۵۲۲
۲۲۱
خوانش شکر: در سفر نامیرای تشبیه و تنزیه

خوانش شکر: در سفر نامیرای تشبیه و تنزیه

پدیدآور: سیدشهاب‌الدین مصباحی ناشر: نگاه معاصرتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 0ـ124ـ290ـ622ـ978 تعداد صفحات: ۱۵۸

خلاصه

این نوشتار از منظری روش‌شناسانه به سعی در خوانش و درک تبادرات شکر در شیوۀ معنایاب و هم یافتن مکانت آن در اندام‌واری طبعی صفات و خلقیات معرفتی می‌پردازد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.


این نوشتار از منظری روش‌شناسانه به سعی در خوانش و درک تبادرات شکر در شیوۀ معنایاب و هم یافتن مکانت آن در اندام‌واری طبعی صفات و خلقیات معرفتی می‌پردازد. در این جویش معنا و در اهتمام در جای‌یابی شکر، در پیکرۀ خلقی معرفت‌اندیشان، این اثر با معرفی و طرح نگاهی نوین، در ترسیم ترابط و تعاطی بنیادین میان مفهوم شکر ومفاهیم تشبیه و تنزیه، از این ترابط، به‌مثابۀ روش غالب خوانش و نیز درک ترادفات شکرورزی، در شکل‌گیری جهان‌دانی و هستی‌خوانی شاکرانه بهره جسته است.

در زبان عرفانی «شکر» در رخدادها، خطورات و تجلیات موضوعی، به‌مثابۀ تناویات متنوع و سیالی از خوانش روان سالکان و در مواجهه و هم‌گرایی «شاکرانه» ایشان، با آنچه در رؤیت وجود به ادراک می‌نشیند، به وجوه متنوع نشانه‌شناسی و هستی‌شناسی بن می‌ساید.

«شکر» در ترمینولوژی قرآنی، نادر خصلتی است که یک‌تنه در رویارویی جبلی با «کفر» می‌ایستد و بدین‌سان سر طراوت‌خوان تراونده‌ترین صفات روندۀ راه تعالی خلقی است.

تشبیه و تنزیه که روش‌های خلقی و وجودی تعارف، تعرف، تکلم و مراوده و گفتگوی حب، میان سالک و حق‌اند، در اقیانوس لایزال شکر، به تعاطی و موازنه درآیند. و اینجا شکر مضاف بر آنکه راوی ترابط میان تشبیه و تنزیه در داستان لایتناهی «حب» است. گویی جلوۀ پرشکوه، هماره زنده و پرتجلی و شادگردیدۀ آمرزش و استغفار نیز هست. گویی شاکر حامد در هر سفر از تشبیه به سوی تنزیه از کاستی‌ها و قصور بی‌پایان معرفت، تصور و ادراکش در توصیف و دانستگی از حقیقت تنزه، از خداوند استغفار می‌طلبد و دوباره به اهتمامی نو به سوی ادراکی نو و منزلی پیراسته‌تر از تنزیه سفر کند.

از نظر نویسنده تشبیه و تنزیه، داستان بی‌پایان تکلم شاکر حامد با خداوند و هم با تمامت هستی است که در شناسایی، بازدانی و تفسیر نعمت و خیر، قوت و نضج می‌گیرند. صراط مستقیم که در آن بینش‌ها و افق‌های ادراک، مدام زلال‌تر می‌شوند، بی‌کرانگی ملاقات انسان و خداوند در گفتگویی بی‌انتهاست، چه که خداوند نیز خود در صراط مستقیم است.

فهرست مطالب کتاب:

اشارت آغازین

طعم ترمینولوژیک شکر

تشبیه و تنزیه: حمد، در هرمنوتیک شکر

کلام بازپسین: نعمت شکر و ضلالت کفر

کتاب‌نامه

نمایه

نمایۀ آیات قرآنی

واژگان انگلیسی

گزیدۀ واژگان، اصطلاحات و عبارات

دربارۀ نویسنده

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

درآمدی بر زبان شناسی بالینی

درآمدی بر زبان شناسی بالینی

حوریه احدی

روش نویسنده در این کتاب بیشتر برگرفته از کتاب بال است؛ یعنی افزون بر تقسیم‌بندی مطالب بر اساس حوزه‌ه