۲۱۹۳۱
۴۲۵۹
مجموعه آثار حلاج

مجموعه آثار حلاج

پدیدآور: حسین بن منصور حلاج مصحح: تحقیق، ترجمه و شرح از قاسم میرآخوری ناشر: فهرستتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 4ـ13ـ6351ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۵۲۸

خلاصه

آنچه در این مجموعه گردآوری شده بخش اعظم آثار حلاج است که درستی آن از سوی حلاج‌شناس معروف لویی ماسینیون تأیید شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را در بالای صفحه ببینید.

 

از چهل و نه اثری که حلاج تالیف کرده است و ابن ندیم در کتاب الفهرست خود از آن نام می برد، تنها چهار کتاب و 112 قطعه شعر و در حدود سیصد و چهل قطعه از تجربیات عرفانی او به دست ما رسیده است. متأسفانه در همان زمان که حلاج را زندانی، محاکمه و به قتل رساندند، تألیفات او را نیز از بین بردند. حامد وزیر برای انهدام مذهب کلامی، فقهی و عرفانی که حلاج به وجود آورده بود، نه تنها شاگردان وی را تحت تعقیب قرار داد، بلکه نسخه‌های دستنویس کتاب‌های حلاج را هم از بین برد. تنها از آن مجموعه، چند اثر از گزند حوادث و وقایع روزگار محفوظ مانده است که به ترتیب چنین است:

1. کتاب طواسین: این اثر را ماسینیون از دو نسخه موجود در استانبول و لندن تصحیح کرده و در سال 1913 در پاریس با عنوان کتاب الطواسین منتشر کرده است. متن عربی این کتاب را نگارنده از روی همین نسخه و نیز دیوان الحلاج ویلیه اخباره و طواسینه تحقیق سعدی ضناوی به فارسی ترجمه کرده است.

کتاب دارای ده بخش است که عبارتند از: طاسین السراج، طاسین الفهم، طاسین الصفا، طاسین الدایره، طاسین النقطه، طاسین الازل و الالتباس، طاسین المشیئه، طاسین التوحید، طاسین الاسرار فی التوحید و طاسین التنزیه.

«طواسین» جمع طس (طاسین) است. نام دیگر سوره نمل را به مناسبت آغاز سوره با کلمه «طس» طاسین گفته‌اند. مفسران گویند طس در ابتدای سوره نمل، سوگند به خدای لطیف و سمیع است. محتوای کتاب، درباره تجارب عرفانی حلاج به زبان بسیار پیچیده است.

2. بستان المعرفه: باغ معرفت نیز از همان منبع پیشین به فارسی برگردانده شده است. حلاج این قطعه را به معرفت و ویژگی‌های آن اختصاص داده است.

3. کتاب روایت: 27 روایت که حلاج برحسب واردات قلبی آن را بیان داشته است. اسنادی که حلاج برای این روایات بیان می‌دارد برخلاف روایات متداول که سلسله اسناد آن اصحاب و تابعان و تابعان و تابعان است و حدیث را از عهد پیامبر به یکدیگر منتقل کرده‌اند، یک سلسله از آیات و رموز قرآن و استعارات و کنایات و تمثیل‌های عرفانی است. به زعم او احادیث نه سفارش پیامبر را بلکه دستور خدا را بیان می‌کند و اسناد حدیث مبتنی بر شهادت سلسله‌ای از راویان نیست و سینه به سینه به یکدیگر انتقال داده باشند و اکنون نیز مرده‌اند، بلکه از نظ حلاج سلسله اسناد احادیث مخلوقانی هستند که برای عموم قابل شناخت هستند و اکنون حضور دارند. مثلا سلسله این روایت را ببیند. حسین روایت کند: از رجب، از عزت، از صاحب حجاب، از خادم بیت المعمور، از صاحب ستراقصی، از سفیراعلی. آنگاه بعد از نقل اسناد حدیث، روایت را نقل می‌کند.

متن این کتاب از روی شرح شطحیات روزبهان بقلی، تصحیح شده است.

