۱۸۶۵
۰
اندرزهای پیامبر (ص)

اندرزهای پیامبر (ص)

پدیدآور: سیدنادرشاه حسینی کیانی به اهتمام مسعود میرشاهی ناشر: اساطیرتاریخ چاپ: ۱۳۹۱مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۰۰۰شابک: 7_492_331_964_978تعداد صفحات: ۳۰۴

خلاصه

این کتاب گلچینی از شش عنوان کتاب از آثار سیدنادرشاه حسینی است.

معرفی کتاب

احادیث پیامبر اکرم (ص) تأثیر بسیار زیاد، عمیق و دیرپایی در زندگی مسلمانان داشته و دارد، بدان جهت که مسلمانان اساس زندگی خود را بر دو پایۀ قرآن و حدیث ساخته و پرداخته‌اند. این تأثیر در نوشته‌ها و سروده‌های ادبا و شاعران پارسی‌گو اساسی، عمیق، گسترده و نمایان است و به ویژه شعرا در سروده‌های خود بسیاری از اقوال حضرت رسول را آورده‌اند که از برجستگان آنها رودکی سمرقندی، فردوسی طوسی، ناصرخسرو قبادیانی، انوری ابیوردی، سنایی غزنوی، عطار نیشابوری، ابوسعید ابوالخیر، خواجه عبدالله انصاری، خاقانی شروانی، نظامی گنجوی، مولوی رومی، سعدی، حافظ و ... هستند که هم در لابلای سروده‌های خود و هم به صورت قطعات و قصاید اندرزهای پیامبر را در کسوت زبان پارسی عرضه داشته‌اند.

البته اندرزنویسی در گسترۀ زبان و ادب پارسی در ی از هزاران سال پیش از دورۀ کیانیان سابقه داشته و از ویژگی‌‌های برجستۀ ادبیات دری است و تاریخ ادبیات آن گواه بر آن است که در دوره‌های گوناگون اخلاقیات مهم‌ترین بخش آن را تشکیل می‌داده است. اندرزنامه‌های پهلوی که در پیش از اسلام یا زمان استقرار اسلام در این سرزمین‌ها رایج بودند یا از نوع نصیحت‌های دینی بودند یا از نوع حِکم عملی و تجربی. از جملۀ مهم‌ترین آنها می‌توان به اندرزنامه‌های منسوب به شاهان، بزرگان یا روحانیون به نام‌های اندرزهای انوشگ روان، یادگار بزرگمهر، اندرز دانایان به مزدیسنان، اندرز خسروقبادان، اندرز دستوران به بهدینان، دادستان مینوی خرد و ... اشاره کرد. بسیاری از این اندرزها، کلمات قصار، لطیفه‌ها و قصه‌های اخلاقی که جنبۀ حکمت عملی و تجربی داشته‌اند، پس از اسلام مورد توجه دانشمندان قرار گرفته و در کتاب‌های ادب و اخلاق به عربی ترجمه شده و برخی از آنها دوباره از زبان عربی به زبان فارسی ترجمه و انتقال یافته‌اند.

یکی از کسانی که در دوران معاصر احادیث پیامبر اکرم (ص) را به شعر پارسی سروده، سیدنادرشاه حسینی کیانی است. سیدنادرشاه حسینی کیانی یکی از بزرگ‌ترین عارفان سده اخیر کشور افغانستان است که در سال ۱۲۷۶ در شهر کولاب دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۴۹ در سن ۷۳ سالگی جهان فانی را وداع گفت و در دره کیان به خاک سپرده شد.

این کتاب گلچینی از شش عنوان از آثار سیدنادرشاه حسینی کیانی به نام‌های: دلیل الهدی، 101 حدیث، گلستان مصطفوی، گلچین معرفت، آیة العصر و منتخبات حدیث نبوی است.

روش کار در این کتاب بدین ترتیب است که ابتدا حدیثی از پیامبر گرامی اسلام به عربی آورده شده، پس از آن ترجمۀ حدیث مدنظر آمده و در ادامۀ آن اشعاری دربارۀ آن سروده شده است.

برای نمونه: قال النبی: الغیرة من الایمان و المذاء من النفاق: غیرت از علامت‌های ایمان و بی‌غیرتی از نشانه‌های نفاق است.

غیرت مردانه از ایمان بود                            این صفت خود مؤمنان را می‌سزد

محو سازد غیرت انسان نفاق                                    غیـــــرت و نـاموس دارد اتـفاق

این حدیث حضرت پیغمبر است                     پیروش از امر او مستـحضر است

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

خط و نوشتار

خط و نوشتار

اندرو رابینسون

خط، هنر تثبیت ذهنیات است. خط را می‌توان بزرگ‌ترین اختراع بشر دانست. به کمک این اختراع، تاریخ تمدن بش

منابع مشابه بیشتر ...

مروارید ادب ایران

مروارید ادب ایران

سمانه سنگچولی

شهاب‌الدین عبدالله مروارید ملقب به بیانی کرمانی، تنها شاعری است که در قرن نهم هجری به سرودن رباعی شه

راز ماندگاری ایران

راز ماندگاری ایران

حسن انوری

این کتاب دربرگیرندۀ ده نوشتار در زمینه‌های مختلف ادبیات فارسی است.