۱۴۴
۳۵
شب مجازی: مجموعه مقاله‌هایی در باب سینما

شب مجازی: مجموعه مقاله‌هایی در باب سینما

پدیدآور: آدرین مارتین ناشر: رایبدتاریخ چاپ: ۱۴۰۲مترجم: دانیال زین‌العابدینی، میلاد عزیزخانی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 2ـ6ـ93152ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۳۳۴

خلاصه

این کتاب گزیده‌ای از نوشته‌های آدرین مارتین در چند دهۀ گذشته است که با نظارت نویسنده، ترجمه شده‌اند و دربرگیرندۀ متن‌هایی‌است که گسترۀ بزرگی از فیلمسازان و فیلم‌ها را در خود جا داده ‌است؛ از فریتس لانگ تا لئو کاراکس، از شانتال آکرمن تا داریو آرجنتو، از بال‌های اشتیاق تا مأموریت غیرممکن و ... .

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.
 


آدرین مارتین، منتقد و نویسندۀ متولد استرالیا، از بهترین و مهم‌ترین منتقدان امروز سینماست. او نوشتن دربارۀ سینما و تدریس سینما را از دورۀ نوجوانی آغاز کرد و تا کنون نیز با همان صلابت و دقت همیشگی خود از سینما می‌نویسد و می‌گوید. او همچنین سخنرانی‌های متعددی دربارۀ سینما داشته و در چند سال گذشته همراه با پارتنرش، کریستینا آلوارز لوپز، ویدئو ـ مقاله‌های پرشماری ساخته است.

این کتاب گزیده‌ای از نوشته‌های آدرین مارتین در چند دهۀ گذشته است که با نظارت نویسنده، ترجمه شده‌اند و دربرگیرندۀ متن‌هایی‌است که گسترۀ بزرگی از فیلمسازان و فیلم‌ها را در خود جا داده ‌است؛ از فریتس لانگ تا لئو کاراکس، از شانتال آکرمن تا داریو آرجنتو، از بال‌های اشتیاق تا مأموریت غیرممکن و ... . چنین تنوع منحصربه‌فردی‌ کتاب را به دریچه‌ای برای فهم بهتر سینما از منظر یکی از یگانه‌ترین منتقدان تمام اعصار تبدیل کرده‌ و با این وجود مانند کارگاهی مکتوب است برای آنها که می‌دانند «سینما، فرمی ا‌ست برای اندیشیدن».

مترجم این مقالات را از دو منبع آنلاین گردآوری کرده است؛ بیشتر آنها از وب‌سایت نویسنده با عنوان «فیلم کریتیک: آدرین مارتین» است و همچنین نشریۀ آکادمیک «اسکرینینگ د بست» که نویسنده در بازه‌های مختلفی سردبیر مشترک آن بوده است.

آدرین مارتین در مقدمۀ کتاب می‌گوید: « رویکرد من هنگام نوشتن از سینما چیست؟ روش و هدفی ساده یا دشوار وجود ندارد. من سعی می‌کنم حواسم را روی آن چیزی گشوده نگه دارم که ریموند دورنیات به درستی "خیزش مسائل" خوانده است. فیلم‌های متفاوت [و بخش‌ها و سطح‌های مختلف فیلم‌ها] در ما چیزهای متفاوتی را فرامی‌خوانند که تمنا می‌کنند به آنها توجه کنیم. گاهی شخص ناچار است یک خاطرۀ شخصی و تأثیرهای آن را کندوکاو کند. گاه شخص می‌خواهد به چیزی اشاره کند که در جهان بی‌کران بیرون رخ می‌دهد. گاهی شخص به فیلمسازان اشاره می‌کند [«دفعۀ بعد می‌توانی بهتر انجامش بدهی»]. گاه با درون یا سایۀ خود گفتگو می‌کند. گاهی [آنچه اغلب برای من و کریستینا رخ می‌دهد] می‌خواهی به درون اثر بروی و جنبۀ مادی یک فیلم را تحلیل کنی و منطق شاعرانۀ درونی آن را کشف کنی. اما در موقعیت‌های دیگر، فیلم صرفاً بهانه‌ای برای خیال‌پردازی‌های دیگر است و تو باید دربارۀ این انگیزه صادق باشی. گاهی قطعه‌ای از تاریخ سینما را در دست داری که می‌خواهی آن را بررسی و کشف کنی. گاهی می‌خواهی به بستری فرهنگی اشاره کنی یا حتی می‌خواهی نکته‌ای سیاسی را بیان کنی. در زمان‌های دیگر برای تو هیچ اهمیتی ندارد که بخواهی به بسترهای محدودکنندۀ تاریخی یا ایدئولوژیک بپردازی. می‌خواهی آزادانه پرواز کنی. رها و بی‌قید‌ باشی و لذت ببری. سینما [گاهی] بستر چنین آزادی خاصی است. این امر را روبر دسنوس "شب مجازی" نامیده است؛ سازوکاری که تو را به رؤیاپردازی در روز، فارغ از جهان سرد و ممنوعه سوق می‌دهد».

