بیشمار است. در طول سفر های نزولی و صعودی مانعی تحت عنوان برپایی روز قیامت دینی بر سر راه کاروان انسانی به همراه طبیعت و کیهان وجود نخواهد داشت و معاد به معنای زنجیره تولد و مرگ می باشد که در دین مسیحیت و بخصوص در دین اسلام تنها سه حلقه از آن باقی مانده است تحت عناوین دنیوی ، برزخی و اخروی. لذا وظیفه دوستداران حقیقت و ره روان راه حق تعالی است که این حلقه های مفقود شده را باز یابند و آنها را به نمایش بگذراند. در این متن کوتاه به یکی از حلقه های مفقود شده اشاره شد و پنج حلقه دیگر بماند برای وقتی دیگر.
    • مدیر۳۵ ماه پیش
      سلام استاد اولین نوسان از نوسانات متواتر انبساطات و انقباضات کیهانی از کجا می آید؟ ضمن تشکر بابت کامنت زیبایتان

پربازدید ها بیشتر ...

نشر کتاب، و تمدن

نشر کتاب، و تمدن

عبدالحسین آذرنگ

در این کتاب کوشش شده تا رابطۀ میان نشر کتاب و توسعۀ تمدن و فرهنگ مورد تتبع قرار گیرد و اثرگذاری و کا

منابع مشابه بیشتر ...

سفرنامۀ بلوچستان

سفرنامۀ بلوچستان

سیدمحمود دیبا (علاءالملک)

سیدمحمودخان دیبا ملقب به علاءالملک از رجال مهم عصر قاجار بود. اهمیت مناسبات سیاسی ایران با روس و انگ

راز ماندگاری ایران

راز ماندگاری ایران

حسن انوری

این کتاب دربرگیرندۀ ده نوشتار در زمینه‌های مختلف ادبیات فارسی است.