4. تفسیر قرآن: تفسیری است که ابوعبدالرحمن سلمی از قول حلاج در کتاب حقایق التفسیر خود آورده است. لویی ماسینیون این متن را استخراج و پس از مقابله با چند نسخه خطی آن را در سال 1922 در پاریس چاپ کرده است. ترجمه آورده شده در این کتاب از روی این متن است. حلاج در این تفسیر از هر سوره یک یا چند آیه را انتخاب و به شرح و تفسیر آن پرداخته است.

5. سیصد و چهل قطعه از تجربیات عرفانی حلاج که مجموعه‌ای است از سخنان، مواعظ، وصایا و مناجات حلاج. این قسمت از متون مختلف تاریخی و عرفانی جمع‌آوری و ترجمه شده است. در قسمت یادداشت‌های این بخش به منابع مورد استفاده برای ترجمه اشاره شده است.

6. اشعار: دربردارندۀ 112 قطعه که در جمع‌آوری و مطابقت آنها منابع بسیاری از نظر گذرانده شده است. محقق در تحقیقات خود با دو دسته شعر مواجه شده است؛ یک دسته اشعاری که با توجه به سند و ذکر آنها در منابع متعدد از خود حلاج بود و تعدادی دیگر از اشعار منتسب به وی است. در این مجموعه هر قطعه با ذکر سند و منبع آن آورده شده است. تفاوت‌هایی در برخی منابع به چشم می‌خورد که مبنای محقق یکی دیوان الحلاج ماسینیون و دیگر تحقیق مصطفی الشیبی و سعدی ضناوی قرار داده شده است.

شعر حلاج ساده و روان و بی‌تکلف است. بیشتر اشعارش به صورت نیایش و التجا به خداوند است و کمتر از تعابیر متصوفه استفاده می‌کند. با وجود این برخی از اشعار او دارای تعابیر و مفاهیم کلامی، فقهی و فلسفی است که از فِرَق معاصر گرفته است؛ مانند کلابیه، کرامیه، معتزلیان، امامیه، قرمطیان و حکمای یونانی، کلماتی مانند نورالعین، خمر و هلال را از نصیری‌ها، آفاق و غایت الغایات را از قرمطیان، قدم و حدث را از معتزلیان، اسم آخر، لاهوت، ناسوت، حجاب و دوازده بروج را از امامیه، دوایر و تجزیه نام‌ها به جزهای مجزی را از حکمای یونان گرفته است.

7. کلمات الحلاج: مجموعه‌ای است از تعابیر و مفاهیمی که حلاج در شعر و نثر خود آنها را به کار برده است. در این بخش به شرح و تفسیر این مفاهیم پرداخته شده است.

آنچه در این مجموعه گردآوری شده بخش اعظم آثار حلاج است که درستی آن از سوی حلاج‌شناس معروف لویی ماسینیون تأیید شده است. ممکن است آثار دیگری را به او منتسب کنند یا صحت آن را تایید نمایند، با وجود این از ارزش این مجموعه چیزی نخواهد کاست.

