۲۱۶۱
۰
آیین رهروی: بازنویسی کتاب فرائد السلوک اثر اسحاق بن ابراهیم شمس سجاسی

آیین رهروی: بازنویسی کتاب فرائد السلوک اثر اسحاق بن ابراهیم شمس سجاسی

پدیدآور: به کوشش علیرضا ذکاوتی قراگزلو ناشر: اهل قلمتاریخ چاپ: ۱۳۸۲(چاپ دوم)مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰۰شابک: 3_46_5568_964 تعداد صفحات: ۱۷۴

خلاصه

فرائد السلوک اثر اسحاق بن ابراهیم ابورشید شمس سجاسی از آثار نثری قرن هفتم هجری و از زمرۀ کتاب‌های اخلاقی است. هر باب از باب‌های ده‌گانۀ آن شامل حکایت یا حکایاتی در تأیید دیدگاه‌نویسنده که همان اخلاقیات سنتی و بیشتر به روش اعتدالی و عمل‌گرایانه است.

معرفی کتاب

فرائد السلوک اثر اسحاق بن ابراهیم ابورشید شمس سجاسی از آثار نثری قرن هفتم هجری و از زمرۀ کتاب‌های اخلاقی است. هر باب از باب‌های ده‌گانۀ آن شامل حکایت یا حکایاتی در تأیید دیدگاه‌نویسنده که همان اخلاقیات سنتی و بیشتر به روش اعتدالی و عمل‌گرایانه است. این حکایات به قول خود نویسنده بعضی مسموع است و بعضی مصنوع و موضوع یعنی از خودساخته و وضع کرده است. در ضمن بیان مطالب و حکایات، اشعار و عباراتی عربی و گاه اشعار فارسی برای تأیید مطلب آورده که همه از محفوظات مؤلف بوده و از هیچ کتابی کمک نگرفته است.

نویسنده در حال تألیف کتاب چهل سال داشته و مذهبش شافعی است؛ زیرا با تجلیل خاصی از امام شافعی یاد می‌کند، نظمش بسیار ضعیف ولی نثرش قوی و پرمایه است. مراتب فضل و کمال او در حد یک ادیب ماهر قرن ششم و هفتم است و با مصطلحات علوم آشنا بوده است. تفکرش قوی است و در پرداخت شخصیت و گفتار و رفتار قهرمانان داستان روان‌شناسی و مقتضیات آنها را رعایت می‌کند و همین نشان می‌دهد وی آدمی با مطالعه و تجربه و دارای استعداد داستان‌نویسی بوده است.

نگرش نویسنده غالباً طبقاتی است و از دیدگاه فرادستان به فرودستان می‌نگرد. او پادشاه ظالم را نتیجۀ غضب خدا بر مردم می‌داند و البته می‌گوید پادشاه ظالم در هیچ جای مملکت خود پناهگاه و گریزگاهی ندارد و بر شمشیر مجرد ایۀ حکومت را نمی‌توان گذاشت.

کتاب به لحظا سبک‌شناختی از یادگارهای پیش از مغول است و نکات دستوری و لغوی که مصححان با ذکر شواهد از آن استخراج کرده‌اند، گواه این مدعاست. البته تصرف نسخه‌برداران در تغییر بعضی عبارات و کلمات بی‌تأثیر نبوده است؛ چنان‌که از نسخۀ بدل‌ها پیداست؛ اما چون کتاب خیلی متداول نبوده و زیاد نسخه‌برداری نشده، تصرفات در آن نسبتاً کمتر است و بنابراین به مفردات و ترکیبات خاصی برمی‌خوریم که اصالت آن را می‌رساند و بعضاً شبیه لهجه‌های شمالی ایران است؛ مثلاً عمّ دختر (دختر عمّ)، شاه دختر (دختر شاه)، گاوگله (گلۀ گاو)، پارسا دختر (دختر مرد پارسا) و درویش دختر (دختر مرد درویش).

فهرست مطالب کتاب بدین ترتیب است:

پیش‌گفتار

باب اول: در فضایل عقل

باب دوم: در فضایل علم

باب سوم: در فضایل عدل

باب چهارم: در فضایل جود

باب پنجم: در فضایل عزم

باب ششم: در فضایل حزم (دوراندیشی)

باب هفتم: در فضایل حکمت

باب هشتم: در فضایل شجاعت

باب نهم: در فضایل عفت

باب دهم: در مکارم اخلاق

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

راهنمای مشاورۀ خوانندگان برای کتاب‌های غیرداستانی

راهنمای مشاورۀ خوانندگان برای کتاب‌های غیرداستانی

نیل وایت

نیل‌ وایت در این کتاب ابتدا مفاهیم اصلی خدمت مشاورۀ خوانندگان را در حیطۀ کتاب‌های غیرداستانی توضیح م

فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی اباختر، بهار 1396، شمارۀ 31 و 32

فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی اباختر، بهار 1396، شمارۀ 31 و 32

جمعی از نویسندگان به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی محمدعلی مهدوی امیری

شمارۀ سی‌ویکم و سی‌ودوم از فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی «اباختر» ویژۀ بهار 1396 منتشر شده است. این شماره از