۲۹۱۳
۷۵۷
شرح شورانگیز عشق شهریار: گزیدۀ غزل‌ها

شرح شورانگیز عشق شهریار: گزیدۀ غزل‌ها

پدیدآور: نفیسه محمدزاده ناشر: ترانهتاریخ چاپ: ۱۳۹۳مکان چاپ: مشهدتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 3ـ05ـ7061ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۹۶

خلاصه

در این کتاب افزون بر گزیده‌ای از غزلیات شهریار، مباحثی دربارۀ ویژگی‌های شعر شهریار، سال‌شمار زندگی، خاطره‌هایی از وی و اشاره‌هایی که از سوی دیگران نسبت به وی شده آمده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را در بالای صفحه ببینید.

 

شاعران بزرگ دارای خصایص منحصر به فردی هستند که وجه تمایز آنان از دیگران است و شهریار بی‌گمان شاعر بزرگی است با ویژگی‌ها و اختصاصاتی که وی را از دیگران متمایز می‌کند. در دیوان شهریار تقریباً همه نوع شعر می‌توان یافت: قصیده، غزل، قطعه، مثنوی و ... و حتی شعر نیمایی. ولی غزل‌های شورانگیز او که متأثر از سرگذشت عشق آتشین و ناکام اوست، زمینه‌ساز شهرت و نام‌آوری وی محسوب می‌شود.

شهریار در غزل پیرو حافظ است، او را پیوسته می‌ستاید و شیفتۀ اوست. چنانچه اگر بخواهیم ویژگی‌های شعر او را برشماریم، تأثیر حافظ بر وی از شاخص‌ترین ویژگی‌ها خواهد بود. از نظر نویسنده این کتاب سه ویژگی مهم می‌توان برای شعر شهریار برشمرد: 1. گرایش به نوجویی و نوآوری؛ 2. استفاده از الفاظ و ترکیبات فرهنگ عامه؛ 3. گرایش روحی ـ روانی به شعر حافظ.

شهریار شاعر نیرومندی است که با استفادۀ ماهرانه از کلیه مشخصات هنری نظم کلاسیک، پا را از محدودۀ آن فراتر گذاشته و سنن دیرین نظم کلاسیک را در هم شکسته و در مقیاس وسیعی، از عناصر زبان توده‌ای و خلقی استفاده نموده است.

شهریار وقتی شعر ترکی می‌گوید، شدیداً متکی به زبان بومی و استفاده از کلمات بومی است و او در واقع اصطلاحات عادی را مدام از اعماق زبان عامیانۀ مردم و سنت آن بیرون می‌کشد و تا سطح شعری که گاهی واقعاً عالی است اعتلا می‌دهد.

با نگاهی گذرا و سریع به دیوان شهریار لااقل یکصد غزل را می‌توان یافت که وی به استقبال غزل حافظ رفته است و بیش از دو برابر این تعداد تأثیر حافظ را به شکل: تضمین عین مصرع یا بیت، مضمون مشترک و استفاده از تعبیرات و اصطلاحات شعر حافظ و با یادکرد حافظ را می‌توان شمرد.

شهریار در زمینه‌های گوناگون و در موضوعات مختلف اجتماعی، تاریخی و ملی شعر دارد. همچنین در قالب‌های متنوع، اما غزل را عالی‌ترین وسیله برای بیان احساسات و تخیلات شاعرانه یافته است. بدین سبب حجم زیادی از دیوان وی را همین غزل‌های زیبا به خود اختصاص داده است.

در قسمت خاطرات کتاب، خاطره‌هایی از مهدی اخوان ثالث، انجوی شیرازی، رضا براهنی، شهرزاد بهجت شیرازی، عباسعلی رضایی، لطف الله زاهدی، فریدون مشیری و غلامحسین نصیری پور آمده است.

در بخش از چشم دیگران، شهریار و شعر او از نگاه شخصیت‌هایی مثل جلال آل احمد، مهرداد اوستا، سیمین بهبهانی، محمد پروین گنابادی، محمد حقوقی، نصرت رحمانی، علی شریعتی مزینانی، شفیعی کدکنی و ... آورده شده است.

فهرست مطالب کتاب بدین ترتیب است:

مقدمه

نگاهی گذرا و سریع به برخی از ویژگی‌های شعر استاد شهریار

گرایش به نوجویی و نوآوری «آب در خوابگه مورچگان»

استفاده از فرهنگ عامه

از چشم فرزند

در جستجوی پدر

طرحی از یک زندگی: سال‌شمار زندگی شهریار

خاطره‌ها

اشاره‌ها

نگاه شاعر

در چشم دیگران

گزیدۀ غزل‌ها

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

«اشاره»های استاد پرویز شهریاری: گزیدۀ «اشاره»های استاد پرویز شهریاری در مجله «چیستا»

«اشاره»های استاد پرویز شهریاری: گزیدۀ «اشاره»های استاد پرویز شهریاری در مجله «چیستا»

پرویز شهریاری به کوشش خسرو باقری

«اشاره‌»های پرویز شهریاری تا آخرین شمارۀ مجلۀ چیستا یعنی تا بهمن سال 1390 ادامه می‌یابد. چیستا جز در

درآمدی بر زبان شناسی بالینی

درآمدی بر زبان شناسی بالینی

حوریه احدی

روش نویسنده در این کتاب بیشتر برگرفته از کتاب بال است؛ یعنی افزون بر تقسیم‌بندی مطالب بر اساس حوزه‌ه

دیگر آثار نویسنده

به شکل خلوت خویش: گزیدۀ شعر و نثر خانم پروین اعتصامی

به شکل خلوت خویش: گزیدۀ شعر و نثر خانم پروین اعتصامی

نفیسه محمدزاده، سیدخلیل حسینی عطار

در این کتاب کوشش شده بهترین شعرها و مهم‌ترین نقدها و نظرها دربارۀ احوال و آثار پروین گردآوری شده است