نظر شما ۶ نظر
  • مدیر۲ ماه پیش
    با سلام خدمت حضرت دوست و سپاس بابت گردآوری این مطالب و آگاه کردن حقیر فقیر بابت کتاب های دیگر حضرت منصور حلاج حقیر فیر بینوای الف نانوشته کتابی دارم از آثار این پیامبر و فرشته زمینی(حضرت منصور حلاج) که اگر تمایل داشتید به حقیر امر بفرمایید که آن را در اختيار شما بگذارم. اَز آن می جرعه ای دادند به منصور ........................انالحق می زد و بر دار شد مست... همه جا یا علی مدد هر وقتتان به عشق با تشکر بی کران
  • مدیر۱۰ ماه پیش
    خیلی خیلی سپاسگزارم از همتون واقعا باید گفت !
  • مدیر۱۴ ماه پیش
    توضیحات بسیار عالی بود.کتب نوشته ی حسین ابن منصور حلاج،بسیار کمیاب هستن و خودم تنها یک کتاب از او دارم(دیوان اشعار)کتابیست حاوی غزل و ترجیعیات و.... .بسیار زیبا و شیرین و از اشعار ساده تا خیلی پیچیده در این اثر هست.از آنجا که حیات او در قرن ۳بوده،تقلید از اشعار و سبک او در آثار بسیاری از شاعران مثل سعدی،جامی،مولوی،نظامی و سنایی مشهود است
  • مدیر۱۸ ماه پیش
    با عرض سلام و ادب:کتاب انسان کامل اثر استادعلی اکبر خانجانی،و کتاب نزول و عروج روح در خلق جدید آخرالزمان اثر استادعلی اکبر خانجانی را پیشنهاد می کنم مطالعه کنید،واقعیت حلاج را میتوانید در این دوکتاب مطالعه کنیدهر دوکتاب را با جستجو در اینترنت با نام مولف و اسم کتاب بصورت رایگان دانلود کنید،،قسمتی از متن کتاب را برایتان قرار می دهم: حلاج سلسله جنبان خداباوری در خویشتن است . او پیامبر خود – خدائی در تاریخ بشر است . یعنی پیامبر عشق ورزی با خدا در خویش . -هیچکس نیست که حلاج را از اعماق ذاتش دوست نداشته باشد . حتی آنهائی که او را کشتند و مثله کردند بیشتر از یارانش او را دوست داشتند و باور کردند وگرنه با او چنین نمی کردند و لذا او هم آنها را بر صلیب دعا می کرد و شفاعت . حلاج ظهور کمال امامت است . حلاج نقطه عطف تاریخ مذهب است . او پرچمدار حق انسان در کائنات است . هیچکس چون او خداوند را از خود راضی نکرده است . خدا عاشق حلاج است. متن حکم سنگسار حلاج: حکمش این بود: ((شریعت فقط به ظاهر حکم می کند، و حکم این مرد،مرگ است)) تا نیم تنه اش در سنگ بودو از سر تا پایش خون می چکید و از برای مردم سخنرانی می کرد و بیهوش می شد و باز به هوش می آمد و سخن می گفت:وجوداز آن کسی است که واحد باشد. فقط از دوستی و محبت سخن می گفت صدها نفر به نزد او آمدند و شفاعت خواستند و شفا یافتند و رفتند قاضی آمدو دید که هنوز زنده است او هنوز نیمه جان است وهمه مردم تا به صبح به دور او ایستاده بودند و به سخنانش گوش می دادند وهمانهایی که او را سنگسار کرده بودند توبه نمودند و شفاعت شدند لذا دستور داد تا دست و پایش را قطع کنند تا زودتر بمیرد و ماجرا پایان پذیرد خونش در زمین نقش الله می زد و... حلاّج هم حقّ الله بود و نه الله صد البتّه. برای دیدن جمال خداوند چشمی بغایت زیبا بین می خواهد و برای داشتن چنین چشمی ، دلی بغایت مهربان می خواهد که بتواند دشمن خونی و قاتل خود را هم دوست بدارد و بدون شفاعت قاتلش تنهائی بر جنّت خدا وارد نشود پس از کشته شدن حلاّج ، خواهرش که قدّیسه ای بود در شهر بی نقاب می گشت که مقدّسین شهر از این بابت او را سرزنش کردند که : تو روزی مظهر عصمت و فضیلت شهر بوده ای و ... و خواهر حلاّج گفت : راستش فقط یک مرد در این شهر سراغ داشتم و دیگر مردی نمی بینم که ... . بقول نیچه اگر امروز ما را به جرم کفر و جادو در میادین شهر به آتش نمی کشند بدان دلیل نیست که انسانیّت رشد کرده است بلکه انسانیّت اصلاً از یاد رفته است . و لذا ... . و نیز اینکه آخرالزّمان است و خداوند هم در حال کشف حجاب و نقاب است و ما دیگر نمی توانیم غیورتر از ایشان باشیم و جانماز غسل دهیم... حلاج یک انسان جهانی است ..... موفق باشید
