۱۳۲۰
۵۳۲
نشر و کتاب به روایت جهان کتاب (1374 ـ 1394)

نشر و کتاب به روایت جهان کتاب (1374 ـ 1394)

پدیدآور: به کوشش حبیب بابائی ناشر: خانه کتابتاریخ چاپ: ۱۳۹۴مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 0ـ321ـ222ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۳۰۴

خلاصه

مقاله‌های مربوط به نشر کتاب مجلۀ «جهان کتاب» در این مجلد گردآوری شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

مجلۀ «جهان کتاب» با هدف نقد و معرفی کتاب‌های تازه‌نشریافته و نیز بررسی مسائل نشر ایران در مهرماه 1374 آغاز به کار کرد. در سال 1394 این مجله بیستمین سال انتشار خود را پشت سر گذاشت. به همین مناسبت مؤسسه خانۀ کتاب خواستار آن شد تا گزیده‌هایی از مطالب درج‌شده در این نشریه را گردآوری و در دو جلد کتاب ارائه کند. مقاله‌های مربوط به نشر کتاب مجلۀ جهان کتاب در این مجلد گردآوری شده است.

در پیش‌گفتار این کتاب به قلم مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب آمده است: «جهان کتاب را باید جهانی از کتاب برشمرد، دو دهه تلاش خالصانه و عاشقانه که هدفی جز عشق به کتاب و عاشقی با کتاب برای آن نمی‌توان متصور شد. در میان مجلات با موضوع کتاب بعد از انقلاب، جهان کتاب را می‌توان یگانه مجله کتاب در بخش خصوصی برشمرد که بدون وقفه و مستمر دو دهه به تلاش عاشقانه خود ادامه داده و امروز نیز خوانندگان و علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی را یاری‌رسان و مددکار است. معرفی و نقد کتاب در کنار پرداختن به دغدغه‌های مسائل گوناگون نشر، از جمله مهماتی بود که از آغاز به‌کار این نشریه در دستور کار گردانندگان آن قرار گرفت. و بحق، جهان کتاب در هر سه این مقوله‌ها توانست یگانه‌ای باشد در جهان کتاب فارسی و خوانندگان جهانی‌اش!».

در مقدمۀ حبیب بابائی که این کتاب به کوشش او گردآوری شده نیز آمده است: «نخستین شماره ماهنامه جهان کتاب در مهرماه سال 1374 منتشر شد و این نشریه از همان آغاز، کار خود را با تمرکز بر مطالعه و تجزیه و تحلیل مسائل مربوط به حوزه کتاب و نشر شروع کرد. مجموعه‌ای که پیش رو دارید منتخبی است از عمده مطالبی که در طی بیست سال انتشار این ماهنامه در مورد مباحث مرتبط با نقد و معرفی کتاب و مسائل نشر و کتاب‌شناسی در ایران و جهان به چاپ رسیده است ..... چون مقالات و آثار زنده‌یاد مهدی آذریزدی و جناب آقای عبدالحسین آذرنگ پیش از این در قالب مجموعه‌های مستقل دیگری به چاپ رسیده است، از این نوشتار کنار گذاشته شد».

این کتاب دارای دو بخش است. در بخش اول که ایران نام دارد به موضوعات نشر کتاب ایران در حوزه‌های مباحث نظری، ویرایش و کتاب‌پردازی، کتابخوانی، مسائل صنفی و مباحث حقوقی، اقتصاد نشر، آمار‌ها، مسائل روز، مباحث تاریخی و کتابفروشی پرداخته شده است. همچنین در بخش دوم کتاب که مربوط به کتاب‌های جهان است، به بیان موضوعات حوزه‌های نشر کتاب جهان که شامل مباحث نظری، ویرایش و کتاب‌پردازی، کتابخوانی، مسائل صنفی و مباحث حقوقی، اقتصاد نشر، آمار‌ها و مسائل روز است، اشاره شده است.

در یکی از مقالات این نشریه که در این کتاب نیز گنجانده شده و هنوز هم با گذشت بیست سال از انتشار آن، بحث روز نشر در ایران است، مسئلۀ سانسور و ممیزی در کتاب است. در این مقاله که به قلم بهاءالدین خرمشاهی است، وی در پایان بحث خود پیشنهاداتی را ارائه می‌دهد که خواندنی است؛ از جمله: «1. وزارت ارشاد به صحت عمل و مسئولیت‌شناسی ناشران (که در جواز دادن به آنها کمال مراقبت و گزینش به عمل می‌آید) اعتماد می‌کند و می‌گوید که ناشران هم مانند مدیران نشریات عمل می‌کنند. اگر قرار بود با واگذاری این مسئولیت به ناشران، بلبشو و آشوب اجتماعی و فرهنگی پدید آید، لاجرم از آزادی مدیران نشریه‌ها هم باید نظیر آن پدید می‌آمد که نیامده است. در این حیطه امکان پدیدآمدن جرم می‌رود ولی مملکت قانون و مطبوعات هیئت منصفه دارد و به آن رسیدگی می‌گردد». (ص 29)

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

یادداشت جهان کتاب

مقدمه کوششگر

بخش اول: ایران

1. ایران

1-1. نشر کتاب

الف) مباحث نظری

ب) ویرایش و کتاب‌پردازی

پ) کتابخوانی

ت) مسائل صنفی و مباحث حقوقی

ث) اقتصاد نشر

ج) آمارهاچ) مسائل روز

ح) مباحث تاریخی

2-1. کتابفروشی

بخش دوم: جهان

2. جهان

1-2. نشر کتاب

الف) مباحث نظری

ب) ویرایش و کتاب‌پردازی

پ) کتابخوانی

ت) مسائل صنفی و مباحث حقوقی

ث) اقتصاد نشر

ج) آمارها

چ) مسائل روز

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

خط و نوشتار

خط و نوشتار

اندرو رابینسون

خط، هنر تثبیت ذهنیات است. خط را می‌توان بزرگ‌ترین اختراع بشر دانست. به کمک این اختراع، تاریخ تمدن بش