۲۳۸
۱۳۱
سرگذشت اجتماعی لب آرایی در ایران

سرگذشت اجتماعی لب آرایی در ایران

پدیدآور: سمانه کاظمی ناشر: اگرتاریخ چاپ: ۱۴۰۲مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۷۵۰شابک: 3ـ08ـ7695ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۱۲۰

خلاصه

این کتاب روند تاریخی شکل‌گیری رژ لب‌های امروزی را در نسبت با اجتماع برای خوانندگان شرح می‌دهد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

از اولین آرایش زنان و مردان در تاریخ سال‌های زیادی گذشته، تا آنجا که حتی شاید نتوان با قاطعیت تاریخ مشخصی را نشان داد و گفت که از این تاریخ انسان‌ها شروع به رنگ‌کردن صورت یا بدن‌شان کرده‌اند. اما کتاب‌ها یا فیلم‌هایی که تا امروز چاپ و پخش شده، نشان می‌دهد می‌دهد اجداد مردمان در گذشتۀ دور پیشامدرن ـ دوران سنگ و آتش و شکار، صورت و بدن خود را بنا به شرایط یا رسم و رسوم جغرافیا یا قبیله‌ای که در آن زندگی می‌کردند، رنگ می‌نمودند. اما اینکه رنگ‌کردن لب از چه تاریخی آغاز شده است، تا امروز تاریخ قطعی و مشخصی برای آن بیان نشده است؛ اما با بررسی‌های باستان‌شناسی و مکتوبات و مصورات برجای‌مانده از دوره‌های تاریخی، می‌توان اطلاعات به دست آورد و حدس‌هایی زد.

نظریه‌های مختلفی برای رژ لب زدن زن‌ها وجود دارد؛ برخی معتقدند زنان از رژ لب برای جوان نشان‌دادن خودشان استفاده می‌کنند؛ چون هر چقدر سن بالا می‌رود، روشنی یا قرمزی لب‌ها کمتر می‌شود و رژ لب این کم‌رنگ‌شدن را جبران می‌کند. یا اینکه زنان تمایل دارند با رژ لب، لب‌هایشان حالت غنچه بگیرد. در نهایت شاید هم برخی معتقد باشند استفاده از رژ لب راهی است که زنان با آن مردان را به خود جذب می‌کنند و استفاده از آن به هنر اغوا در تاریخ برمی‌گردد.

در گذشته زدن رژ لب می‌توانست قدرت زنان را نشان دهد؛ چون کاری بود که قیود و محدودیت‌ها را کنار می‌زد. زمانی که هنوز زدن رژ لب زیبایی دانسته نمی‌شد، زنان حین راهپیمایی برای حق رأی در اواخر دهۀ 1890 و اوایل دهۀ 1900 به لب‌هایشان رژ لب می‌زدند تا کاری خلاف هنجار انجام دهند. در دهۀ 1980 زنانی که می‌خواستند راهی در دنیای مردانه برای خودشان باز کنند، حتی اگر لباس معمولی پوشیده بودند، از رژ لب برای شکستن محدودیت‌ها استفاده می‌کردند. امروزه مردها هم در برخی جوامع برای دفاع از حقوق پایمال‌شدۀ زنان یا برای مقابله با خشونتی که به هر نوعش در جوامع به زنان تحمیل می‌شود، روی صورت‌شان رژ لب می‌زنند؛ شبیه کاری که رئیس پارلمان اروپا در سال 2018 در دفاع از منع خشونت علیه زنان انجام داد.

این کتاب روند تاریخی شکل‌گیری رژ لب‌های امروزی را در نسبت با اجتماع برای خوانندگان شرح می‌دهد.

در فصل نخست کتاب تاریخ رژ لب در جغرافیایی غیر از ایران بررسی شده است. فصل دوم اختصاص به بررسی تاریخ رژ لب در جغرافیای ایران دارد. بالاخره در فصل پایانی کتاب به تولید صنعتی رژ لب اشاره شده است.

فهرست مطالب کتاب:

سخن دبیر مجموعه

مقدمه

فصل اول: تاریخ رژ لب در جغرافیایی غیر از ایران

فصل دوم: تاریخ رژ لب در جغرافیای ایران

فصل سوم: تولید صنعتی رژ لب

منابع

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

زبان شناسی پیکره ای در عمل

زبان شناسی پیکره ای در عمل

ویلیام جی، کرافورد، انیکو سزومی

یکی از راه‌های فهم تحلیل زبانی و زبان با استفاده از رویکرد زبان‌شناسی پیکره‌ای ممکن می‌گردد. زبان‌شن

شمایل‌نگاری خدا و موجودات فراطبیعی در هنر ابتدایی هخامنشی

شمایل‌نگاری خدا و موجودات فراطبیعی در هنر ابتدایی هخامنشی

مارک گریسون

مارک گریسون در این کتاب، شمایل‌نگاری خدا و موجودات فراطبیعی در هنر ابتدایی هخامنشی را، از دورۀ کوروش