  • مدیر۳۸ ماه پیش
    سلام و عرض ادب خدمت شما از آثار حلاج هر کتابی که ترجمه شده را در اختیارم قرار دهید ممنون میشم.
    • مدیر۱۸ ماه پیش
      با عرض سلام و ادب:کتاب انسان کامل اثر استادعلی اکبر خانجانی،و کتاب نزول و عروج روح در خلق جدید آخرالزمان اثر استادعلی اکبر خانجانی را پیشنهاد می کنم مطالعه کنید،واقعیت حلاج را میتوانید در این دوکتاب مطالعه کنیدهر دوکتاب را با جستجو در اینترنت با نام مولف و اسم کتاب بصورت رایگان دانلود کنید،،قسمتی از متن کتاب را برایتان قرار می دهم: حلاج سلسله جنبان خداباوری در خویشتن است . او پیامبر خود – خدائی در تاریخ بشر است . یعنی پیامبر عشق ورزی با خدا در خویش . -هیچکس نیست که حلاج را از اعماق ذاتش دوست نداشته باشد . حتی آنهائی که او را کشتند و مثله کردند بیشتر از یارانش او را دوست داشتند و باور کردند وگرنه با او چنین نمی کردند و لذا او هم آنها را بر صلیب دعا می کرد و شفاعت . حلاج ظهور کمال امامت است . حلاج نقطه عطف تاریخ مذهب است . او پرچمدار حق انسان در کائنات است . هیچکس چون او خداوند را از خود راضی نکرده است . خدا عاشق حلاج است. متن حکم سنگسار حلاج: حکمش این بود: ((شریعت فقط به ظاهر حکم می کند، و حکم این مرد،مرگ است)) تا نیم تنه اش در سنگ بودو از سر تا پایش خون می چکید و از برای مردم سخنرانی می کرد و بیهوش می شد و باز به هوش می آمد و سخن می گفت:وجوداز آن کسی است که واحد باشد. فقط از دوستی و محبت سخن می گفت صدها نفر به نزد او آمدند و شفاعت خواستند و شفا یافتند و رفتند قاضی آمدو دید که هنوز زنده است او هنوز نیمه جان است وهمه مردم تا به صبح به دور او ایستاده بودند و به سخنانش گوش می دادند وهمانهایی که او را سنگسار کرده بودند توبه نمودند و شفاعت شدند لذا دستور داد تا دست و پایش را قطع کنند تا زودتر بمیرد و ماجرا پایان پذیرد خونش در زمین نقش الله می زد و... حلاّج هم حقّ الله بود و نه الله صد البتّه. برای دیدن جمال خداوند چشمی بغایت زیبا بین می خواهد و برای داشتن چنین چشمی ، دلی بغایت مهربان می خواهد که بتواند دشمن خونی و قاتل خود را هم دوست بدارد و بدون شفاعت قاتلش تنهائی بر جنّت خدا وارد نشود پس از کشته شدن حلاّج ، خواهرش که قدّیسه ای بود در شهر بی نقاب می گشت که مقدّسین شهر از این بابت او را سرزنش کردند که : تو روزی مظهر عصمت و فضیلت شهر بوده ای و ... و خواهر حلاّج گفت : راستش فقط یک مرد در این شهر سراغ داشتم و دیگر مردی نمی بینم که ... . بقول نیچه اگر امروز ما را به جرم کفر و جادو در میادین شهر به آتش نمی کشند بدان دلیل نیست که انسانیّت رشد کرده است بلکه انسانیّت اصلاً از یاد رفته است . و لذا ... . و نیز اینکه آخرالزّمان است و خداوند هم در حال کشف حجاب و نقاب است و ما دیگر نمی توانیم غیورتر از ایشان باشیم و جانماز غسل دهیم... حلاج یک انسان جهانی است ..... موفق باشید

پربازدید ها بیشتر ...

پرده پرده تا وصال؛ شرح جامع اصطلات و مشکلات کشف المحجوب هجویری (دو جلد)

پرده پرده تا وصال؛ شرح جامع اصطلات و مشکلات کشف المحجوب هجویری (دو جلد)

هاجر خادم، رضا اقدامی

خواندن نثر مصنوع و غامض کتب عرفانی همواره جویندگان علم را دچار سردرگمی کرده و چه‌بسا آنان را از مطال

منابع مشابه بیشتر ...

زندگی‌نامۀ هانا آرنت

زندگی‌نامۀ هانا آرنت

سامانتا رز هیل

این کتاب حاصل جستجو در میان هزاران سند شخصی، دفترچۀ خاطرات، نامه‌ها، اشعار و میراث مکتوبی است که از

فرهاد دفتری و مطالعات اسماعیلیه

فرهاد دفتری و مطالعات اسماعیلیه

فریبا عباس‌پور

در این کتاب کوشیده شده است روش‌شناسی عام و خاص فرهاد دفتری در مطالعات اسماعیلیه بررسی و تحقیق شود. م