۲۶۰
۱۱۸
اعمال آدمکش‌ها: تاریخ آدمکشی از مصر باستان تا امروز

اعمال آدمکش‌ها: تاریخ آدمکشی از مصر باستان تا امروز

پدیدآور: جان ویتینگتون ناشر: نگاهتاریخ چاپ: ۱۴۰۲مترجم: عباسقلی غفاری‌فرد مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۷۰۰شابک: 3ـ239ـ267ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۳۸۴

خلاصه

جان ویتینگتون در این کتاب با تکیه بر حکایات، شواهد تاریخی و تجزیه و تحلیل آماری، برخی از بدنام‌ترین اعمال تاریخ را بررسیده و از برخی شخصیت‌ها روش‌های مبتکرانه آدم‌کشی و بسیاری از پیامدهای ناخواسته آن پرده برداشته است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

سوءقصد چیست؟ انگیزۀ سوءقصد کننده چیست؟ هر سوءقصد‌کننده یک قاتل است؛ اما عکس آن الزاماً درست نیست. حداقل سه هزار سال است که آدمکش‌ها قدرتمندان و نامداران را می‌کشند. جاه‌طلبی شخصی، انتقام و خشم انگیزه آنان برای این اعمال خشونت‌آمیز است. مانند سلطان عثمانی که نوزده  برادرش را خفه کرد یا محافظان چندین امپراتور روم که آنها را به قتل رساندند. اخیراً انگیزه‌های جدیدی مانند تعصب مذهبی یا سیاسی، انقلاب و آزادی سر برآورده است و دولت‌ها نیز وارد عمل شده اند. در حالی که به نظر می‌رسد بسیاری از قربانیان این خطر را کوچک شمرده‌اند؛ مثل آبراهام لینکلن که پس از اینکه محافظش را فرستاد تا لبی تر کند، کشته شد. بنابراین آیا سوءقصد اهداف آمرانش را برآورده است؟ جان ویتینگتون در این کتاب با تکیه بر حکایات، شواهد تاریخی و تجزیه و تحلیل آماری، برخی از بدنام‌ترین اعمال تاریخ را بررسیده و از برخی شخصیت‌ها روش‌های مبتکرانه آدم‌کشی و بسیاری از پیامدهای ناخواسته آن پرده برداشته است.

در بخش نخست به سوءقصدها در جهان باستان از قبیل مصر، ایران، سوریه، دیگر بخش‌های خاورمیانه، چین، یونان و ... پرداخته است. دربارۀ ایران در این بخش آمده است: «در میانۀ 550 و 330 پیش از میلاد، هفت پادشاه از سیزده پادشاه کشته شدند و پنج تن در حوادث طبیعی جان باختند؛ درحالی‌که نمی‌دانیم کورش بزرگ در بستر خود با آرامش درگذشت یا در جنگ جان باخت. اما همین کورش به اقدامی سودمند دربارۀ سوءقصد می‌اندیشید». (ص 19)

فصل دوم کتاب به بررسی دورۀ امپراتوری روم و قرون وسطی اختصاص یافته است. در فصل سوم با عنوان «عصر جوانمردی» به گروه‌هایی چون حشاشین، سوءقصدهای ناجوانمردانه در اروپا، قتل در کلیساهای جامع و کلیساها و .... پرداخته شده است.

جنگ‌های مذهبی از دیگر موارد سوءقصد در طول تاریخ دانسته می‌شود؛ این موارد در فصل چهارم بررسی شده‌اند؛ مثل جنگ‌های مذهبی فرانسه، ظهور باروت و ... . در این دوره تقریباً سوءقصدها جهانی شده‌اند و هیچ نقطه‌ای از جهان از سوءقصد در امان نیست. فصل پنجم به سوءقصدها در عصر انقلاب و فصل ششم دربارۀ سوءقصدها در دورۀ جدید دارد که با جنگ‌های جهانی و ظهور تروریسم عجین شده است.

در پایان هر فصل به تحلیل بعضی از سوءقصدها پرداخته شده که در دورۀ موردنظر رخ داده‌اند؛ اما از آن جهت به اینها توجه نشده که نمایانگر یک نمونه‌اند. مواردی که دربارۀ آنها اطلاعات کافی موجود است، بررسی شده‌اند تا پرسش‌هایی طرح شوند؛ مثلاً قاتلان چه کسانی بوده‌اند؟ انگیزۀ آنها چه بوده است؟ از چه روش‌هایی سود جسته‌اند؟ چه اتفاقی برای آنها افتاده است؟ پیامدهای اعمالشان چه بوده و آیا موفق بوده‌اند؟ مسلماً از این نظر که قربانی مرده، همه موفق بوده‌اند، اما نویسنده کوشیده است در این‌باره که آیا قاتل از پیامد راضی بوده یا نه، به نتیجه‌ای کلی دست پیدا کند. در نهایت فصلی به چهره‌های مشهوری اختصاص یافته است که از سوءقصد جان سالم به در برده‌اند.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

1. جهان باستان

2. امپراتوری روم و قرون وسطی

3. عصر جوانمردی

4. جنگ‌های مذهبی

5. عصر انقلاب

6. عصر جدید: جنگ‌های جهانی و ظهور تروریسم

7. آنها که جان به در بردند

گزیدۀ مراجع

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شمایل‌نگاری خدا و موجودات فراطبیعی در هنر ابتدایی هخامنشی

شمایل‌نگاری خدا و موجودات فراطبیعی در هنر ابتدایی هخامنشی

مارک گریسون

مارک گریسون در این کتاب، شمایل‌نگاری خدا و موجودات فراطبیعی در هنر ابتدایی هخامنشی را، از دورۀ کوروش

زبان شناسی پیکره ای در عمل

زبان شناسی پیکره ای در عمل

ویلیام جی، کرافورد، انیکو سزومی

یکی از راه‌های فهم تحلیل زبانی و زبان با استفاده از رویکرد زبان‌شناسی پیکره‌ای ممکن می‌گردد. زبان‌شن