۲۰۸
۷۵
تاریخ پیدایش علوم جدید در اروپا

تاریخ پیدایش علوم جدید در اروپا

پدیدآور: پائولو روسی ناشر: کویرتاریخ چاپ: ۱۴۰۲مترجم: بهاءالدین بازرگانی گیلانی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰شابک: 8ـ406ـ214ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۴۸۰

خلاصه

روسی در این کتاب دورۀ زمانی بیش از دو سده، از حدود سال 1500 میلادی تا زمان آیزاک نیوتن ـ اساساً عرصۀ علوم عمومی را مبنای بررسی عالمانۀ خود قرار می‌دهد و نگاهی هوشمندانه و آگاهی‌بخش به علل و عوامل زایش و بالندگی علوم جدید می‌افکند و جهان‌بینی، مبانی، سبب‌ها و ابزار و آلات پیدایش آن را بررسی می‌کند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

مجموعه واقعیات تاریخی که امروزه علوم نوین نامیده می‌شود، هرگز در مکان خاصی از اروپا پدید نیامده است. زادگاه آن به طور اساسی سراسر این قاره بوده است؛ کوپرنیک لهستانی بود، بیکن، هاروی و نیوتن انگلیسی بودند؛ دکارت، فرما و پاسکال فرانسوی، تیکو براهه دانمارکی، پاراسلسوس، کپلر و لایب‌نیتس آلمانی، هویگنس هلندی، و گالیله، توریچلی و ماپیگی ایتالیایی بودند. همۀ این شخصیت‌ها در پیدایش دنیای فکری‌ای که حدومرزی نمی‌شناخت، سهیم بودند، نوعی جمهوری عالمان و اندیشمندان که با سعی و تقلای فراوان حیطه و قلمرو خاص خود را آفریدند، آن هم در کشاکش اوضاع و احوال سیاسی ـ اجتماعی‌ای که همیشه دشوار، اغلب هیجان‌انگیز و گاهی مصیبت‌بار بود.

پیدایش علوم جدید بی‌تردید یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌ها در تاریخ جوامع بشری به شمار می‌رود. با این انقلاب که آبای فکری آن کسانی نظیر کوپرنیک، کپلر، گالیله، دکارت و نیوتن بودند، عصر جدید فرا رسید و صورت جهانی به خود پذیرفت. هدف اصلی پائولو روسی مورخ ایتالیایی و استاد تاریخ علم در این کتاب، پاسخ‌گویی به دغدغه‌های دانش‌پژوهانی است که می‌خواهند به فرایند تاریخی پیچیده و دشوار و با این وجود پرجاذبه و هیجان‌انگیز تکوین و تحول علوم نوین پی ببرند و بسترهای اجتماعی، فرهنگ، اعتقادی و تاریخی چنین پدیداری را درک کنند.

روسی در این کتاب دورۀ زمانی بیش از دو سده، از حدود سال 1500 میلادی تا زمان آیزاک نیوتن ـ اساساً عرصۀ علوم عمومی را مبنای بررسی عالمانۀ خود قرار می‌دهد و نگاهی هوشمندانه و آگاهی‌بخش به علل و عوامل زایش و بالندگی علوم جدید می‌افکند و جهان‌بینی، مبانی، سبب‌ها و ابزار و آلات پیدایش آن را بررسی می‌کند. بزرگ‌ترین شاخصه و وجه ممتاز کتاب، اطلاعات عمیق و گران‌بهای نویسنده در این‌باره و گزینش محققانۀ منابع و مآخذ بی‌همتایی است که آنها را در تتبعات خود مورد استناد قرار می‌دهد و تصویری چکیده، رسا و شفاف از سیر پیدایش علوم جدید به خواننده منتقل می‌کند.

این کتاب به حوزه‌های اخترشناسی، کیهان‌شناسی، فیزیک، هندسه، مشاهدات با تلسکوپ و میکروسکوپ، نورشناخت، تجربیات در خلأ، اصل لختی، جریان خون و کشفیات بزرگ در عرصۀ ریاضیات و بسیاری موضوعات علمی دیگر، همین‌طور بسترهای اجتماعی، فرهنگی و علمی آنها می‌پردازد. نویسنده ضمن بررسی سیر زندگانی علمی بزرگ‌ترین اندیشمندان نظیر کوپرنیک، گالیله، کپلر، براهه، دکارت، نیوتون و.... موانع و دشواری‌های کار آنان و کشمکش‌های سخت علمی و مجادلات همیشه دشوار، اغلب هیجانی و گاهی غم‌انگیز میان راهبان، جدلیون، فلاسفۀ مدرسی، انسان‌گرایان، استادان دانشگاه‌ها، افزارگرایان، طبیعیون و هنرشناسان را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

فهرست مطالب کتاب:

سخن مترجم

سرآغاز

فصل اول: موانع

فصل دوم: اسرار

فصل سوم: مهندسان

فصل چهارم: دنیای نادیده

فصل پنجم: دنیای جدید

فصل ششم: گالیله

فصل هفتم: دکارت

فصل هشتم: جهان‌های بی‌شمار

فصل نهم: نظریه‌های مکانیکی

فصل دهم: نظریه‌های شیمیایی

فصل یازدهم: نظریه‌های مغناطیسی

فصل دوازدهم: قلب و تولیدمثل

فصل سیزدهم: زمان و طبیعت

فصل چهاردهم: طبقه‌بندی

فصل پانزدهم: ابزارها و نظریه‌ها

فصل شانزدهم: آکادمی‌ها

فصل هفدهم: نیوتن

کتاب‌نامه

نمایۀ اشخاص

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حکایتی از پله دوم

حکایتی از پله دوم

فریدون مجلسی

مجلسی که از دیپلمات‌های قدیمی کشورمان است، در این کتاب به روایت زلال و خودمانی خاطرات خویش می‌پردازد

پرده پرده تا وصال؛ شرح جامع اصطلات و مشکلات کشف المحجوب هجویری (دو جلد)

پرده پرده تا وصال؛ شرح جامع اصطلات و مشکلات کشف المحجوب هجویری (دو جلد)

هاجر خادم، رضا اقدامی

خواندن نثر مصنوع و غامض کتب عرفانی همواره جویندگان علم را دچار سردرگمی کرده و چه‌بسا آنان را از مطال