۵۳۷
۱۷۳
سرود و سوگ: آداب ازدواج و مرثیه‌خوانی در آبیز

سرود و سوگ: آداب ازدواج و مرثیه‌خوانی در آبیز

پدیدآور: علیرضا ابراهیمی ناشر: آموتتاریخ چاپ: ۱۴۰۰مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۵۰شابک: 2ـ180ـ384ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۲۲۰

خلاصه

بخش نخست این کتاب دربارۀ سرود و آیین ازدواج و شعرخوانی عشاق در آبیز است. در فصل نخست با مردان و زنانی حرف زده شده که خاطرات یکی‌دو نسل قبل از خود را هم به خاطر داشته‌اند و از این طریق آداب عروسی در صد سال اخیر آبیز بررسی شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.


آبیز از جمله توابع شهرستان زیرکوه استان خراسان جنوبی است که در فاصله هفت کیلومتری شهر حاجی‌آباد قرار دارد. فاصله این روستا از شهر بیرجند (مرکز استان) معادل 160 کیلومتر می‌باشد. آبیز در دامنه شرقی کوه شاسکوه قرار دارد و به همین دلیل نسبت به سایر روستاها و شهرهای منطقه آب و هوای ملایم‌تری دارد. از جمله مناطق تاریخی، دیدنی و تفریحی آبیز می‌توان به: درخت بلند سرو (ثور) آبیز، قلعه کوه آبیز، قنات و زمین‌های ییلاقی اطراف آن، زیارتگاه شاسکوه (که در شمال غرب روستای آبیز قرار دارد)، سد و قدمگاه دوازده امام، چهل آسونه، طبیعت زیبا و بکر تنگل، آب چکون و ... اشاره کرد.

بخش نخست این کتاب دربارۀ سرود و آیین ازدواج و شعرخوانی عشاق در آبیز است. در فصل نخست با مردان و زنانی حرف زده شده که خاطرات یکی‌دو نسل قبل از خود را هم به خاطر داشته‌اند و از این طریق آداب عروسی در صد سال اخیر آبیز بررسی شده است. از آنجا که در دو دهۀ اخیر بسیاری از سنت‌های گذشته از بین رفته و ازدواج‌ها به تالار کشیده شده و رنگ‌وبویی نو به خود گرفته است، در این فصل بیشتر به گذشته اشاره شده و از سنت‌های امروز عروسی در آبیز چشم‌پوشی شده است؛ چراکه تفاوت چندانی با سایر شهرهای ایران ندارد. در این فصل دربارۀ مراسمی چون شیوه‌های انتخاب همسر، حنابندان و شوبازی، عروس‌کشون و شوبازی‌های رایج، جهازکشون و .... سخن گفته شده است. در پایان فصل نخست اشعاری محلی از جشن‌های عروسی با آوانویسی فارسی و ترجمه آورده شده است.

در فصل دوم بخش نخست، تعدادی از دوبیتی‌های عاشقانۀ مرسوم در این منطقه با آوانویسی و ترجمۀ فارسی آمده است. مردم آبیز برای هر کدام از شعرهای این مجموعه پاسخی درخور دارند؛ در بسیاری از این اشعار خواسته یا ناخواسته یک به‌هم‌پیوستگی احساس می‌شود که تصور پاسخ یا گفتگو و جوابیه را تداعی می‌کند که علت این به‌هم‌پیوستگی بیشتر مضمونی است؛ اما در برخی از اشعار هم تکرار واژگانی یا نزدیک بودن معنای کلمات این مسئله را متبادر می‌کند؛ گاهی دیده می‌شود که در اینگونه اشعار، در وصف معشوق یا هجران مبالغه شده که خود بخشی از سنت شعر فارسی و ظرفیت‌های شعر کلاسیک است.

در ایران به تفکیک هر شهر و روستا، فرهنگ مرگ و آداب و رسوم آن تفاوت دارد. در استان خراسان جنوبی، شهر تازه‌تأسیس آبیز نیز آدابی برای مرگ است که در بخش دوم آمده است. بخش دوم کتاب اختصاص به آداب مرگ و مرثیه‌خوانی زنان در آبیز دارد. در ابتدای این بخش، چند اصطلاح دربارۀ مرگ آمده است. وقتی کسی می‌میرد یا از «قبل بوی الرحمانش می‌آید» و خویش و قوم‌هایش فهمیده‌اند که رفتنی است یا فرد «صدای کلنگش را شنیده» و هنوز کسی نمی‌داند که نفس‌های آخرش را می‌کشد، یا «آفتاب لب بام» است که هم خودش و هم دیگران می‌دانند چند صباحی دیگر «حلوایش را خواهند خورد» و لحظه‌ها به شماره افتاده تا بمیزد یا «مرگ بی‌ یاالله آمده» خودش و دیگران را غافلگیر کرده است!

هرچند رازوارگی مرگ شاید نسبت به گذشته‌ها کم شده باشد، مواجهه با مرگ هنوز امر آسانی نیست. چه مواجهه با مرگ خویشتن باشد و چه رویارویی با مرگ دیگران. آیین‌های مرگ برای این ایجاد شده‌اند که این رویارویی را آسان کنند. آیین‌های تغسیل، تدفین و سوگواری با تبدیل واقعیت برهنه مرگ به آیین، اثر ویرانگر آن را تخفیف می‌دهند. در فصل نخست این بخش گفتگوهایی با برخی از بزرگان دربارۀ مرگ شده است. فصل دوم این بخش اختصاص به سوگ‌سروده‌هایی دارد که در این منطقه در سوگ عزیزان گفته و سروده می‌شوند.

فهرست مطالب کتاب:

الفبای صوتی و نشانه‌های آوانگاری

بخش نخست: سرود (آیین ازدواج و شعرخوانی عشاق در آبیز)

فصل اول: آداب ازدواج در آبیز

فصل دوم: اشعار عاشقانه

بخش دوم: سوگ (آداب مرگ و مرثیه‌خوانی زنان در آبیز)

فصل اول: گفتگو دربارۀ مرگ

فصل دوم: سوگ‌سروده‌ها

یادکرد

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

سنت زیباشناسی آلمانی

سنت زیباشناسی آلمانی

کای همرمایستر

در اواسط قرن هجدهم در آلمان رشتۀ فلسفه نوینی پدید آمد مبتنی بر افکار و ایده‌هایی از بریتانیایی‌ها و

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز