۱۰۹۷
۴۴۶
کمیک‌ها، مانگاها و رمان‌های مصور (تاریخ روایت‌های تصویری)

کمیک‌ها، مانگاها و رمان‌های مصور (تاریخ روایت‌های تصویری)

پدیدآور: رابرت اس. پترسن ناشر: علمی و فرهنگیتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مترجم: مهرداد گروسیمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 7ـ 805ـ 121ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۶+۲۵۶

خلاصه

این کتاب تاریخ روایت‌های تصویری و روند پیشرفت این گونۀ هنری را بیان می‌کند و با اشاره به سیری تاریخی و با بهره‌گیری از شیوه دانشنامه‌ای چگونگی شکل‌گیری کمیک‌ها، مانگاها، و رمان‌های مصور امروزی را برای علاقمندان به هنر توضیح می‌دهد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

کمیک یا تصاویر فکاهی راهی برای انتقال بصری ایده‌ها است که معمولاً با نوشته یا اطلاعات تصویری همراه است، با کنار هم قرار دادن قطعات متوالی از تصاویر شکل می‌گیرد و المان‌هایی نظیر اندازه تصاویر، چیدمان تصاویر و سیر بیانی قصه آن را به‌پیش می‌برد. از اواخر قرن بیستم کتاب‌هایی با موضوع رمان مصور و آلبوم‌های کمیک، بیش از گذشته رواج پیدا کرده و در سال‌های اخیر گونه اینترنتی کمیک روی کار آمده است.

این کتاب تاریخ روایت‌های تصویری و روند پیشرفت این گونۀ هنری را بیان می‌کند و با اشاره به سیری تاریخی و با بهره‌گیری از شیوه دانشنامه‌ای چگونگی شکل‌گیری کمیک‌ها، مانگاها، و رمان‌های مصور امروزی را برای علاقمندان به هنر  توضیح می‌دهد.

تاریخ کمیک در فرهنگ‌های مختلف، مسیرهای متفاوتی را طی کرده است اما به‌طور اجمالی باید گفت که تا میانه قرن  قرن بیستم، کمیک فقط در آمریکا، اروپای غربی و ژاپن شکوفا شده بود. این گونۀ هنری در اروپا با کارتون‌های رودلفه تپفر در دهه سوم قرن هجدهم میلادی آغاز ‌شد و با داستان‌های مصور نظیر ماجراهای تن‌تن و میلو در دهه دوم قرن نوزدهم میلادی رواج پیدا‌ کرد؛ اما شکل‌گیری و رونق کمیک آمریکایی به اوایل قرن بیستم بازمی‌گردد که در روزنامه‌ها و بعد از آن در کتاب‌های مصور  ظاهر شد. از هر دوی اینها قدیمی‌تر شاید کمیک ژاپنی یا مانگا باشد که عده‌ای ریشه‌هایش را در قرن سیزدهم میلادی جستجو می‌کنند.

در این کتاب نویسنده با نگاهی جالب می‌کوشد تا تاریخی وسیع و عمیق از این هنر در دنیای باستان را ارائه  کند. رابرت اس. پترسن در تلاش است تا  امتداد بیان تاریخی‌اش را در عصر حاضر نیز پی بگیرد. او معتقد است کمیک‌ها در نتیجه یک ابتکار یا پیشرفت تکنولوژیک منفرد به شکل امروزی درنیامده‌اند و محصول تغییراتی کند و گسترده در طول قرن‌ها هستند که به‌وسیله  صدها هنرمند در جای‌جای این کره ایجاد شده‌اند.

در فصول سیزده‌گانه کتاب به بررسی مسائل تاریخی، جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری حول محور کمیک‌ها، مانگاها و رمان‌های مصور پرداخته شده و نویسنده در هر فصل تاریخچه‌ای متناسب با عنوان آن فصل را ارائه کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ابتدا مذهب از کمیک برای تبلیغ خودش و بیان داستان‌هایش کرده بود اما همان‌طور که در این کتاب آمده است، یهودیان و مسیحیان از کمیک علیه یکدیگر استفاده کردند و بعدها بنا به دلایل مختلف رابطه مذهب و کمیک هم خورد.

کتاب از منظر تاریخی، قدیمی‌ترین روایت‌های تصویری و نحوه پیشرفت و تبدیلشان به کمیک‌های امروزی از منظر جغرافیایی، ریشه‌ها و جایگاه روایت‌های تصویری در نقاط مختلف جهان از جمله چین، ژاپن، کره، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، و امریکا؛ از منظر سیاسی رابطه متقابل آنها با سیاست، حکومت‌ها و تأثیرات دوسویه آنها بر هم؛ از منظر اجتماعی و فرهنگی، جایگاه آنها در جوامع کهن و معاصر و سیر شکل‌گیری کمیک‌های زیرزمینی و بزرگ‌سالانه و ارتباط آنها با سواد و دانش عمومی؛ از منظر تجاری سیر شکل‌گیری و تغییر و تحولات کمپانی‌های کوچک و بزرگ تهیه و نشر کمیک‌ها؛ از منظر تکنولوژیک سیر پیشرفت تکنولوژی‌های چاپ و نشر از نقاشی تا انواع حکاکی و چاپ سنگی و نشر دیجیتال و از منظر زیباشناسی ارزش‌های هنری و جایگاه روایت‌های تصویری و کمیک‌ها در هنر کلاسیک و مدرن و به‌خصوص عکس‌العمل هنر معاصر نسبت به آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد. در پایان نیز به نقش مدیوم‌ها و رسانه‌های مدرن دیجیتال در خلق، ترجمه، انتشار و بسط و توسعه هر چه تمام‌تر کمیک‌های امروزی می‌پردازد. کتاب در مجموع به دنبال آن است تا نشان دهد تاریخ به‌هم‌پیوستۀ وسیع و عمیقی از هنر روایی در دنیای باستان وجود داشته که تا دوران مدرن نیز ادامه یافته و همچنان نیز ادامه خواهد داشت.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

مقدمه

فصل اول: زبان روایت‌های تصویری

فصل دوم: چاپ عامه‌پسند و کاریکاتور

فصل سوم: داستان‌های مصور

فصل چهارم: روایت‌های تصویری هنر مدرن

فصل پنجم: مجلات فکاهی

فصل ششم: کمیک‌ها در عصر روزنامه‌نگاری زرد

فصل هفتم: روایت‌های تصویری در آسیا

فصل هشتم: ابرقهرمان‌ها و کتاب‌های کمیک

فصل نهم: جریان اصلی کمیک‌های آمریکایی بعد از جنگ جهانی دوم

فصل دهم: مانگاها بعد از جنگ جهانی دوم

فصل یازدهم: روایت‌های تصویری در هنر پس از جنگ جهانی دوم

فصل دوازدهم: بازگشت روایت‌های تصویری بزرگ‌سالان

فصل سیزدهم: کمیک‌های دیجیتال

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پرده پرده تا وصال؛ شرح جامع اصطلات و مشکلات کشف المحجوب هجویری (دو جلد)

پرده پرده تا وصال؛ شرح جامع اصطلات و مشکلات کشف المحجوب هجویری (دو جلد)

هاجر خادم، رضا اقدامی

خواندن نثر مصنوع و غامض کتب عرفانی همواره جویندگان علم را دچار سردرگمی کرده و چه‌بسا آنان را از مطال