۱۸۲۷
۴۱۰
منبع الانوار؛ در مقامات و احوال حضرت سید شیخ حسن قازانقایی برزنجی مشهور به پیر قره‌چی‌وار

منبع الانوار؛ در مقامات و احوال حضرت سید شیخ حسن قازانقایی برزنجی مشهور به پیر قره‌چی‌وار

پدیدآور: سید محمدطاهر سیدزادۀ هاشمی مصحح: سیدمنصور حسینی (سوله‌ای) ناشر: ارمغان تاریختاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 5ـ25ـ8079ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۳۱۴

خلاصه

این کتاب تألیف سید محمد‌طاهر هاشمی سوله‌ای در مقامات و حالات حضرت سید شیخ حسن قازانقایی برزنجی مشهور به پیر قره چی وار است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.​

 

سلسلۀ جلیلۀ علویۀ معروفیۀ قادریه از سلاسل طریقت اسلامی است که در قرن یازدهم هجری با پیوستن شیخ اسماعیل ولیانی به شیخ احمد احسایی از مشایخ قادریه در بغداد، در کردستان نشو و نما یافت. جناب سیداسماعیل ولیانی که نزد سیداحمد احسایی بغدادی مدارج طریقت را طی نموده بود، در قازانقایه سکنی گزید و در آنجا شاگردانی را تربیت نمود که سلسلۀ آنان تاکنون در کردستان عراق و ایران در فعالیت های علمی و تصوفی منشأ آثار معنوی فراوانی هستند.

سید حسن بن سید عبدالکریم قازانقایی برزنجی در 1264 ق در قازانقایه کردستان عراق قریب به کرکوک متولد. آن جناب در سن شش سالگی در تکیه پدرش واقع در کرکوک که تا این زمان نیز دایر است و در محله اخی حسین واقع است خواندن و نوشتن را شروع نمود. در آن زمان پدرش شیخ عبدالکریم از طرف والد خود ـ شیخ عبدالقادر ـ اداره تکیه شهر کرکوک را به عهده داشت و ایشان نیز در آن شهر به سر می‌برد. سید حسن علوم مرسوم زمانه را اعم از صرف و نحو و منطق و معانی و بیان و بدیع، اصول فقه و حکمت، کلام، فقه، حدیث و تفسیر و علوم مربوطه را در شهرهای کرکوک، اربیل و سلیمانیه نزد بزرگان اساتید و اجله علمای وقت بیاموخت. وی به زبان عربی و ترکی و فارسی احاطه کامل داشته و در مسائل مربوط به زبان و ادبیات این سه زبان صاحبنظر بود. آن حضرت قبل از اکمال تحصیل و اخذ اجازات علمیه در خدمت حضرت غوث الزمان الحاج سید کاک احمد الشیخ ـ رضی‌الله تعالی عنه ـ متمسک شده و اجازه سلوک یافته بود.

حضرت کاک احمد شیخ همیشه به وجود سید حسن که از اجله شاگردانش بود مباهات می‌نمود و سرانجام سید حسن قازانقایی از محضر وی به اجازه خلافت و مشیخت و ارشاد نایل گشت. وی پس از اخذ اجازات در شریعت و طریقت از جانب استادش کاک احمد به ده خود قره چیوار بازگشت و سفره ارشاد را در آن ده بگسترانید و خلق را به سوی حق دعوت می‌نمود. در قلیل زمانی شهرت فیوضات و برکات توجهات و کراماتش میان کرد و فرس و ترک و عرب انتشار یافت و مردم از دور و نزدیک با طی مسافات بعیده به امید تمسک به طریقه علیه بحضورش می‌شتافتند و خلفا و مریدانش در اطراف و اکناف فزونی یافتند. خلفا و مریدان او که غالباً دارای مقام ولایت و کشف و کرامات بودند به امر حضرتش در مملک‌ها و مناطق به ارشاد پرداختند. سرانجام سید حسن قازانقایی البرزنجی در سنه 1324 ق پس از سن شصت سالگی خرقه تهی فرمود و جسد مبارکش در قریۀ قادرکرم به خاک سپرده شد. هم اکنون مرقدش مطاف خدای دوستان و مأمن دلهاست.

از مشایخ سید شیخ حسن برزنجی می‌توان به حضرت سید شیخ حسین السوله‌ای البرزنجی الشهیر بشیخ حسین چرچه‌قلا، شیخ سیداحمد السوله‌ای البرزنجی فرزند سید شیخ عبدالقادر فرزند سید رسول دولت آباد، سید شیخ عبدالغفور دارزنگی السوله‌ای البرزنجی متوفی 1330 ق و مدفون در قریه کانی کاک اولا، شیخ عبدالکریم داره خرما اردبیلی، شیخ رشید هشه زین، ملا ابراهیم افتخاری، شیخ مصطفی کیلانه، سید صالح کوبان، سید صالح نعیمی‌رفاعی قادری و .... اشاره کرد. این کتاب تألیف سید محمد‌طاهر هاشمی سوله‌ای در مقامات و حالات ایشان است.

نظر شما ۱ نظر
  • مدیر۴۵ ماه پیش
    با عرض سلام و احترام،یک سوال داشتم آیا کتابهای شما به صورت الکترونیک هم به فروش می‌رسد ؟ و اگر فروش الکترونیک دارید نحوه پرداخت برای کسانی که در خارج از کشور می‌باشند چطوری صورت میگیرد؟ سپاس گذارم پیشاپیش.

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز