۱۴۱۴
۴۳۸
روش‌شناسی نقد و بررسی کتاب

روش‌شناسی نقد و بررسی کتاب

پدیدآور: حمید قاسمی، سارا کشکر، لیلا ایزدپرست ناشر: جامعه شناسانتاریخ چاپ: ۱۳۹۴مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۰۰شابک: 0ـ308ـ223ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۹۶

خلاصه

در این کتاب تلاش شده است تا انواع شیوه‌های نقد و بررسی کتاب بررسی شود و به خواننده کمک کند تا برای نقد و بررسی اصولی یک کتاب، به روشی مناسب و مبتنی بر چارچوب‌های علمی اقدام کند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

کتاب به عنوان نخستین رسانۀ جمعی همواره مورد توجه و تأکید فراوان اهالی علم و دانش است. اهمیت این رسانه تا جایی است که در موارد متعددی که کتابی توسط یک فرد صاحب‌نظر تولید و نشر می‌‌شود، مورد نقد و تحلیل سایر کارشناسان قرار می‌گیرد. امروزه نقد کتاب به عنوان یک روش تحقیق قابل بحث و بررسی است؛ چراکه نقد روشمند و مبتنی بر اصول علمی است که می‌تواند واقعیات یک کتاب را از ابعاد مختلف مشخص کند. در مجموع بررسی کتاب را می‌توان با انواع روش‌های تحقیق انجام داد.

نقد و بررسی سهم بسزایی در پیشرفت و تکامل و هدفمندی تألیف دارد. ارائۀ نقد کمکی است به خلق نمونه‌های جدیدی که با اصول عمومی تألیف کتب مطابقت می‌کند. با توجه به اهمیت موضوع و پراکندگی روش‌ها در این زمینه و فقدان وجود یک منبع جامع و اثربخش در زمینۀ نقد و بررسی کتاب، نویسندگان این کتاب را تألیف کرده‌اند. در این کتاب تلاش شده است تا انواع شیوه‌های نقد و بررسی کتاب بررسی شود و به خواننده کمک کند تا برای نقد و بررسی اصولی یک کتاب، به روشی مناسب و مبتنی بر چارچوب‌های علمی اقدام کند. در ادامه شیوه‌های نگارش نقد کتاب و تولیدات علمی حاصل از بررسی‌های کتاب به خواننده معرفی شده است.

فصل یکم کتاب به معرفی و شناخت کتاب به عنوان یک رسانۀ جمعی اختصاص دارد. در این فصل خواننده با انواع دسته‌بندی کتاب، اجزای کتاب و معیارهای تدوین آن آشنا می‌شود. فصل دوم به اصول و مبانی نقد و بررسی کتاب می‌پردازد و به خواننده کمک می‌کند تا با فرایندهای لازم برای نقد و بررسی کتاب آشنا شود. فصل سوم به روش‌شناسی نقد و بررسی کتاب اختصاص دارد. در این فصل نقد و بررسی کتاب به عنوان یک روش تحقیق مورد توجه و تأکید قرار گرفته و انواع روش‌های مطالعۀ کتاب مورد بحث قرار می‌گیرد. فصل چهارم به ابزارشناسی جمع‌آوری داده‌ها می‌پردازد و به خواننده کمک می‌کند تا با شناخت انواع ابزار و نمونه‌های کاربردی آن، بتواند دربارۀ کتاب داده‌های مفید و قابل تحلیل و بررسی جمع‌آوری نماید. فصل پنجم اصول اجرای نقد را معرفی می‌کند و به معرفی انواع شاخص‌های نقد و اصول اجرای آن می‌پردازد. فصل ششم به بحث و نتیجه‌گیری از داده‌ها اختصاص دارد و تلاش شده است تا به خواننده کمک کند که چگونه داده‌های حاصل از مطالعۀ کتاب را مورد تحلیل و نتیجه‌گیری قرار دهد. فصل هفتم و پایانی کتاب دربارۀ شیوه‌های نگارش نقد است. این فصل به خواننده کمک می‌کند تا با انواع نگارش نقد و منابع معتبر برای نشر آنها آشنا شود.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

فصل یک: کتاب به عنوان یک رسانه

فصل دو: اصول و مبانی نقد و بررسی

فصل سه: روش‌شناسی نقد و بررسی

فصل چهار: ابزارشناسی جمع‌آوری داده‌ها

فصل پنجم: اصول اجرای نقد کتاب

فصل شش: بحث و نتیجه‌گیری داده‌ها

فصل هفت: نگارش نقد

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

منابع مشابه بیشتر ...

روش‌شناسی تفسیر طبری

روش‌شناسی تفسیر طبری

فتحی الدرینی

این کتاب ترجمۀ مقالۀ «الامام الطبری و منهجه العلمی فی النفسیر» یکی از مقالات کتاب «دراسات و بحوث فی

کفش سرخ خلیفه: فن بیان و مسئلۀ منابع در تاریخ اجتماعی

کفش سرخ خلیفه: فن بیان و مسئلۀ منابع در تاریخ اجتماعی

ابراهیم موسی‌پور شبلی

در این کتاب دو موضوع اساسی مورد توجه بوده است: فن بیان و سبک‌ حرف‌زدن در تحقیقات تاریخ اجتماعی، و مس