۲۵۹۸
۰
عشق‌های نافرجام: بررسی تطبیقی آثار نظامی و شکسپیر

عشق‌های نافرجام: بررسی تطبیقی آثار نظامی و شکسپیر

پدیدآور: حانیه کریمی ناشر: روزگارتاریخ چاپ: ۱۳۹۱مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 9_295_374_964_978تعداد صفحات: ۲۸۰

خلاصه

این کتاب مقایسه‌ای است بین اتللو و رومئو و ژولیت شکسپیر با خسرو و شیرین نظامی است.

معرفی کتاب

ادبیات کلامی مخیل است که واقعیات و مسائل زندگانی را با بیانی شیوا و به گونه‌ای نو بیان می‌کند تا تأثیر بیشتری بر مخاطب بگذارد. کتاب حاضر مجموعه‌ای است گردآوری شده از چند اثر بزرگ ادبی جهان و مقایسۀ آنها با یکدیگر؛ یکی منظومۀ زیبا و دلنشین خسرو و شیرین از نظامی، شاعر توانای قرن ششم و دیگر دو نمایش‌نامه به نام‌های اتللو و رومئو و ژولیت از آثار با شکوه شکسپیر شاعر و نویسندۀ چیره‌دست قرن شانزده و هفده میلادی.

خسرو و شیرین یکی از کهن‌ترین داستان‌های روایی و عاشقانۀ ادب پارسی است که حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهکار خود آنجا که روایتی از فرمانروایی پرویز پدر خسرو و پس از آن از خسرو نقل می‌کند، به آن اشاره می‌کند؛ ولی رابطۀ خسرو و شیرین را به صورت عشقی پرحرارت نمی‌پروراند.

نظامی این داستان و رابطۀ خسرو و شیرین را آنچنان پرشور و عاشقانه بیان می‌کند که در آن خسرو برای عشق، شوکت و جلال خسروانه‌اش را زیر پا می‌گذارد و شیرین برای خاطر عشق، در پای محبوب جان می‌بازد.

با نگاهی به داستان خسرو و شیرین و نمایشنامۀ اتللو درمی‌یابیم که عشقی شبیه به عشق خسرو و شیرین بین شخصیت‌های اصلی این تراژدی عاشقانه، یعنی اتللو و دسدمونا برقرار است و در نمایشنامۀ رومئو و ژولیت نیز شاهد رابطۀ عاطفی و عاشقانۀ عمیقی میان این دو دلداده هستیم. همچنین در هر یک از این داستان‌ها عناصری وجود دارند که حوادث مشابهی را خلق می‌کنند و در هر سه داستان، پایانی شبیه به یکدیگر را شاهد هستیم.

در این کتاب منظومۀ خسرو و شیرین به صورت داستانی منثور برگردانده شده و نمایشنامه‌های اتللو و رومئو و ژولیت به صورت رمان بازنویسی شده‌اند. هر کدام از این داستان‌ها با ابیاتی متناسب از خسرو و شیرین ممزوج شده‌اند تا افزون بر بررسی، مقایسه و تحلیل داستان‌ها، نوعی از تطبیق ظاهری و معنایی آنها با یکدیگر نیز به نمایش گذاشته شده باشد.

همچنین سعی شده با بررسی و تحلیل آثار ذکرشده به بیان ویژگی‌ها، شباهت‌ها و تفاوت‌های درون‌مایه‌ای آنها پرداخته شود و این مسئله که همۀ فضایل و ارزش‌های اخلاقی نزد همۀ انسان‌ها، چه در مشرق‌زمین و چه در مغرب‌زمین مشترک و قابل احترام است، از طریق همین آثار اندکی نمایانده شود.

فهرست مطالب این کتاب بدین قرار است:

مقدمه؛ پیش‌گفتار.

فصل اول: نظامی، ولادت و زندگی نظامی، خمسۀ نظامی، وفات نظامی؛ فصل دوم: داستان خسرو و شیرین؛ فصل سوم: شکسپیر، زندگی شکسپیر، آثار شکسپیر و تاریخ نگارش آنها، مرگ شکسپیر؛ فصل چهارم: اتللو؛ فصل پنجم: رومئو و ژولیت؛ فصل ششم: تحلیل و بررسی تطبیقی آثار، زبان و عناصر خیال در داستان‌ها، تشابه در محور داستان‌ها، نقش فرد مشاور در هر داستان، اندرزها و آموزه‌های تربیتی، مرگ دلدادگان، قهرمانان داستان‌ها، اهمیت ارزش‌ها و معیارهای اخلاقی، وفاداری و پایبندی به عهد و پیمان، نقش حسد و بدبینی و کینه در داستان‌ها، موارد دیگر، منابع فارسی، منابع لاتین.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

منابع مشابه بیشتر ...

درویش خان؛ یک رمان عاشقانه دربارۀ موسیقی: روایتی از زندگی استاد موسیقی، غلامحسین درویش‌خان (1251 ـ 1305)

درویش خان؛ یک رمان عاشقانه دربارۀ موسیقی: روایتی از زندگی استاد موسیقی، غلامحسین درویش‌خان (1251 ـ 1305)

حسن هدایت

این کتاب رمانی دربارۀ زندگی و موسیقی درویش‌خان است که به قلم حسن هدایت به نگارش درآمده است. این رمان

عاشقانه‌های متنبی (1) با شناخت‌نامه

عاشقانه‌های متنبی (1) با شناخت‌نامه

علیرضا منوچهریان با همکاری انسیه قیطان

شاید در طول تاریخ شعر و شاعری، هیچ مادح و ممدوحی همچون متنبی و سیف‌الدوله، محب و محبوب یکدیگر نبوده‌