۴۸۰
۱۲۶
پنجاه سال مد لباس: 1950 تا 1999 میلادی

پنجاه سال مد لباس: 1950 تا 1999 میلادی

پدیدآور: مریم مونسی سرخه، سارا حسین‌زاده قشلاقی ناشر: کتابسرای میردشتیتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 9ـ75ـ7600ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۳۹۲

خلاصه

در نیمۀ دوم قرن بیستم ادراکات زیبایی‌شناسی در هنرها دگرگون شد و سبب شد تا احساس مخاطب در پذیرش آثار هنری تغییر اساسی یابد. هدف از طرح این مباحث در کتاب آن است تا سبک‌های هنری و تفکر هنرمندان در بستر اجتماعی تحلیل گردد؛ سپس بازتاب این تفکر در آثار هنرمندان طراح لباس و پارچه بررسی شود.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

دنیای هنر در قرن بیستم میلادی سرشار از نوآوری و نواندیشی‌هاست. در این قرن هنر از کارکرد زینتی و اشرافی خود فاصله گرفت و پیوسته در تلاش بود تا مسائل انسانی در جامعه را به عنوان یک هنر متعهد در نظر بگیرد. هنر به ویژه در نیمۀ دوم آن در پی تأثیرگذاری بر مخاطب بود. یکی از دلایل این امرف تعدد هنرمندان و تلاش ایشان برای جلب نظر نزد مخاطبان بود. حتی سعی داشتند با تنوعی از آثار، نوعی هیجان‌زدگی در مخاطب ایجاد کنند. در نیمۀ دوم قرن به دلیل اثرات پس از جنگ جهانی دوم، شرایط خاص در جوامع اروپایی و آمریکایی حاکم بود. همین شرایط سبب تغییر تفکرات هنرمندان و ایجاد جنبه‌های نوین هنری در کشورها شد. در این سال‌ها ادراکات زیبایی‌شناسی در هنرها دگرگون شد و سبب شد تا احساس مخاطب در پذیرش آثار هنری تغییر اساسی یابد. هدف از طرح این مباحث در کتاب آن است تا سبک‌های هنری و تفکر هنرمندان در بستر اجتماعی تحلیل گردد؛ سپس بازتاب این تفکر در آثار هنرمندان طراح لباس و پارچه بررسی شود.

بی‌شک در قرن بیستم انقلابی در زمینۀ هنرهای نوین با زبانی جدید رقم خورد. کثرت سبک‌ها، فرم‌ها، تجربیات و برنامه‌ها نسبت به دهه‌های گذشته به چشم می‌خورد. تنها تعداد محدودی از عناصر هنرآفرینی نمی‌کنند، بلکه هر شیئی می‌تواند با تکنیک‌های متعدد به عنوان یک رسانه ایفای نقش کند. امروزه هنرمند برای انتخاب نوع رسانه و تکنیک‌های انتقال، آزادی عمل بسیاری دارد. در این کتاب به نقد هنرهای نیمۀ دوم قرن بیستم میلادی پرداخته نشده، بلکه ابعاد ایجاد یک اثر و مؤلفه‌های تداوم آن در جریان اجتماع بررسی شده است.

این متن به دلیل بازخوانی دقیق‌تر مسائل اجتماعی و تأثیرات آنها در سبک‌های پارچه و لباس به پنج دهه تقسیم شده است. در هر ده سال گاه‌شمار بزرگ‌ترین مسائل اجتماعی و سیاسی دهه به اختصار بیان شده است. این تبیین به سبب آگاهی بر شرایط تأثیرگذار در جامعه بر انواع هنرها انجام می‌گردد. آنگاه تأثیرات سبک‌های ایجادشده در جامعه که به نوعی مرتبط با سبک پوششی هستند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. سپس شرایط اجتماعی در طی ده سال با تمرکز بر عوامل تأثیرگذار بر هنر ـ صنعت پارچه و لباس بیان شده است. البسۀ زنان، مردان و کودکان به لحاظ ساختار، نوع پارچه‌ و افزونه‌ها ارائه گردیده است. در هنگام خوانش این موارد، خواننده می‌توان واژگان و اصطلاحات کلیدی از هر دهه به عنوان شعار اساسی در آن دوره را بالای صفحه ملاحظه کند تا ویژگی کلی دهه و گسترش کیفی آن را با هنرها تطبیق دهد. در پایان هر فصل جمع‌بندی جامعی از محتویات هر دهه ارائه شده است. پس از بیان 50 سال جزئیات تخصصی، هنرمندان شاخص که بزرگانی از نظر طراحی پارچه و لباس بودند، به ترتیب حروف الفبا بازخوانی شده‌اند.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

سال‌های 1950 تا 1959 میلادی (محافظه‌کاری)

سال‌های 1960 تا 1969 میلادی (کمتر؛ غنی‌تر)

سال‌های 1970 تا 1979 میلادی (سبک فردی)

سال‌های 1980 تا 1989 میلادی (افراط، طمع و طغیان)

سال‌های 1990 تا 1999 میلادی (جهانی‌شدن؛ ضد مد)

سال‌های 1950 تا 1999 میلادی (طراحان پارچه و لباس)

منابع

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز