۱۱۶۳
۰
چرا نویسندۀ بزرگی نشدم؟ پژوهشی کیفی به روش فرهنگ‌نگاری روایی

چرا نویسندۀ بزرگی نشدم؟ پژوهشی کیفی به روش فرهنگ‌نگاری روایی

پدیدآور: بهار رهادوست ناشر: ناهیدتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 8_15_5865_600_978تعداد صفحات: ۲۰۰

خلاصه

این کتاب ماجرای زنی است که برای دیدار فرزندش به امریکا می‌رود. در آنجا رها از دغدغه‌های زیست‌محیطی همیشگی‌اش و در جریان ارتباطی که با طبیعت برقرار می‌کند، به مکاشفه‌ای درونی می‌رسد و بر آن می‌شود به دیرینه‌ترین رؤیای زندگی‌اش بپردازد.

معرفی کتاب

این کتاب ماجرای زنی است که برای دیدار فرزندش به امریکا می‌رود. در آنجا رها از دغدغه‌های زیست‌محیطی همیشگی‌اش و در جریان ارتباطی که با طبیعت برقرار می‌کند، به مکاشفه‌ای درونی می‌رسد و بر آن می‌شود به دیرینه‌ترین رؤیای زندگی‌اش بپردازد. این کتاب شرح پاسخ‌جویی به یک پرسش است که از قضا پرسش پنهان بسیاری از دوستداران قلم‌ورزی هم هست و دیالوگی است صمیمانه که در فرایند آن، راوی از دل تماشا در آینۀ خویشتن، به کاوشی اجتماعی در متن جامعۀ مرز و بومش نقب می‌زند. خواننده را که بخشی از پروژۀ واکاوی‌اش شده، به تجربۀ زیسته‌اش می کشاند و دست در دست او می‌گذارد تا پابه‌پای هم از مه عبور کنند و پرده‌ای را کنار بزنند برای نگاه به «نوشتن» در نور و نگاهی تازه.

در قسمتی از دیباچۀ این کتاب آمده است: راستی اگر همۀ نویسندگان دنیا اگر ننویسند، از زندگی ساقط می‌شوند؟ مگر جز عوالم انتزاعی، عالم محسوسات که می‌تواند هدف و معمای زیستن باشد، وجود ندارد؟ مگر نمی‌شود برای حداقلی از «امن عیش» تلاش کرد و در آرامش زیست؟ به سفر رفت، نادیده‌ها را دید و نازیسته‌ها را زیست؟ یا به سختی با آشوب جنگید و به نظم نرسید! چنانکه می‌‌توانم به خیلی چیزها بیندیشم؛ اما نمی‌توانم پاسخ صریحی به خود بدهم که اگر ننویسم، چه خواهم کرد؟ در برابرم چاه عمیق و تاریکی می‌بینم که انتهایی ندارد و می‌دانم که با همۀ وجودم می‌کوشم در این چاه نیفتم. شاید بین تلاش برای نیفتادن در چاه و نوشتن آن عبارت «امروز نخستین پاراگراف کتابم را خواهم نوشت» رابطه‌ای باشد که هنوز چندوچون آن برایم روشن نیست.

این پژوهش کیفی است و گرچه در پژوهش کیفی پژوهشگر پدیدارها را با چشمان خودش می‌بیند و با قلم خودش تحلیل و تفسیر می‌کند؛ اما فرق است بین نگاه سرسری و قلم مغالطه‌آمیز فردی خام و پریشان و نگاه پرسش‌گرانه و قلم مستدل پژوهشگری که با تکیه بر انگیزه‌ای مشخص، در پی پاسخ به پرسش‌هاست و در قبال تحلیل‌ها و تفسیرهایش پاسخگوست. این روش‌شناسی کیفی اتوانتوگرافی است. در این روش پژوهشگر به خوداندیشی و مشاهدۀ خویشتن می‌پردازد و با نوشتن تجربیات زیسته‌اش و تحلیل و تفسیر روایت خویش می‌کوشد بین تجربیات شخصی خودش و معناهای برساختۀ اجتماعی و فرهنگی و سیاسی دیگران در جامعه، پل و پیوند بزند.

به عبارت دیگر پژوهشگر داده‌های پژوهش خود را از روایت‌های زندگی‌نامه‌ای خود می‌گیرد، از محتوای آن برای تحلیل و تفسیر تجربه‌هایش بهره می‌برد تا به ابعاد اجتماعی و فرهنگی و سیاسی تجاربش پی ببرد. بنابراین از سه وجه شاخص می‌توان نام برد: وجه روش‌شناختی که به روش فرهنگ‌نگاری روایی مربوط می‌شود؛ وجه تفسیر فرهنگی که به رابطۀ پژوهشگر و دیگران (در دنیای بیرون از خود) می‌پردازد و وجه ادبی که ناظر به چگونگی ارائۀ داده‌ها در گونۀ ادبی روایت (خودزندگی‌نامه‌ای) است.

فهرست مطالب این کتاب بدین قرار است:

دیباچه

روایت

تحلیل

تفسیر: آموزش، پرورش، نشر، نقد، تجربه

پیامد سخن

تولد یک نوزاد

پیام پایانی

کتابنامه

تصویرها

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حکایتی از پله دوم

حکایتی از پله دوم

فریدون مجلسی

مجلسی که از دیپلمات‌های قدیمی کشورمان است، در این کتاب به روایت زلال و خودمانی خاطرات خویش می‌پردازد

پرده پرده تا وصال؛ شرح جامع اصطلات و مشکلات کشف المحجوب هجویری (دو جلد)

پرده پرده تا وصال؛ شرح جامع اصطلات و مشکلات کشف المحجوب هجویری (دو جلد)

هاجر خادم، رضا اقدامی

خواندن نثر مصنوع و غامض کتب عرفانی همواره جویندگان علم را دچار سردرگمی کرده و چه‌بسا آنان را از مطال