۲۳۲
۹۹
انجیل برنابا

انجیل برنابا

پدیدآور: برنابا ناشر: صحیفه خردتاریخ چاپ: ۱۴۰۲مترجم: مرتضی فهیم کرمانی با مقدمۀ آیت‌الله سیدمحمود طالقانی مکان چاپ: قمتیراژ: ۲۰۰شابک: 0ـ3ـ95141ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۵۲۰

خلاصه

انجیل برنابا یکی از انجیل‌های مناقشه‌برانگیز و دارای مضامین تاریخی، مذهبی، فلسفی و اخلاقی درباره مسیحیت است که از زمان پیدایش اولین نسخه آن به زبان ایتالیایی در سال 1709م به دلیل وجود بعضی از مطالب مخالف با اناجیل اربعه، مانند مژده به ظهور حضرت محمد(ص) و خاتمیت آن ‌حضرت و نیز اثبات حشر و نشر و معاد جسمانی و موضوعاتی از این قبیل، باعث ایجاد مناقشاتی بین مسیحیان با مسلمانان گردیده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

کلمۀ «انجیل» از «اورنجلیوم» یونانی گرفته شده که در زبان انگلیسی به آن «گاسپل» می‌گویند و به معنای مژده، بشارت و خبر نیک و خوش است و در اصطلاح نام مجموعۀ کتاب‌ها و رساله‌هایی است که می‌گویند از جانب خدای نور و محبت بر عیسی مسیح (ع) نازل شده است. این کتاب‌ها دربارۀ احوال، اعمال، اقوال، معجزات و تعالیم حضرت مسیح سخن می‌گویند. در قرآن مجید دوازده بار از انجیل نام برده شده است.

آنچه فعلاً در دسترس همۀ مردم است، چهار انجیل مشهور می‌باشد که بدین قرار است: انجیل متّی، انجیل مرقس، انجیل لوقا، انجیل یوحنا. این اناجیل چهارگانه را با نامه‌های رسولان و کتاب اعمال رسولان و کتاب مکاشفۀ یوحنا درمجموع «عهد جدید» می‌نامند. رساله و انجیل دیگری به نام «انجیل برنابا» مشهور است؛ ولی مسیحیان آن را قبول ندارند و دلیل آن هم شاید این باشد که در قرن چهارم میلادی، در روزگار کنستانتین اول امپراتور روم، انجمنی تشکیل شد که از میان بیش از یکصدوشصت انجیل، تنها اناجیل اربعه و و 23 رسالۀ دیگر را که مشهورند، به رسمیت شناخت و سایر اناجیل را غیررسمی اعلام کرد و اجازۀ خواندن‌شان را نداد؛ بنابراین چنین حدس زده می‌شود که «انجیل برنابا» هم از جملۀ اناجیلی بود که مورد توجه کنستانتین و انجمن مزبور قرار نگرفت و کلیسا آن را مطرود شمرد.

انجیل برنابا یکی از انجیل‌های مناقشه‌برانگیز و دارای مضامین تاریخی، مذهبی، فلسفی و اخلاقی درباره مسیحیت است که از زمان پیدایش اولین نسخه آن به زبان ایتالیایی در سال 1709م به دلیل وجود بعضی از مطالب مخالف با اناجیل اربعه، مانند مژده به ظهور حضرت محمد(ص) و خاتمیت آن ‌حضرت و نیز اثبات حشر و نشر و معاد جسمانی و موضوعاتی از این قبیل، باعث ایجاد مناقشاتی بین مسیحیان با مسلمانان گردیده است. عالمان و اندیشمندان ادیان مختلف به‌ویژه اسلام و مسیحیت درباره مؤلف این اثر و محتوای آن از همان ابتدا مطالب و اظهارنظرهای فراوانی داشته‌اند.

برنابا از حواریان بزرگ حضرت مسیح بود؛ مستر هاکس در «قاموس کتاب مقدس» از او چنین یاد می‌کند: «برنابا شخصی لاوی قبرسی بود که در زمان رسولان به دین مسیح متدین شد و علاقات دنیوی را قطع نموده به بشارت مژدۀ نجات مشغول شد، به حدی که مردم را بر ایمان به دین مسیح ترغیب می‌نمود و در مصائب و زحمات ایشان شریک می‌شد و به همین جهت رسولان او را به این اسم ملقب نمودند».

برنابا حتی بر پولس که مسیحیت کنونی او را بنیان‌گذار آیین نصرانیت می‌داند، از هر لحاظ برتری داشت و پولس به معلومات و علوم او معترف بود و به او احترام می‌گذاشت؛ تاآنجاکه انجیل خود را برای تصحیح به او نشان می‌داد؛ ولی آیا برنابا او را قبول کرده است یا نه؟ رسالۀ مزبور ساکت است.

به‌هرحال جایگاه رفیع برنابا در آن روزگار بر همگان روشن بود و کسی نمی‌تواند این حقیقت را انکار کند؛ چنان‌که از کتاب «اعمال رسولان» مشخص می‌شود او از نظر مردم از همه محبوب‌تر بود تاآنجاکه وی را عزیز خود می‌خواندند و دربارۀ او و سایر همراهانش می‌گفتند: «اینها جان‌های خود را در راه نام خدا (مسیح) تسلیم کرده‌اند».

انجیل برنابا مشتمل بر مطالب علمی، فلسفی، تاریخی و اخلاقی است و سایر اناجیل فاقد چنین تعالیمی‌اند.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمۀ چاپ سوم

مقدمۀ چاپ اول

مقدمۀ سردار کابلی

مقدمۀ آیت‌الله سیدمحمود طالقانی

مقدمۀ دکتر خلیل سعادت، محقق مسیحی مصری

مقدمۀ ناشر و سردبیر المنار

انجیل برنابا

انجیل صحیح یسوع، مسما به مسیح

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ادبیات، فیلم، فرهنگ؛ اصول و مبانی نقد

ادبیات، فیلم، فرهنگ؛ اصول و مبانی نقد

مایکل رایان

نویسنده در این کتاب نقد و نظریه را در بستری میان‌رشته‌ای با زبانی روان و گویا در برابر خواننده قرار

راهنمای مشاورۀ خوانندگان برای کتاب‌های غیرداستانی

راهنمای مشاورۀ خوانندگان برای کتاب‌های غیرداستانی

نیل وایت

نیل‌ وایت در این کتاب ابتدا مفاهیم اصلی خدمت مشاورۀ خوانندگان را در حیطۀ کتاب‌های غیرداستانی توضیح م