در این کتاب مقاله‌ها با ترتیب خاصی جای‌گذاری شده‌اند؛ از فیلم‌سازان دورۀ کلاسیک شروع شده و بعد به فیلم‌سازان غیرقراردادی و در ادامه کمتر شناخته‌شده پرداخته شده است و در نهایت ترکیبی از هر دو آورده شده است؛ از مدرن / معاصر به گذشته و برعکس. این ترتیب به خواننده اجازه می‌دهد تا دریابد در واقعیت چیزی به نام تقسیم‌بندی وجود ندارد، بلکه دیالوگی ایجاد می‌شود. خواننده در این کتاب دربارۀ فیلم‌سازان معاصر، مدرن و تجربی در مقاله‌هایی می‌آموزد که دربارۀ فیلم‌سازان کلاسیک است و برعکس.

در بخش «ریویوها» خواننده می‌داند که چگونه بعد از بررسی تمام یک کارنامۀ حرفه‌ای، یک تک‌فیلم بررسی می‌شود. همچنین بررسی و ریویوی تک‌فیلم کمک می‌کند تا هم مواجهه با یک تک‌فیلم به مثابۀ یک کل کامل را بیاموزد و هم تصویر بزرگ‌تری از این موضوع در ذهن داشته باشد که چگونه امضاهای مؤلف در تک‌فیلم عمل می‌کند.

فهرست مطالب کتاب:

به روش خودم، تلاش کرده‌ام رها باشم؛ مقدمۀ آدرین مارتین بر ترجمۀ فارسی

مقدمۀ مترجم و گردآورندۀ کتاب

* مقاله‌ها

«به گوشم رسیده است»: طراحی صدا در آثار فریتز لانگ

پرده و سطح، لطیف و سخت: سینمای لئوس کاراکس

جری لوئیس: هیچ‌چیز مانند افراط موفقیت‌آمیز نیست

الفبایی برای سینمای شانتال آکرمن

ساموئل فولر: متمدن

ارتباط‌های قطع‌شده: سینمای ترزا ویلاورده

فضای بازی و زمان بازی: یک تاریخ ناکامل از کمدی بصری آمریکایی

نامه‌هایی از زنی ناشناس: زیتا آزودو گومش

مردانگی در آثار پل شریدر

گم‌کردن مسیر: سقوط جین کمپیون (2000)

دی‌پالما: خالص و ناخالص

بلیت برای سواری: کلر دنی و سینمای بدن

جهان وحشت: داریو آرجنتو

همیشه جوان: جکی راینال

کوئنتین تارانتینو: شلیکی دیگر به سر

شاه‌کلیدی به تاریخ‌های سینما

* ریویوها

بال‌های اشتیاق

مأموریت غیرممکن

حیات رفیع

کلئو از ساعت 5 تا 7

فهرست شیندلر

واندا

لحظۀ عشق: پیش از طلوع و پیش از غروب

فهرست بی‌پایان فیلم‌های برتر از نگاه آدرین مارتین

* نمایۀ نام‌ها

* نمایۀ فیلم‌ها

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حکایتی از پله دوم

حکایتی از پله دوم

فریدون مجلسی

مجلسی که از دیپلمات‌های قدیمی کشورمان است، در این کتاب به روایت زلال و خودمانی خاطرات خویش می‌پردازد

پرده پرده تا وصال؛ شرح جامع اصطلات و مشکلات کشف المحجوب هجویری (دو جلد)

پرده پرده تا وصال؛ شرح جامع اصطلات و مشکلات کشف المحجوب هجویری (دو جلد)

هاجر خادم، رضا اقدامی

خواندن نثر مصنوع و غامض کتب عرفانی همواره جویندگان علم را دچار سردرگمی کرده و چه‌بسا آنان را از مطال