۲۲۲۲
۰
فرهنگ شعر شاملو: واژه‌ها، کنایه‌ها، استعاره‌ها، نمادها

فرهنگ شعر شاملو: واژه‌ها، کنایه‌ها، استعاره‌ها، نمادها

پدیدآور: جلال عباسی ناشر: نگاهتاریخ چاپ: ۱۳۸۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 3_427_351_964_978تعداد صفحات: ۲۶۹

خلاصه

فرهنگ حاضر مجموعه‌ای از واژه‌ها، کنایه‌ها، استعاره‌ها و نمادهای به کار رفته در اشعار گوناگون «شاملو» است که آشنایی با آنها، درک و فهم و نقد این اشعار را آسان‌تر می‌کند.

معرفی کتاب

احمد شاملو یکی از نام‌آشنایان شعر معاصر ایران است. نام این شاعر و محقق و مترجم توانا افزون بر اینکه امروزه برای بسیاری از فارسی‌زبانان چه در ایران و چه در خارج گرامی و متبرک است، می‌توان گفت از معدود چهره‌هایی است که در نزد آیندگان نیز جایگاه والایی خواهد داشت و پیام‌های بسیاری هم برای آنان دارد و حتی نامش برای کسانی که او را نمی‌پسندند نیز تأمل‌برانگیز است. دربارۀ اهمیت وی همین بس که از از همان اوان ظهور وی در عرصۀ شعر فارسی در نیم قرن اخیر نقد و بررسی‌های بسیاری در قالب مقاله و کتاب دربارۀ وی و آثارش ارائه شده است؛ از طرفی هم سروده‌ها و نوشته‌هایش در حوزۀ شعر، ترجمه و تألیف برای بسیاری چه عام و چه خاص ارزشمند و بی‌بدیل است. اما هنوز با وجود این نقد و بررسی‌های بسیار دربارۀ آثار شاملو به ویژه شعرش، ابعاد بسیاری از هنر وی ناشناخته است و جای نقد و بررسی بسیار باقی است. یکی از این ابعاد بسیار مهم موضوع واژگان در شعر اوست که در بررسی و نقد شعر«احمد شاملو» باید مورد توجه قرار گیرد. آثار«شاملو» از نظر وسعت و بسامد واژگان ناشناخته، چه کهن و چه معاصر، همچنین از نظر اصطلاحات کنایی و استعاری و نمادسازی و نیز تشبیهات تازه و بکر، در شعر معاصر ایران یگانه است. فرهنگ حاضر مجموعه‌ای از واژه‌ها، کنایه‌ها، استعاره‌ها و نمادهای به کار رفته در اشعار گوناگون «شاملو» است که آشنایی با آنها، درک و فهم و نقد این اشعار را آسان‌تر می‌کند.

شیوۀ تنظیم این کتاب بدین صورت بوده است که در این فرهنگ شماره صفحه و شیوه املایی واژه‌ها و جملات نقل شده بر اساس مجموعه آثار احمد شاملو دفتر یکم: شعرها، چاپ دوم، 1380، مؤسسه انتشارات نگاه تنظیم شده است. این فرهنگ بر اساس حروف الفبایی تنظیم شده است و شامل معنای واژه‌ها، کنایه‌ها، استعاره‌ها، تشبیهات و نمادهاست. این فرهنگ یک واژه‌نامه صرف نیست، بلکه واژه‌ها و اصطلاحات و ... با توجه به کل شعر و جمله‌ها توضیح داده شده است و نگاه تا حد ممکن تحلیلی بوده است. تمامی ترکیب‌ها و ساخت‌های فعلی به صورت مصدر آمده است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

سنت زیباشناسی آلمانی

سنت زیباشناسی آلمانی

کای همرمایستر

در اواسط قرن هجدهم در آلمان رشتۀ فلسفه نوینی پدید آمد مبتنی بر افکار و ایده‌هایی از بریتانیایی‌ها و

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

منابع مشابه بیشتر ...

جعبۀ پاندورا: دگرگونی‌های یک نماد اسطوره‌ای

جعبۀ پاندورا: دگرگونی‌های یک نماد اسطوره‌ای

دورا پانوفسکی، آروین پانوفسکی

این کتاب دربارۀ شخصیت اسطوره‌ای جذابی است که از گذشته‌های دور تا به امروز به حیات خود ادامه داده و ا

ما فاتحان قلعه های فخر تاریخیم: نمادها و نشانه‌هایی از: فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران باستان

ما فاتحان قلعه های فخر تاریخیم: نمادها و نشانه‌هایی از: فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران باستان

عزت‌الله فولادوند دورودی

این کتاب دربردارندۀ گزینه‌هایی است گواه و گویای جنبه‌های گوناگون فرهنگ و تاریخ و مدنیت ایران و ایران