۱۱۳۶
۰
مهرجویی: کارنامۀ چهل ساله / گفت‌وگوی مانی حقیقی با داریوش مهرجویی

مهرجویی: کارنامۀ چهل ساله / گفت‌وگوی مانی حقیقی با داریوش مهرجویی

پدیدآور: مانی حقیقی ناشر: مرکزتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰۰شابک: 0_128_213_964_978تعداد صفحات: ۳۵۲

خلاصه

این کتاب دربرگیرندۀ گفتگوهای مانی حقیقی با داریوش مهرجویی است.

معرفی کتاب

این کتاب در 9 فصل به گفتگوی حقیقی با مهرجویی درباره ساخت آثاری چون الماس 33، گاو، آقای‌ هالو، پستچی، دایره مینا، مدرسه‌ای که می‌رفتیم، الموت، سفر به سرزمین آرتور رمبو، اجاره‌نشین‌ها، شیرک،‌ هامون، بانو، سارا، پری، لیلا، درخت گلابی، دختر دایی گمشده، میکس، بمانی، مهمان مامان و سنتوری پرداخته است.

حقیقی درباره این کتاب و در مقدمه آن می‌نویسد: بخش عمده‌ای از این گفتگو در تابستان 85 انجام شد، هنگامی که داریوش مهرجویی در مراحل پایان ساخت سنتوری بود. هدف اصلی ما از این گفتگو، ساختن فیلمی درباره زندگی و فیلم‌های مهرجویی، فیلمی که با تاخیر چند ساله، سرانجام در سال 1390 به پایان رسید و تحت عنوان «مهرجویی: کارنامه چهل ساله» آماده نمایش شد. ولی کارنامه مهرجویی در قاموس یک فیلم مستند حداکثر دو ساعته نمی‌گنجید، بنابراین ایده تنظیم آن گفتگو در قالب این کتاب از اول کار با ما بود. تعداد زیادی از مباحثی که در این گفتگو باز شده‌اند، حاصل گفتگوهای مکملی است که در همان زمان و برای همان فیلم با همکاران و دوستان مهرجویی و برخی منتقدان فیلم‌هایش انجام داده‌ام.

مهرجویی در بخشی از این کتاب درباره اینکه اصل حرف ‌هامون چه بوده است، می‌گوید: مضمون انسان در بحران همیشه برای من جذاب بوده است. حتی در فیلم‌های قبل از ‌هامون هم می‌توانید این مضمون را دنبال کنید.‌ هامون، با اینکه روستایی یا شهرستانی نیست، مثل مش حسن و‌ هالو دارد بحرانی را تجربه می‌کند. این شخصیت را از طبقه متوسط روشنفکر انتخاب کردم. جالب بود که حتی در رمان‌هایمان هم چنین شخصیتی نداشتیم، شخصیتی با این احوالات که انقلاب و جنگ را پشت سر گذاشت. برایم جذاب بود که کاراکتری را انتخاب کنم که رویش کار نشده باشد، تر و تازه و نو باشد و حتی در مقایسه با کارهای قبلی خودم هم چیز تازه‌ای داشته باشد: یک روشنفکر اهل فکر، اهل کار فکری. مقداری هم از زندگی شخصی خودم در آن مایه گذاشتم، چون درست همان موقع که شروع کردم به نوشتن‌ هامون، داشتم از همسر اولم طلاق می‌گرفتم و این تجربه جدایی و تلخی و زجر آن موقعیت و پارانویایی که بعدها به آن دچار شدم، همه در فیلم هست.

فهرست مطالب کتاب بدین ترتیب است:

فصل 1: الماس 33

فصل 2: گاو، آقای‌ هالو، پستچی، دایره مینا

فصل 3: مدرسه‌ای که می‌رفتیم، الموت، سفر به سرزمین آرتور رمبو

فصل 4: اجاره‌نشین‌ها، شیرک

فصل 5: هامون

فصل 6: بانو، سارا، پری، لیلا

فصل 7: درخت گلابی

فصل 8: دختر دایی گمشده، میکس، بمانی

فصل 9: مهمان مامان، سنتوری

نمایۀ آثار (فیلم‌ها و فیلم‌نامه‌ها)

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

نشر کتاب، و تمدن

نشر کتاب، و تمدن

عبدالحسین آذرنگ

در این کتاب کوشش شده تا رابطۀ میان نشر کتاب و توسعۀ تمدن و فرهنگ مورد تتبع قرار گیرد و اثرگذاری و کا

منابع مشابه

عباس کیارستمی و فیلم ـ فلسفه

عباس کیارستمی و فیلم ـ فلسفه

متیو ابوت

این کتاب پژوهشی است روشنگر و تأثیرگذار دربارۀ یکی از مهم‌ترین فیلم‌ساران سینمای جهان. ابوت نه‌تنها ک