۲۵۲
۱۴۱
سنگستانی بر سینۀ آب: سیری در کوه‌ها و دره‌های جزیرۀ اسلامی (شاهی)

سنگستانی بر سینۀ آب: سیری در کوه‌ها و دره‌های جزیرۀ اسلامی (شاهی)

پدیدآور: حسن انداچه، اکبر عسکری ناشر: ناصرالدینتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مکان چاپ: تبریزتیراژ: ۵۰۰شابک: 1ـ2ـ98679ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۱۵۰

خلاصه

جزیرۀ اسلامی (شاهی) مناطق کوهستانی بسیار زیبا و پرصلابت و نیز مناظر دیدنی و دلگشای فراوانی دارد. این مناظر و مناطق دل‌انگیز، به دلیل کوهستانی و صخره‌ای بودن از یک‌سو و اشراف بر آب‌های دریاچه و افق‌های باز و روشن از سوی دیگر، صفا و زیبایی‌های طبیعی خاصی به خود می‌گیرند. این کتاب بر آن است که همسفری برای راهیان جزیره باشد و به پرسش‌های احتمالی آنان پاسخگو باشد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

جزیرۀ اسلامی (شاهی) بزرگ‌ترین و تنها جزیرۀ مسکونی دریاچۀ ارومیه در میان مجموعه‌جزایر موجود آن است که در ضلع شرقی آن دریاچه واقع شده است؛ ولی به لحاظ تقسیمات کشوری، جزء استان آذربایجان شرقی و از توابع شهرستان اسکو به شمار می‌رود. این جزیره در زمستان و بهار به‌راستی جزیره است و همۀ پیرامونش را آب فرا می‌گیرد و از چهار جهت درون آب محصور می‌گردد؛ ولی در تابستان‌ها شبه‌جزیره می‌شود و غالب قسمت شرقی آن در اثر گرما و تبخیر تماماً خشک شده و از طریق این خشکی نسبتاً وسیع (دشت شوراکت) به شهرهای گوگان، آذرشهر، ممقان و ایلخچی و سرانجام به تبریز و شبستر وصل می‌شود و تردد در آن مسیر خشک‌شده به شهرهای مذکور جریان می‌یابد.

این جزیره در منظره و چشم‌انداز بسیار زیبا و در کنار سواحل شرقی دریاچۀ نیلگون و باصفای ارومیه در میان یک مثلث طبیعی و دلگشا قرار گرفته که رئوس این مثلث از طرف شرقی به رشته‌کوه‌های «سهند» و «جام» و از سوی شمال به کوه‌های بلند «میشو» و گوی زنگی» می‌رسد و رأس دیگر آن به رشته‌کوه‌های مرتفع و غالباً پربرف منطقۀ کردنشین «ترگه‌ور» و «مرگه‌ور» (منطقۀ زیبای مارمیشو ارومیه) در همسایگی مرز کشور ترکیه منتهی می‌شود. احاطۀ اطرافش به وسیلۀ آب‌های دریاچۀ ارومیه، زیبایی و باصفایی مناظر جزیره را شکوه و عظمت دوچندان بخشیده و دلگشاتر ساخته است.

جزیرۀ اسلامی (شاهی) مناطق کوهستانی بسیار زیبا و پرصلابت و نیز مناظر دیدنی و دلگشای فراوانی دارد. این مناظر و مناطق دل‌انگیز، به دلیل کوهستانی و صخره‌ای بودن از یک‌سو و اشراف بر آب‌های دریاچه و افق‌های باز و روشن از سوی دیگر، صفا و زیبایی‌های طبیعی خاصی به خود می‌گیرند. این دره‌ها و قله‌های روح‌افزا، از اواسط پاییز تا اواخر بهار هر سال، جولانگاه و تفرجگاه بسیاری از گردشگران و طبیعت‌دوستان شده، جایگاه بسیاری از کوهنوردان و رهروان قله‌ها، به‌ویژه از دو استان آذربایجان شرقی و غربی می‌شود. این کتاب بر آن است که همسفری برای راهیان جزیره باشد و به پرسش‌های احتمالی آنان پاسخگو باشد.

فهرست مطالب کتاب:

انگیزه و سپاس‌گزاری

آدا (شعر ترکی)

پیرامون جزیرۀ اسلامی (شاهی)

مناطق کوهستانی و معروف جزیرۀ اسلامی (شاهی)

درۀ چی‌چی باغی

دوربین داغی

قلۀ نور آی (نوروی)

کوه انبان یا عمان

درۀ چوبوقلو

قلعۀ هلاکوخان (قالاداغی)

گورچین‌لیک

قورد اینی

دره‌باغی

قنبرباغی (قارا چشمه)

درۀ برک‌دویولو

درۀ چنار

قارادره

بر فراز قلۀ تیمورلو

نکاتی چند در مورد «دشت شوراکت»

توصیه‌هایی به کوهنوردان و گردشگران

کوه از منظری دیگر

سخن پایانی

تصاویر

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

نشر کتاب، و تمدن

نشر کتاب، و تمدن

عبدالحسین آذرنگ

در این کتاب کوشش شده تا رابطۀ میان نشر کتاب و توسعۀ تمدن و فرهنگ مورد تتبع قرار گیرد و اثرگذاری و کا