۲۳۱
۱۱۱
اساطیر آمریکای جنوبی

اساطیر آمریکای جنوبی

پدیدآور: هارولد اُسبُرن ناشر: اساطیرتاریخ چاپ: ۱۴۰۲مترجم: محمدحسین باجلان فرخی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۵۰شابک: 4ـ547ـ331ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۲۲۴

خلاصه

در این کتاب نمودهای شناخته‌شدۀ باورهای اساطیری بومیان آمریکای جنوبی و به سبب کسل‌کننده‌بودن از بررسی تمام نمودها دوری جسته شده و هنگامی که با همانندهایی شگفت‌انگیز میان مردمان دارای فرهنگ‌های متفاوت روبرو می‌شویم، باید از تعمیم گستردۀ این نمودها در این مرحله و در محدودۀ دانش کنونی ما اجتناب کنیم.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

پژوهش در زمینۀ خاستگاه و آغاز پیدایی انسان در نیم‌کرۀ غربی از ابتدای کشف آمریکا کاربرد داشت. یافته‌شدن انسان در دنیای نو، در راستای پذیرش کتاب مقدس و عهد عتیق چون تاریخ القائی، به جای رویکرد علمی دیدگاهی دینی را پدید آورد یا به‌هرحال سبب شد مسئله‌ای علمی از دیدگاه دینی مورد توجه قرار گیرد. پژوهش‌های فاتحان اسپانیایی و فرماندهان آنان در این مسیر در آغاز به گونه‌ای اجتناب‌ناپذیر با روایت‌های کتاب مقدس از نقشۀ جهان توجه داشت و در جستجوی جایی برای بومیان آمریکا در این برداشت بود. چنین است که اندکی بعد از فتح آمریکا در گزارشی از «کتاب مقدس» مردمان آمریکا از تبار قبایل پراکندۀ اسرائیل به دست آشوریان و از کسانی است که در آن ماجرا به نیم‌کرۀ غربی رفتند و بدان‌جا مأوا گزیدند.

در روایتی دیگر بومیان آمریکا اعقاب مردمان گم‌شدۀ قارۀ مو در اقیانوس اطلس یا اتلانتیس در اقیانوس آرام است. این پندارهای کور اما در شمار غرایب تاریخی و آن را با کیهان‌شناخت اساطیر بومی و باورهای محلی خاستگاه‌ها پیوندی نیست. روایت‌های متأثر از کتاب مقدس موجب طرد و شیطانی‌خواندن روایت‌های بومی از جانب وقایع‌نگاران مسیحی و سبب ازدست‌رفتن داده‌هایی شد که پژوهندگان نو آنها را مغشوش یافتند.

مطالعات انجام‌شده در زمینۀ اساطیر قلمروهایی خاص یا قبایلی چند سبب اجتناب از پرداختن به اساطیر کلی تمام زیر قاره و حتی این بررسی‌های ویژه و محدود بخشی کوچک از تحقیقات انسان‌شناسی را شکل داده است. در این کتاب نمودهای شناخته‌شدۀ باورهای اساطیری بومیان آمریکای جنوبی و به سبب کسل‌کننده‌بودن از بررسی تمام نمودها دوری جسته شده و هنگامی که با همانندهایی شگفت‌انگیز میان مردمان دارای فرهنگ‌های متفاوت روبرو می‌شویم، باید از تعمیم گستردۀ این نمودها در این مرحله و در محدودۀ دانش کنونی ما اجتناب کنیم.

در اساطیر آمریکای جنوبی شاید بی‌همتاترین سیماها و داستان‌های روایت توفان و سیل و گونه‌ای از گزارش‌های مربوط به خاستگاه کشاورزی و پیشرفت فرهنگ کشاورزی و اجتماعی با حضور یا بدون حضور قهرمان فرهنگی و ایزدی است. تعمیم این نگرش در مورد ساختار اسطوره‌شناختی این مردمان شمکل و با شرایط گزارش این روایت‌ها پیوند دارد و اساطیر آمریکای جنوبی را شاید بتوان در این مقوله‌ها طبقه‌بندی کرد: خاستگاه جهان، توفان، آفرینش انسان، قهرمان فرهنگی و ... .

این کتاب به بررسی اساطیر آمریکای جنوبی می‌پردازد. بعد از «سرآغاز» که مقدمه‌ای در شناخت و تعریف اساطیر آمریکای جنوبی است، دربارۀ اسطوره‌های خاستگاه اینکا سخن گفته شده است؛ به دو دلیل، نخست آنکه تکرار گزارش آن بسیار و برخی از این گزارش‌ها دقیق‌ترین روایت‌های وقایع‌نگاران آغازین است و نیز به این دلیل که اجزای اسطوره‌شناختی آن کهن‌تر و درحقیقت برگرفته از گزارش‌های رسمی اینکاها از خاستگاه افسانه‌ای آنان و شاید راهی باشد به تخمین کیفیت شکل‌گیری افسانه‌های این مردمان با بهره‌گیری از داستان‌های مردمی و روایت‌هایی که با پیش از تاریخ آنان پیوند داشته و با پیدایی این دودمان مربوط باشد. در ادامه مباحثی چون شناخت اساطیر کویّاو، اساطیر و افسانه‌های روایتی ساحلی، مردمان حاشیۀ جنگل و آند جنوبی و معماهایی از اساطیر آمریکای جنوبی آورده شده است.

فهرست مطالب کتاب:

سرآغاز

خاستگاه آسمانی اینکا

شناخت اساطیر کویّاو

اساطیر و افسانه‌های روایتی ساحلی

مردمان حاشیۀ جنگل و آند جنوبی

معماهایی از اساطیر آمریکای جنوبی

کتاب‌نامه

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حکایتی از پله دوم

حکایتی از پله دوم

فریدون مجلسی

مجلسی که از دیپلمات‌های قدیمی کشورمان است، در این کتاب به روایت زلال و خودمانی خاطرات خویش می‌پردازد

پرده پرده تا وصال؛ شرح جامع اصطلات و مشکلات کشف المحجوب هجویری (دو جلد)

پرده پرده تا وصال؛ شرح جامع اصطلات و مشکلات کشف المحجوب هجویری (دو جلد)

هاجر خادم، رضا اقدامی

خواندن نثر مصنوع و غامض کتب عرفانی همواره جویندگان علم را دچار سردرگمی کرده و چه‌بسا آنان را از مطال